AliceNextDoor Skrevet 29. august 2021 #1 Del Skrevet 29. august 2021 Er det noen har erfaring med å leve med convertible/cabriolet som eneste bil? Jeg har vært fristet lenge, men det virker så skummelt å ta steget mot dette som hverdagsbil. Hvordan fungerer det på vinteren? Er det problematisk med plass? Noen erfaringer med hvilke biler man burde se på? Masse spørsmål fra en som aldri har sittet i en slik bil, engang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #2 Del Skrevet 30. august 2021 Kjørte en 2-dørs bmw cabriolet som hverdagsbil i noen år. Fungerte akkurat som en vanlig bil. Eneste var at kalesjen ikke var så glad i høytrykksspyleren så måtte vaskes for hånd og impregneres med jevne mellomrom. Så var det jo en ekstra mekanisk del som kunne gå i stykker. En stor fordel var hvor deilig det var på sommeren. Fra å være et transportmiddel ble det noe å bruke på tur. Kjøre for å kjøre. En annen ting var at det var super praktisk når man flyttet store gjenstander. Ta med taket og sette tingen ned i setet bak. Flyttet en enorm tv en gang, hadde aldri gått om jeg ikke kunne lagt ned taket. Savner fortsatt bilen, tror den eies av en kar i Østfold som kun bruker den som soldagsbil. Anonymkode: 61bbc...f9d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #3 Del Skrevet 30. august 2021 Artig idé, knallsommeren 2021 hadde jo vært et godt utgangspunkt. Jeg kjenner ingen som kjører cabriolet i hverdagen, men flere som har en slik til stasbil. Den største utfordringen er alltid kalesjen, selvsagt. Du kan få lekkasjer i sømmer og overganger, f.eks. til vindu, og mekaniske feil er ikke helt uvanlige heller. Innvendig plass er selvsagt noe begrenset, men det er jo helt individuelt hvor mye plass du trenger. Takstativ funker åpenbart ikke, men tilhengerfeste kan jo gå på noen modeller. Høsten er den rette tiden å handle på. Et lite utvalg: Den trygge, pålitelig gokartfølelse, legendarisk sportsbil med motorsykkelaktig motor, nydelig fransk billigalternativ. Husk at pruting er påbudt, særlig på cabrio! Anonymkode: c0a84...b71 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AliceNextDoor Skrevet 30. august 2021 Forfatter #4 Del Skrevet 30. august 2021 Jeg ser at noen slike har sånn "vanlig" tak man kan ta av og på så det nesten ser ut som en vanlig bil. Blir det som vanlig bil, eller er dette bare en gimmick? AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kjørte en 2-dørs bmw cabriolet som hverdagsbil i noen år. Fungerte akkurat som en vanlig bil. Eneste var at kalesjen ikke var så glad i høytrykksspyleren så måtte vaskes for hånd og impregneres med jevne mellomrom. Så var det jo en ekstra mekanisk del som kunne gå i stykker. Anonymkode: 61bbc...f9d Vasking og slikt er jo egentlig bare vanesak, tenker jo jeg. Og, det mekaniske er vel noe jeg kan få sett på fra verksted når bilen allikevel er inne til service? Det er vel ikke superømtålelige greier? Jeg tenker at skal jeg gjøre dette så skal jeg ha noe litt spesielt og som man husker i mange år etterpå. BMW, Porsche, Mustang, Mercedes og lignende er det jeg hadde sett for meg. Den stasjonsvognen jeg har hatt på lån nå er jo like dyr som noe slikt, så da tenker jeg veldig fort at det kan vel være verd det for opplevelsen når man kan? Hele ideen her fikk jeg av en Volvo som jeg ikke husker navnet på, jeg var litt overrasket at det fantes Volvo cab. Jeg har også sett den fra Mazda, den var utrolig fin! Men jeg synes den virker hakket liten til vanlig bruk. AnonymBruker skrev (1 time siden): Husk at pruting er påbudt, særlig på cabrio! Anonymkode: c0a84...b71 Betyr dette at disse bilene har veldig store verditap når jeg skal selge? Jeg er dessverre helt elendig på å prute selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #5 