Gå til innhold

Mannen er "paranoid" og tror jeg er utro

Anbefalte innlegg

Skrevet

Paranoid i hermetegn i mangel på et bedre ord. Men mannen er helt overbevist om at jeg er utro, og jeg klarer ikke på forstå hvorfor og hvordan jeg skal bevise at jeg ikke er utro. Han mener blant annet at jeg har vrengt bort mobilen når han er i nærheten over lengre tid. Jeg har ikke gjort dette bevisst. Men kanskje ubevisst? Og at jeg har forsvunnet på vaskerommet, på loftet eller på badet i lengre perioder. Det gjør meg veldig forvirret, for jeg kan ikke huske å ha vært der lenge. Men han mener det veldig fast at jeg har vært på vaskerommet i blant annet en og en halv time. Han snakker også om at han så meg trykke på en annen mobil enn den jeg har under dyna, og lurte på om jeg har en annen mobil. Det har jeg ikke. Jeg forstår ikke hvilken mobil dette kan ha vært. Han er også overbevist om at jeg har laget en tråd på et forum om han som jeg ikke har gjort, og mener at det var litt av et sammentreff at den tråden kom akkurat da. Jeg har sagt at det ikke var meg (det var ikke meg altså) men han mener på at det var en av en million sjanse for at den tråden kom akkurat den dagen. Jeg synes at det var en veldig standard ting som kunne passet til veldig mange derimot.

Jeg vet jo at jeg ikke er utro, men det er vanskelig å overbevise han. Han sier han har en følelse av at jeg er utro. Jeg blir litt lei meg og vet ikke hva jeg kan gjøre for å bevise for han at jeg er trofast. Jeg har latt han se mobilen min men når han tror jeg har en annen i skjul så hjelper det liksom ikke så mye 😅

Håper ikke han ser dette og kjenner seg igjen 😂 Men jeg er faktisk ganske bekymra. Er dette normal sjalusi? Synes det er så sjukt rart at han nå husker ting helt klart som jeg ikke husker noe av... Begynner å lure på om jeg glemmer ting.

Anonymkode: 9e9f1...cd9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble mannen din slik helt plutselig? Eller har han tidligere oppført seg på lignende måte? Hvor lenge (ca) har dere vært sammen? Er det noe annet med han som er negativt, feks har han brukt å være kontrollerende, har han brukt psykisk eller fysisk vold mot deg feks?

Anonymkode: 11838...9f1

• Liker 9
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Det er faktisk ett tegn på at han selv kan være utro. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Synes det er så sjukt rart at han nå husker ting helt klart som jeg ikke husker noe av... Begynner å lure på om jeg glemmer ting.

Hvis han gjør dette bevisst (altså hvis han dikter opp og påstår ting om deg som han vet at ikke er sant og han gjør det for å skade deg) kan det være det som kalles gaslighting (som er en mishandlingsmetode).

Plutselig endring i oppførsel og/eller personlighet kan skyldes medisinske årsaker (som feks hjernesvulst).

MEN noen menn "endrer" seg etter noen år sammen med partneren og viser frem hvordan de egentlig er (dvs den "de var" i begynnelsen var kun skuespill).

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Han er også overbevist om at jeg har laget en tråd på et forum om han som jeg ikke har gjor

Var det her på Kvinneguiden?

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Håper ikke han ser dette og kjenner seg igjen

Hvis han leser tråder på Kvinneguiden, så kan det hende at han leser dette også. Prøv å anonymiser så mye som mulig ved å endre mye på detaljer.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Paranoid i hermetegn i mangel på et bedre ord. Men mannen er helt overbevist om at jeg er utro, og jeg klarer ikke på forstå hvorfor og hvordan jeg skal bevise at jeg ikke er utro. Han mener blant annet at jeg har vrengt bort mobilen når han er i nærheten over lengre tid. Jeg har ikke gjort dette bevisst. Men kanskje ubevisst? Og at jeg har forsvunnet på vaskerommet, på loftet eller på badet i lengre perioder. Det gjør meg veldig forvirret, for jeg kan ikke huske å ha vært der lenge. Men han mener det veldig fast at jeg har vært på vaskerommet i blant annet en og en halv time. Han snakker også om at han så meg trykke på en annen mobil enn den jeg har under dyna, og lurte på om jeg har en annen mobil. Det har jeg ikke. Jeg forstår ikke hvilken mobil dette kan ha vært. Han er også overbevist om at jeg har laget en tråd på et forum om han som jeg ikke har gjort, og mener at det var litt av et sammentreff at den tråden kom akkurat da. Jeg har sagt at det ikke var meg (det var ikke meg altså) men han mener på at det var en av en million sjanse for at den tråden kom akkurat den dagen. Jeg synes at det var en veldig standard ting som kunne passet til veldig mange derimot.

