Gå til innhold

Mange angrer på hundekjøp.


Lea

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Absolutt alle par jeg kjenner som har hund, angrer. Det er mye jobb og ansvar. Det gir mye dårlig samvittighet og bekymring. Det er nettopp ting de fleste familier allerede har for mye av med barn, jobb og tidsklemma. Ja, det er koselig også, og man blir glad i hunden. Men alle angrer på at de gikk inn i det..

Anonymkode: 644e7...484

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist er det uansett, enig i det, TS. 

Men det lenken ikke sier noe om, er årsaken til hvorfor de er "misfornøyd med å ha dyret". For å sette det på spissen: Man kan elske dyret sitt og ønske å gi det alt et dyr behøver og mer til, men ikke være i stand til det, av ulike grunner. 

Det trenger ikke å gjøre saken bedre, for det tyder da isåfall på å ikke ha gjort god nok research, ikke ha tenkt godt gjennom det, eller hundre andre ting som viser at forventningene og realiteten ikke matchet. 

Anonymkode: 92f9b...a14

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lea skrev (2 minutter siden):

Det jeg angrer MINST på her i livet er hundene mine❤️ Men det er meg.🙈

Men er du enslig? Evt kun deg og voksen samboer? Det er særlig de med barn som angrer er mitt inntrykk. Og det er veldig forståelig tenker jeg. Man har allerede masse ansvar ift barna samt full jobb. Også husker man kanskje hvor koselig det var å ha hund fra egen oppvekst. Men man glemmer at da hadde man ikke ansvaret selv. 

Anonymkode: 644e7...484

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg angrer av og til på at jeg fikk hund men så angrer jeg av og til på at jeg fikk barn og når det står på som verst😂, men det betyr ikke at jeg ville vært hunden eller barna foruten, å ha en hund er som å ha et barn, krever veldig mye arbeid å samarbeid for å få alt til å gå opp. 

Anonymkode: 607a5...507

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det godt. Stort ansvar over mange år, utgifter, mindre fleksibilitet. Folk kan angre på å få unger også. Å angre betyr ikke nødvendigvis at en ikke er glad i hunden og behandler den godt.

Anonymkode: e1cc0...b72

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri angret på hunden min. Selv ikke da forsikringen hans utløp grunnet alder og han plutselig ble svært dyr i drift 😂 men så kjøpte jeg ham ikke på impuls under en pandemi heller da 😅

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk riktig nok ikke hunden under korona da vi har har hatt han i 3 år nå. Men det har jo vært luksus for hunden med koronasituasjonen, han har jo nesten ikke vært alene siste halvannet året og aldri har vi vært så mye i skauen og i båten. Så jeg merker helt klart at jeg har mye dårlig samvittighet nå når vi er tilbake på jobb og skole. 

Vi tar godt vare på hunden, men vi hadde aldri skaffet hund i dag. 

Anonymkode: 83e2b...2b6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet inn hos kjæresten min som har hund, og kjenner jeg angrer. Hadde ikke trodd det var så mye styr med hund!!

Anonymkode: 02efa...dca

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forstå det, for det er utrolig mye arbeid. Vi har ikke barn engang enda, men har fulltidsjobber, en generelt travel hverdag, pluss deltidsstudier på en av oss. Det er verdt det etter vår mening, men ja - den lille kommer alltid først, og hans behov er viktigst, uansett hvor sliten du selv er. Jeg kan ofte kjenne på samvittigheten, selv om jeg VET han har det så bra hos oss og blir veldig godt tatt vare på. 

Nå er vår fremdeles valp, og det er nok ekstra mye tilrettelegging og planlegging, i tillegg til trening og dressering. F.eks bytter vi på å jobbe maks halve dager på kontoret og resterende på hjemmekontor, slik at han skal slippe å være alene hjemme hele arbeidsdagen. Han får en god tur før jobb, noe som innebærer at den som skal gå turen helst må stå opp kl. 04.45 for å rekke alt som skal rekkes. 
 

Nå har vi valgt å skaffe oss hund selv, og vi var veldig klar over hvor stort og krevende ansvar det var, så ingen av oss angrer på ham på noen som helst måte. Han har vært et nydelig tilskudd til familien❤️ Men jeg kan se for meg at det er annerledes dersom man har barn i tillegg, og kanskje ikke er helt klar over hvor mye en hund/valp faktisk krever. Da kan det nok bli ekstremt overveldende og angeren kan dessverre melde seg.