Del Skrevet 30. august 2021 Jess, ståltak/hardtop er blitt vanlig og er en fordel. Også med tanke på lyd - kalesje bråker mer når den er lukket. Og, ja, verditapet er stort, men det er mer det at disse bilene er sesongvare. Klikket du på annonsene over? Setninger av typen "hurtig handel/salg før vinterlagring gir bedre pris" går igjen. Du bør generelt vente 10-20% avslag fra annonsert pris på bruktbil, høstkjøpt cabrio hadde jeg vært enda mer nådeløs med. Anonymkode: c0a84...b71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #6 Del Skrevet 30. august 2021 Jeg har hatt cabriolet som eneste bil i 5+ år, og det har fungert utmerket, sommer som vinter. Men skal nevnes at jeg bor på Costa del Sol, så føler liksom det henger litt sammen. 😄 Anonymkode: 4fb17...9aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #7 Del Skrevet 30. august 2021 strapaziert skrev (5 timer siden): Jeg ser at noen slike har sånn "vanlig" tak man kan ta av og på så det nesten ser ut som en vanlig bil. Blir det som vanlig bil, eller er dette bare en gimmick? Ja, man får hard top. Både som bevegelig tak som folder seg sammen (feks Volvo V70) eller som en del man tar av. Vesentlig mer upraktisk, men taket tar ikke plass i bagasjerommet. Bevegelig hard top har også endel fler bevegelige deler som kan gå i stykker på sikt. strapaziert skrev (5 timer siden): Vasking og slikt er jo egentlig bare vanesak, tenker jo jeg. Og, det mekaniske er vel noe jeg kan få sett på fra verksted når bilen allikevel er inne til service? Det er vel ikke superømtålelige greier? Jeg tenker at skal jeg gjøre dette så skal jeg ha noe litt spesielt og som man husker i mange år etterpå. BMW, Porsche, Mustang, Mercedes og lignende er det jeg hadde sett for meg. Den stasjonsvognen jeg har hatt på lån nå er jo like dyr som noe slikt, så da tenker jeg veldig fort at det kan vel være verd det for opplevelsen når man kan? Hele ideen her fikk jeg av en Volvo som jeg ikke husker navnet på, jeg var litt overrasket at det fantes Volvo cab. Jeg har også sett den fra Mazda, den var utrolig fin! Men jeg synes den virker hakket liten til vanlig bruk. Jeg hadde en BMW som sagt, den var nesten ti år gammel da jeg kjøpte den. Allikevel fremsto den som ny. Ikke noe slark i verken styring eller interiør. God bil. Vaskingen er vanesak som sagt. Jeg vasket ikke taket så ofte siden det ble impregnert av og til. Det tåler mye, men er bevegelige deler som kan gå i stykker. Men man tar ikke taket opp og ned så mange ganger på rad at det er noe problem. Da jeg solgte bilen var den 13 år gammel og mekanismen fungerte like bra da som da den var ny. Anonymkode: 61bbc...f9d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AliceNextDoor Skrevet 30. august 2021 Forfatter #8 Del Skrevet 30. august 2021 Tusen takk for kjempegod hjelp, er litt mer overbevist om at dette kan være gjennomførbart nå! Tenker litt sånn at hvor farlig kan det være? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsMacchiato Skrevet 30. august 2021 #9 Del Skrevet 30. august 2021 (endret) . Endret 1. september 2021 av MrsMacchiato . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #10 Del Skrevet 31. august 2021 Jeg kjørte en Fiat 500C som hverdagsbil i 7 år. Den funket som en vanlig småbil både sommer og vinter når taket var oppe. Jeg påstår ikke at jeg hadde problemfritt bilhold, langt derifra, men jeg hadde "Fiatproblemer", ikke cabrioletproblemer. Jeg vil derfor tro at nyere cabrioleter fra litt mer velrennomerte merker byr på et omtrent like problemfritt bilhold som andre biler av samme merke, med unntak av at du kanskje må ta noen forholdsregler ved vasking. Anonymkode: 44ba0...8d8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AliceNextDoor Skrevet 31. august 2021 Forfatter #11 Del Skrevet 31. august 2021 Jeg var og så på en Ford idag, men det slo meg at den har et problem jeg ikke har tenkt på. Den kan jo ikke ha noe på taket, hvordan får man med seg ski? