Gå til innhold

Fra lite trent til Halvmaraton


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har gått fra lite trent til å gjennomføre halvmaraton her? Jeg trener ca 3 ganger i uken, da intervalløkt på mølle og styrke. Jeg vil si jeg er i dårlig form da jeg ikke kan løpe særlig langt om gangen, og ikke så fort. Har veldig lyst å være med på jobben sitt løpe- «lag» der de skal være med på halvmaraton neste år, men er usikker på om dette er noe jeg kan klare…

Anonymkode: dfeb5...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart det er mulig! Jeg var i så dårlig form at jeg begynte med ettminuttsintervaller i programmet Couch 2 5 K og løp halvmaraton året etter, så du som har treningsgrunnlag klarer det definitivt! Finnes mange treningsprogram på nett, selv brukte jeg dette fra Hal Higdon: https://www.halhigdon.com/training-programs/half-marathon-training/novice-1-half-marathon/

Anonymkode: 72866...177

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Klart det er mulig! Jeg var i så dårlig form at jeg begynte med ettminuttsintervaller i programmet Couch 2 5 K og løp halvmaraton året etter, så du som har treningsgrunnlag klarer det definitivt! Finnes mange treningsprogram på nett, selv brukte jeg dette fra Hal Higdon: https://www.halhigdon.com/training-programs/half-marathon-training/novice-1-half-marathon/

Anonymkode: 72866...177

Tusen takk. Skal se på det i kveld 😀

Anonymkode: dfeb5...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klarer du. Null stress med så god tid. 

Jeg hadde max løpt 12 km da jeg på innfall meldte meg på Oslo halvmaraton 3 dager før start.  Det var såpass gøy at det er nå en tradisjon. 

Anbefaler Oslo maraton, løypa pleier å være hard, men det er mye liv hele veien i løypa. 

Anonymkode: ac7bb...edf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noen som har gått fra lite trent til å gjennomføre halvmaraton her? J

Anonymkode: dfeb5...6d0

Halvmaratonen kan du klare, tidsrammen for å trene deg opp er jeg mer usikker på. Jeg brukte 3 år på å gå fra helt  utrent til å fullføre halvmaraton i Oslo. Startet med 5k et år, så 10k det neste og rampet opp til halvmaraton det tredje året. Jeg er riktignok ikke særlig lettrent og startet på absolutt null, dvs. 500 meter langsom jogging. En ting er kondis, men du skal også trene opp beina så de tåler det og du ikke løper på deg noen skader. 2. året da jeg jogget 10k så fikk jeg plantar fascitis under begge hælene midtveis i løpet og det til tross for langsom oppramping. 

På den positive siden så fikk jeg ingen slike plager etter halvmaraton året etterpå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du øve deg på å løpe langt. Drit i tid, bare tenk km. Du nevner ikke utgangspunktet ditt, men tenk på å øke km for hver uke sånn at kroppen din venner seg til det. Når du nærmer deg løpet så kan du legge inn noen intervalløkter for å spisse kondis, men det er strengt talt ikke nødvendig.

Min erfaring: Jeg begynte å løpe for 5 år siden, og var alt for opptatt av å forbedre tiden min på 5 km. Noe jeg også gjorde, men jeg burde lagt innsats på å løpe langt. Meldte meg på halvmaraton etter 8 mnd uten å ha løpt lengre enn en mil. Det ble en øvelse i smerte, og fikk en skade som satte meg ut lenge. Året etter fokuserte jeg på styrke beina med å løpe lengre, og roe ned farten, tenkte kun distanse. Uten en eneste intervalløkt forbedret jeg tiden min med 26 minutter.

Regelmessighet og mange kilometer i uken, og du klarer det 👍

Anonymkode: b256f...02b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte med 5 km sist okotober og løp halvmarathon sist mars. Økte ant km annenhver uke ca.

Anonymkode: e125e...d7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig mulig. Jann Post var over 100kg og i elendig form under Tour The Ski i 2011, og sprang maraton på 2:55 i november samme år. 
Samme historie med en god venn, fra totalt utrent til halvmaraton på 1:30 på et halvt år. 
 

Legger du i innsats, får du det til. Følg et godt program. 

Anonymkode: c3613...92a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du øve deg på å løpe langt. Drit i tid, bare tenk km. Du nevner ikke utgangspunktet ditt, men tenk på å øke km for hver uke sånn at kroppen din venner seg til det. Når du nærmer deg løpet så kan du legge inn noen intervalløkter for å spisse kondis, men det er strengt talt ikke nødvendig.