Jeg vet jo at jeg ikke er utro, men det er vanskelig å overbevise han. Han sier han har en følelse av at jeg er utro. Jeg blir litt lei meg og vet ikke hva jeg kan gjøre for å bevise for han at jeg er trofast. Jeg har latt han se mobilen min men når han tror jeg har en annen i skjul så hjelper det liksom ikke så mye 😅

Håper ikke han ser dette og kjenner seg igjen 😂 Men jeg er faktisk ganske bekymra. Er dette normal sjalusi? Synes det er så sjukt rart at han nå husker ting helt klart som jeg ikke husker noe av... Begynner å lure på om jeg glemmer ting.

Dette er ikke normal sjalusi. Dette er sykelig sjalusi og kontroll. Det der hadde jeg ikke orket. Han må søke hjelp. 

• Liker 19
Skrevet

Ar han vist tegn på å være sjalu før? Kontrollerende? Sutret over at du møter venninner og slike ting?

Om så, så kan det være at denne oppførselen har eskalert, kanskje fordi han selv er utro. 

Om han har vært relativt normal før, og denne oppførselen kom veldig plutselig, så kan det være sykdom. Svulst, hjerneskade, schizofreni etc. Om oppførselen hans eskalerer enda mer, om han fortsetter å dikte opp ting/si at han har sett det og det, så bør du komme deg vekk. Bo hos familie/venner en stund. Om schizofreni, så kan han begynne å se på deg som en 'fiende', og da kan det bli farlig. Psykose eller svulst kan også gjøre noen farlige. 

Men om han bare er en god gammeldags kontrollerende drittsekk, så bør du uansett gå. 

Hvor lenge har dere vært sammen? Menn kan ofte vise frem sitt sanne jeg etter 1-2 år, men det skal være mulig å se røde flagg før det. Tenk tilbake. Har han noen gang fått deg til å føle deg ukomfortabel tidligere? 

Anonymkode: a6eff...b42

• Liker 6
Skrevet

Min eks var slik, han fikk diagnosen paranoid psykose og paranoid personlighetsforstyrrelse i ettertid.

Anonymkode: 93ae0...943

• Liker 14
Skrevet

Det mannen din driver med er ikke normal sjalusi, men har tippet over til å bli sykelig. Fagfolk deler sykelig sjalu mennesker i tre kategorier:

1. De som har ekstremt lav selvtillit og blir mistenksomme overfor andre fordi de har en grunnleggende mistro til at partneren egentlig vil ha dem.

2. De som bevisst eller ubevisst konstant er på jakt etter en ny partner. ”På seg selv kjenner man andre”-prinsippet vil føre til at disse personene lettere føler sjalusi.

3. De som har symptomer på paranoid personlighetsforstyrrelse. Disse har en grunnleggende mistenksomhet overfor alt og alle, og en overbevisning om at ingen er til å stole på. At alle er ute etter å lure dem.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/2011/05/20/131210/slik-avslorer-du-sykelig-sjalusi

Anonymkode: eb70f...362

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis han gjør dette bevisst (altså hvis han dikter opp og påstår ting om deg som han vet at ikke er sant og han gjør det for å skade deg) kan det være det som kalles gaslighting (som er en mishandlingsmetode).

Plutselig endring i oppførsel og/eller personlighet kan skyldes medisinske årsaker (som feks hjernesvulst).

MEN noen menn "endrer" seg etter noen år sammen med partneren og viser frem hvordan de egentlig er (dvs den "de var" i begynnelsen var kun skuespill).

I tilfelle det er en medisinsk årsak som må behandles, ville jeg ha kontaktet mannens fastlege og fortalt om endringen, slik at fastlegen kan vurdere om han må utredes.

Medisinsk årsak kan også feks være psykisk sykdom som feks psykose.

• Liker 6
Skrevet

Du kan si at hvis han på alvor tror dette, så må han oppsøke hjelp. Men hvis han nekter, eller dette er en syk spøk, så kan han pakke sakene sine og dra.

