Gå til innhold

Dette er vel ikke ok?

Fremhevede innlegg

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Når samboer tvinger femåring til å gå på do når han bestemmer det selv om hun ikke må. Jeg har sagt det til han, men han sier barn ikke skal bestemme sånt selv. Jeg syns ikke det er ok. Han sier jeg går imot han når jeg ikke gjør det samme. Men jeg snakker hvertfall ordentlig med henne, ikke bare tvinger og kjefter.

Noen tips?

Anonymkode: b8180...d2c

Ligger nok en diagnose bak dette

Anonymkode: 31aff...1f9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når samboer tvinger femåring til å gå på do når han bestemmer det selv om hun ikke må. Jeg har sagt det til han, men han sier barn ikke skal bestemme sånt selv. Jeg syns ikke det er ok. Han sier jeg går imot han når jeg ikke gjør det samme. Men jeg snakker hvertfall ordentlig med henne, ikke bare tvinger og kjefter.

Noen tips?

Det eneste dotvang fører til er at barnet blir stresset og begynner å tisse på seg. Ikke av vond vilje men av stress. Jeg tvinger aldri barn til å gå på do. De skal ønske det for sin egen del, ikke fordi jeg sier det. Barn har naturlig et ønske om å bli rene. Med mindre noen ødelegger det for dem. 

Skrevet
teknosilje skrev (1 time siden):

At du som mor faktisk lurer på dette, uroer meg veldig. Hvordan er det hjemme hos dere ellers? 

Ble usikker så ville høre hva andre mente. Men syns ikke dette er ok selv. Er ok ellers, bortsett fra dette.

Skrevet

Før mat og før vi skal ut må barna i barnehagen gå på to. Er greit om det ikke går men de må prøve. Får ikke bare vaske hendene. Sånn er reglene for alle, så det er en vane som sørger for matro å at barna slipper å måtte inn igjen etter 2 minutter ute. 

Sånn har vi hatt det her hjemme også. Barn kan ha det for travelt. Å de mener ikke å juge de klarer bare ikke alltid å kjenne helt etter fordi de har ikke tid til å gå på do. 

Det er en trygghet for barn å ha regler og rutiner. 

Anonymkode: a7e3d...529

• Liker 2
Skrevet

De tåler en bestemt tone, men det skal aldri bikke over i vegring! Da har dere plutselig et langt større problem.

Men ikke stå over han. La han gjøre sin greie, så gjør du din. Gi henne et blad eller noe dill, som hun kan holde i. 

Litt som med en hund, hvor man ikke kun roser perfekt adferd, men også de små stegene fram :Nikke:

Skrevet

De tåler en bestemt tone, men det skal aldri bikke over i vegring! Da har dere plutselig et langt større problem.

Men ikke stå over han. La han gjøre sin greie, så gjør du din. Gi henne et blad eller noe dill, som hun kan holde i. 

Litt som med en hund, hvor man ikke kun roser perfekt adferd, men også de små stegene fram :Nikke:

Skrevet

Et barn skal ikke tvinges til å gå på do. Det skal lære seg å gå på do når det trengs. Dette er ikke noe far kan tvinge igjennom.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har sagt ifra mange ganger til han. Blitt sint på han også, men han holder på sitt.

Du har sagt i fra flere ganger og han hører ikke på hverken deg eller barnet. Den mannen kommer til å ødelegge ungen. Hiv han på dør.

• Liker 4
Gjest CamillaCollett
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Han sier hun er et barn og at barn ikke kan ta egne valg. Jeg mener hun må  lære dette selv.  Han sier i mot meg hele tiden. Han mener at barn ikke skal bestemme noe selv. Ikke en gang hvilken genser hun vil ha på seg.

Er han ellers en normal mann?

Det virker jo som om han ikke skjønner at barn er mennesker, med eget privatliv og egen integritet, og at det er en hel del de skal få bestemme selv?

Skrevet
CamillaCollett skrev (10 minutter siden):

Er han ellers en normal mann?