Min erfaring: Jeg begynte å løpe for 5 år siden, og var alt for opptatt av å forbedre tiden min på 5 km. Noe jeg også gjorde, men jeg burde lagt innsats på å løpe langt. Meldte meg på halvmaraton etter 8 mnd uten å ha løpt lengre enn en mil. Det ble en øvelse i smerte, og fikk en skade som satte meg ut lenge. Året etter fokuserte jeg på styrke beina med å løpe lengre, og roe ned farten, tenkte kun distanse. Uten en eneste intervalløkt forbedret jeg tiden min med 26 minutter.

Regelmessighet og mange kilometer i uken, og du klarer det 👍

Anonymkode: b256f...02b

Jeg og er veldig opptatt med dette å forbedre tiden på 5 km. Er ofte veldig utslitt etter 5 km så derfor er jeg litt usikker på om jeg klarer halvmaraton. 
tenker jeg kan prøve å øke med 1 km hver uke ja, nå ligger jeg ofte på mellom 5 og 6 km, og da er jeg utslitt. Skal absolutt ta farten ned og prøve å løpe lenger.

Anonymkode: dfeb5...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fullstendig mulig. Jann Post var over 100kg og i elendig form under Tour The Ski i 2011, og sprang maraton på 2:55 i november samme år. 
Samme historie med en god venn, fra totalt utrent til halvmaraton på 1:30 på et halvt år. 
 

Legger du i innsats, får du det til. Følg et godt program. 

Anonymkode: c3613...92a

da er det håp for meg og 😃

Anonymkode: dfeb5...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg og er veldig opptatt med dette å forbedre tiden på 5 km. Er ofte veldig utslitt etter 5 km så derfor er jeg litt usikker på om jeg klarer halvmaraton. 
tenker jeg kan prøve å øke med 1 km hver uke ja, nå ligger jeg ofte på mellom 5 og 6 km, og da er jeg utslitt. Skal absolutt ta farten ned og prøve å løpe lenger.

Anonymkode: dfeb5...6d0

Løper du utelukkende fort 5 km hver gang du løper, så vil du stagnere fort. Da trener du rett å slett feil. 

I løpet av en uke burde du ha en intervalløkt, en tempoøkt, og en langtur. Ønsker du å løpe mer, løpes disse rolige i sone 1 eller 2. 

Forslag til intervalløkt kan være:

4x4min

4x1000m

6x800m

10x400m

1-2-3-4-3-2-1min

Pause 2 minutt mellom dragene. Trenger du mer har du tatt i for hardt.

Løp disse på terskel/grensen til anaerob trening (rett før du stivner i beina), ca 90-95% av maks. Løper du 100% intensitet, vil du bare grue deg til økta og skaderisikoen mer enn dobles uten at det ekstra utbyttet gjør det verdt det. 

Motbakkeintervaller er også å anbefale.
 

Tempoøkt er gjerne hurtige turer, men litt saktere enn intervalldragene. Feks 20 min kontrollert hardt løping. 
 

En langtur er tid på beina, ikke antall km. Tenk fra 60-120 min, med rolig puls og et behagelig tempo. Bygg distanse over tid. 
 

Se feks treningsprogram på Løplabbet, Jann Post sin bok, Garmin Connect etc. 

Følger du dette vil du forbedre både 5km tiden din og klare et halvmaraton på god tid. 

Anonymkode: c3613...92a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du puls klokke? 

Jann Post var veldig godt trent før han la på seg. Så musklene hadde trenings minne og få har vel flere spørre om tips enn han 😉

En utrolig bragd, som krever jern vilje og innsats.  Så mener ikke å si at det ikke var sykt godt gjort. Men tror ikke vi alle skal begynne å sammenligne oss med han. Hvis jeg klarer å løpe halv maraton på 1:57 - 1:59 til neste år skal jeg være utrolig godt fornøyd. 

Maraton krever for mye mengde trening til at jeg setter det som mål. Eller kanskje det året jeg fyller 42 😅😂

Jeg er dame da, så bør uansett ikke sammenligne meg med tiden menn løper på 😉

Anonymkode: ac7bb...edf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bruker du puls klokke? 

Jann Post var veldig godt trent før han la på seg. Så musklene hadde trenings minne og få har vel flere spørre om tips enn han 😉

En utrolig bragd, som krever jern vilje og innsats.  Så mener ikke å si at det ikke var sykt godt gjort. Men tror ikke vi alle skal begynne å sammenligne oss med han. Hvis jeg klarer å løpe halv maraton på 1:57 - 1:59 til neste år skal jeg være utrolig godt fornøyd. 