Folk får dessverre altfor lett hund, og virker ikke å være klar over at det å skaffe seg en valp faktisk kan sammenlignes med å skaffe seg et barn, men heller fnyser og lar seg provosere av en slik sammenligning. Du skaffer deg et lite, hjelpesløst vesen som er totalt avhengig av deg for å få dekket alle sine behov, og som du i veldig stor grad må tilrettelegge hele hverdagen din for. Valpen har behov som DU ene og alene er ansvarlig for at den får tilfredsstilt. I tillegg har du et stort ansvar for å oppdra vesenet til å bli veloppdragent og gå godt overens med andre dyr og mennesker.
 

Feilen er å tro at det er lett å skaffe seg hund, at den skal tilpasses dere og kun være et gledelig og koselig tilskudd til familien.

Anonymkode: 9631f...b2c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjelder artikkelen om kun hund. Men jeg har sagt det hele tiden; vi vil få en omplasserings "BOOM" av kjæledyr etterhvert som hverdagen går opp for folk. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg angrer ikke på at vi hadde hund, men jeg skjønner de som angrer på at de skaffet seg hund. 

Hund er superkoselig, men det er også mye arbeid.  Hvalpetiden er et sant mareritt og årsaken til at vi ikke ønsker ny hund  med en gang. Overgangen fra en voksen "ferdigdressert" hund til hvalp blir for stor akkurat nå. 

Det mange ikke tenker på er når kaoset hvalpetiden er over så utvikler ikke hunden seg så mye, den trenger ca det samme hver dag i 10 år pluss fremover. Mange er ikke forberedt på at det er det som er hundelivet. Luftetur før jobb, rett hjem etterpå og ny tur, sånn enkelt sagt.   Jeg gledet meg hver dag til å komme hjem og dra ut med hunden, men jeg skjønner at det ikke er for alle. 

Alt som skal skje på ettermiddager, helger og ferier må planlegges hvis det ikke er tilrettelagt for hund.  Det er en veldig stor overgang for mange. 

Anonymkode: 13272...9f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi impulskjøpet hund for et halvt år siden, så dumme som vi var. Angrer ikke ett sekund. Mye jobb, men fy søren så gøy og koselig. 

Anonymkode: fa89e...ff4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at mange velger rase ut i fra feil premisser. Man må velge rasen som passer sin livsstil, ikke den man synes er søtest/tøffest. 
Selv om jeg synes Berner Sennen hunder er nydelige så kunne jeg aldri vurdert å skaffe meg en siden det er en rase jeg ikke kan tilby det den trenger. 
Velger man riktig rase angrer man sjelden på at man skaffet seg hund. 

Anonymkode: 521f2...d63

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg angrer på at samboer skaffet seg hund som han følger dårlig opp (aldri langturer f.eks) før han møtte meg. Jeg hadde IKKE lyst på hund i denne alderen, men gjett hvem som går langturene med hunden for jeg synes synd på den.. 

Single folk i 20-årene skulle ikke fått kjøpe seg hund med mindre man kunne vise til spesiell interesse! 

Anonymkode: 9e49e...7d4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Småbrukmann

En grunn til at prisene burde bli dyrerer. Jo dyrer hund jo bedre hundehold. Merkelig men ligger noe i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lea skrev (14 timer siden):

Det jeg angrer MINST på her i livet er hundene mine❤️ Men det er meg.🙈

Ja men det å ha hund er en livsstil som ikke passer for alle. Tror ikke folk flest vet hvor mye engasjement som trengs for å få en harmonisk og tilfreds hund. 

Anonymkode: 7b3ad...66b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småbrukmann skrev (45 minutter siden):

En grunn til at prisene burde bli dyrerer. Jo dyrer hund jo bedre hundehold. Merkelig men ligger noe i det.

Ikke nødvendigvis enig i den. Prisene har steget masse under corona, men jeg vet om flere som nok ikke burde hatt hund som har skaffet seg hund i den perioden. Er ikke alltid de med mest penger som gir hunden et best hjem. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...