Det virker jo som om han ikke skjønner at barn er mennesker, med eget privatliv og egen integritet, og at det er en hel del de skal få bestemme selv?

Ja ellers er han det. Nei virker ikke som han forstår dette. Han har da vært barn selv så er jo rart han ikke forstår det. Av og til får jeg høre har du latt henne velge klær selv nå, hvorfor har du gjort det? Jeg blir helt matt.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har sagt ifra mange ganger til han. Blitt sint på han også, men han holder på sitt.

Da får du ta ungen ifra han når han starter slik, og gå ut med barnet eller gjøre noe annet.

FJERN barnet fra situasjonen, og personen. Når man får barn, og har barn - så skal man beskytte dem. 

Dette er en mann jeg aldri ville holdt sammen med, når jeg ser hvordan han behandler barnet. Hva i alle dager, er du ikke riktig klok i hodet du eller? Som fortsetter å være med han, og lar barnet være med han? Dette er jo IKKE normalt. Du må sette han skikkelig på plass og ta han med til familievernkontoret for eventuelt veiledning i foreldrerollen, såpass kan du gjøre. Og da får du ikke gi han noen andre alternativer heller. Du virker jo ganske tafatt som lar han holde på.

Endret av Rosatoast
  • Liker 3
Gjest CamillaCollett
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja ellers er han det. Nei virker ikke som han forstår dette. Han har da vært barn selv så er jo rart han ikke forstår det. Av og til får jeg høre har du latt henne velge klær selv nå, hvorfor har du gjort det? Jeg blir helt matt.

Du får forklare ham at måten man får barn som en gang blir selvstendige voksne er ved å la dem få ansvar og selvbestemmelse, tilpasset sin alder. Jenta er fem år og kan for eksempel fint velge genser selv, men dere sørger selvsagt for at hun er riktig kledd etter været. Noen foreldre lar barna bestemme for mye, men da handler det jo om at de gir barna et ansvar eller en makt over familien de ikke skal ha, noe som ikke er tilfellet her.

Han må jo da se for seg en helt brå overgang, da, hvor barnet plutselig er stort nok til å bestemme selv? Det vil i så fall bli svært forvirrende og skremmende for barnet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han sier hun er et barn og at barn ikke kan ta egne valg. Jeg mener hun må  lære dette selv.  Han sier i mot meg hele tiden. Han mener at barn ikke skal bestemme noe selv. Ikke en gang hvilken genser hun vil ha på seg.

Så når tenker han at hun er stor nok til å kjenne etter om hun må på do? Eller om hun vil ha den gule eller den rosa genseren? 18 årsdagen?

Selvsagt må hun få lov til å øve seg på å kjenne etter og velge selv. Hvordan skal hun ellers lære det?

Anonymkode: f51fc...7b4

• Liker 2
Skrevet

Blir han med når barnet skal på helsestasjonen, eller når det er konferanse i barnehagen? Kan du ta opp dette med bhg-personell, fastlege eller helsesøster en gang han er tilstede, sånn at han får korrekt informasjon fra fagpersoner.

Anonymkode: a5202...12a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2021 den 18.58):

Før mat og før vi skal ut må barna i barnehagen gå på to. Er greit om det ikke går men de må prøve. Får ikke bare vaske hendene. Sånn er reglene for alle, så det er en vane som sørger for matro å at barna slipper å måtte inn igjen etter 2 minutter ute. 

Sånn har vi hatt det her hjemme også. Barn kan ha det for travelt. Å de mener ikke å juge de klarer bare ikke alltid å kjenne helt etter fordi de har ikke tid til å gå på do. 

Er forskjell på å tvinge og å oppfordre.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2021 den 18.58):

Hvordan kontrollerer dere at alle går på do da? Noen vil vel gå på do alene?

Skrevet

Dette er absolutt ikke bra, ts. Du har rett og samboeren din er fullstendig på bærtur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...