Maraton krever for mye mengde trening til at jeg setter det som mål. Eller kanskje det året jeg fyller 42 😅😂

Jeg er dame da, så bør uansett ikke sammenligne meg med tiden menn løper på 😉

Anonymkode: ac7bb...edf

Jeg har pulsklokke, garmin forerunner 45. Jeg er også dame, men tror jeg bare kan drømme om den tiden du ligger på 😃

Anonymkode: dfeb5...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Løper du utelukkende fort 5 km hver gang du løper, så vil du stagnere fort. Da trener du rett å slett feil. 

I løpet av en uke burde du ha en intervalløkt, en tempoøkt, og en langtur. Ønsker du å løpe mer, løpes disse rolige i sone 1 eller 2. 

Forslag til intervalløkt kan være:

4x4min

4x1000m

6x800m

10x400m

1-2-3-4-3-2-1min

Pause 2 minutt mellom dragene. Trenger du mer har du tatt i for hardt.

Løp disse på terskel/grensen til anaerob trening (rett før du stivner i beina), ca 90-95% av maks. Løper du 100% intensitet, vil du bare grue deg til økta og skaderisikoen mer enn dobles uten at det ekstra utbyttet gjør det verdt det. 

Motbakkeintervaller er også å anbefale.
 

Tempoøkt er gjerne hurtige turer, men litt saktere enn intervalldragene. Feks 20 min kontrollert hardt løping. 
 

En langtur er tid på beina, ikke antall km. Tenk fra 60-120 min, med rolig puls og et behagelig tempo. Bygg distanse over tid. 
 

Se feks treningsprogram på Løplabbet, Jann Post sin bok, Garmin Connect etc. 

Følger du dette vil du forbedre både 5km tiden din og klare et halvmaraton på god tid. 

Anonymkode: c3613...92a

Tusen takk, tenker å begynne i helgen med intervaller. De har løpetime på treningssenteret jeg trener på, med intervalløping og styrketrening. Så tenker jeg kan gå på den timen en-to ganger i uken, samt følge dette opplegget med tempoøkt og langtur. Sliter veldig med å løpe i oppoverbakker så tror bakkeløp er noe jeg også må trene mer.

Anonymkode: dfeb5...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er ofte veldig utslitt etter 5 km så derfor er jeg litt usikker på om jeg klarer halvmaraton. 

"Klarer du ikke løpe langt, løper du for fort."

Leste den setningen da jeg drev og trente meg opp og den ble mitt mantra. Det er litt satt på spissen, men det er mye sant i det utsagnet. Jeg luntet i vei i  mitt tempo. Målet var å fullføre innen makstiden og det klarte jeg. Da jeg gjennomførte halvmaraton i Oslo Maraton hadde jeg enda ikke løpt distansen i sin helhet. Hadde store planer men fikk en strekk i en ankel noen uker før (fjelltur, ikke løping) så jeg våget ikke løpe veldig langt etter det. Så da jeg stilte på startstreken hadde jeg ikke løpt lenger enn 18 km på det meste, men hadde flere 15 km turer bak meg. 

Bakkeløp er lurt. Jeg har en del bakker der jeg bor så jeg brukte dem aktivt helt i starten da jeg trente for 5k. Det fikk jeg uttelling for senere. Bakker ble mindre skremmende og jeg var en av de få i siste pulja som teknisk sett løp i motbakkene under maratonen (tempoet sier vi ikke et knyst om :fnise:). 

Et siste tips: les deg litt opp på løpeteknikk. Jeg har et dårlig kne så jeg leste litt og endte med å kutte ned steglengden og øke frekvensen en del i forhold til hvordan jeg hadde gampet avgårde før. Det gjorde det mye enklere å holde jevnt tempo pluss at beina tålte kilometrene bedre. Selv nå får jeg kommentarer på at jeg "løper lett" og jeg er på ingen måte noen naturlig lettvekter. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har pulsklokke, garmin forerunner 45. Jeg er også dame, men tror jeg bare kan drømme om den tiden du ligger på 😃

Anonymkode: dfeb5...6d0

Neida med regelmessig trening så klarer du det helt fint, om du går inn for det. Du kan få til alt du bestemmer deg for, bestemmer du deg for at det ikke går har du selvfølgelig helt rett. 

Jeg vil anbefale deg å ta makspuls test finne makspulsen (metoden hvor man bare regner ut i fra alder stemmer bare så som så) din å så legge inn egene pulssoner etter denne modellen istedenfor garmin sin (gjelder om man har polar sin sin også) 

https://www.loplabbet.no/intensitetssoner

Tren også styrke, Step ups f. Eks er bra for å bedre styrken i beina og steget i motbakke. Sett på en sang på ca 4-6 minutter å finn en kasse til ca kneet.  Når det blir lett slenger du på med litt ekstra vekt. Bonus, det gir rompa et skikkelig løft også 

 

Anonymkode: ac7bb...edf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...