Anonymkode: 8384e...4d3

• Liker 5
Skrevet

Fortsettelse.

Det er IKKE din jobb å bevise din uskyld!

Anonymkode: 8384e...4d3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ble mannen din slik helt plutselig? Eller har han tidligere oppført seg på lignende måte? Hvor lenge (ca) har dere vært sammen? Er det noe annet med han som er negativt, feks har han brukt å være kontrollerende, har han brukt psykisk eller fysisk vold mot deg feks?

Dette med at han tror jeg er utro er ganske nylig. Men for en stund siden følte han at jeg var ute etter å ta han. Jeg syntes vi snakket for lite og maste nok litt på å prate skikkelig med han. Det var ikke så enkelt for han gikk veldig i forsvar uten at jeg sa noe som egentlig var kritikk. Viste seg at han følte at jeg prøvde å "vinkle" samtalene til å ta han. Jeg synes det høres ganske banalt ut her når jeg skriver det, og jeg gjorde jo selvsagt ikke det i samtalene 😅

Vi har vært sammen i ca fem år. Aldri fysisk vold, men har vært noen episoder som kanskje er i grenseland psykisk vold. Men som sagt episoder og ikke noe som vært over tid og eskalert. Vi snakket om episodene i ettertid og han reflekterte og justerte seg.

• Liker 1
Skrevet

Her kan man lese om psykose og det er et telefonnummer man kan ringe om man ønsker å snakke med noen om det:

(Helse Stavanger. Stavanger Universitetssjukehus).

Snakk med oss hvis du er bekymret for deg selv eller andre.

51 51 59 59

Hverdagerkl. 08.00–15.00

LOGO.svg

https://www.tips-info.com/

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg hadde blitt helt gal hvis jeg måtte stadig bevise min uskyld, for mannen min. Som både mener det ene og det andre, inkludert at jeg har en annen mobiltelefon enn min egen. Han høres jo helt syk ut, dette hadde jeg faktisk ikke orket i lengden. Ta han med til en parterapeut, og hvis ting ikke roer seg så be han om å gå til psykolog for de syke tankene sine. Han høres faktisk psykotisk ut, samt at han har paranoide vrangforestillinger. Så hjelp trenger han garantert.

Sist, men ikke minst; det at han er SÅ på dette, kan også bety at HAN er utro. I 99% av alle tilfeller ved utroskap, så skjer dette som du beskriver ;) 

Endret av Rosatoast
  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg kan jo ikke si noe helt sikkert, men jeg kan ikke se for meg at han gjør det for å skade meg.

Han lider av depresjon og går til behandling for dette.

Han sier også at han hører tanker som ikke er sine egne.. jeg synes det er ganske snålt. Det er ikke som stemmer, bare negative, gjerne paranoide, tanker om andre. Men han har et bevist forhold til at tankene ikke er hans egne. Så det er ikke slik at han tror på dem. Men jeg vet ikke om dette kan være normalt hos noen med depresjon?

Skrevet

Jeg kan jo ikke si noe helt sikkert, men jeg kan ikke se for meg at han gjør det for å skade meg.

Han sier også at han hører tanker som ikke er sine egne.. jeg synes det er ganske snålt. Det er ikke som stemmer, bare negative, gjerne paranoide, tanker om andre. Men han har et bevist forhold til at tankene ikke er hans egne. Så det er ikke slik at han tror på dem. Men jeg vet ikke om dette kan være normalt hos noen med depresjon?

Kan du ta opp dette med hans psykolog? Det ville jeg ha gjort, i tilfelle psykologen ikke vet det og slik at din mann får rett diagnose og rett hjelp/behandling hos psykologen.

Dette kan du også ta opp med TIPS (se link i et av innleggene) og spørre de hva det kan være.

• Liker 7
Skrevet

Kan du ta opp dette med hans psykolog? Det ville jeg ha gjort, i tilfelle psykologen ikke vet det og slik at din mann får rett diagnose og rett hjelp/behandling hos psykologen.

Dette kan du også ta opp med TIPS (se link i et av innleggene) og spørre de hva det kan være.

Eventuelt kan du ta det opp med mannens fastlege og be fastlegen om å formidle dette til mannens psykolog.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke hørt at dette er normalt hos pasienter som kun har depresjon. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

...Han lider av depresjon og går til behandling for dette.

Det kan være symptomer på det å være feks paranoid schizofren. 

Anonymkode: f85f4...32c

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...