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #12 Del Skrevet 31. august 2021 Vær bare litt oppmerksom på faren for innbrudd. Venninnen min hadde 3 innbrudd i løpet av et halvt år. (Kalesjen ble kuttet opp) Anonymkode: faf2d...936 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #13 Del Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vær bare litt oppmerksom på faren for innbrudd. Venninnen min hadde 3 innbrudd i løpet av et halvt år. (Kalesjen ble kuttet opp) Anonymkode: faf2d...936 Gjelder selfølgelig ikke for hardtop. Anonymkode: faf2d...936 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AliceNextDoor Skrevet 31. august 2021 Forfatter #14 Del Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vær bare litt oppmerksom på faren for innbrudd. Venninnen min hadde 3 innbrudd i løpet av et halvt år. (Kalesjen ble kuttet opp) Anonymkode: faf2d...936 Det er jo egentlig like lett å knuse en rute? Er dette vanlig? Hjelper vel med alarm? Må innrømme at det ahr jeg ikke tenkt på.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #15 Del Skrevet 31. august 2021 strapaziert skrev (27 minutter siden): Jeg var og så på en Ford idag, men det slo meg at den har et problem jeg ikke har tenkt på. Den kan jo ikke ha noe på taket, hvordan får man med seg ski? Det er en av ulempene med cabriolet.. 🙂 Fordelen kommer på sommeren istedenfor Anonymkode: 61bbc...f9d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #16 Del Skrevet 31. august 2021 strapaziert skrev (25 minutter siden): Det er jo egentlig like lett å knuse en rute? Er dette vanlig? Hjelper vel med alarm? Må innrømme at det ahr jeg ikke tenkt på.. Fordi det ser enklere ut å skjære i stoffet. Og om en idiot går rundt og leter etter noe å ødelegge fordi han er i dårlig humør, stikker en cabriolet seg mer ut enn en 2005 model VW passat. Jeg parkerte min på Bjølsen i Oslo i noen år uten at noe skjedde. Anonymkode: 61bbc...f9d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 31. august 2021 #17 Del Skrevet 31. august 2021 Ski: Jeg har 215 cm lange fjellski og ennå til gode å finne en bil som disse skiene ikke passer inn i. Vi er en familie på fire og har aldri hatt skiene på taket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #18 Del Skrevet 1. september 2021 strapaziert skrev (På 31.8.2021 den 18.38): Jeg var og så på en Ford idag, men det slo meg at den har et problem jeg ikke har tenkt på. Den kan jo ikke ha noe på taket, hvordan får man med seg ski? Det problemet løste jeg ved å ikke gå på ski. Det er det jeg kaller en ekte vinn-vinn-situasjon. 👍 😎 Anonymkode: 44ba0...8d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AliceNextDoor Skrevet 1. september 2021 Forfatter #19 Del Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det problemet løste jeg ved å ikke gå på ski. Det er det jeg kaller en ekte vinn-vinn-situasjon. 👍 😎 Anonymkode: 44ba0...8d8 Uaktuelt, alpint er viktig. Men jeg fant løsningen, fant rack som festes i åpningen på bagasjeluken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinte-my Skrevet 2. september 2021 #20 Del Skrevet 2. september 2021 Kjører en Mercedes SLK, hardtop. Kjørt den sommer som vinter, helt uten problemer. Aldri hatt problemer med taket heller, selv om jeg vet at det kan oppstå problemer med mekanismen som kjører taket ned i bagasjerommet. Har et barn, som ikke trenger bilstol lengre. Ikke den beste vinterbilen, men det har heller aldri vært et problem. På kalde vinterdager blir bilen kjapt varm, og om sommeren er det kjempedeilig å kunne ta ned taket. Vel fornøyd med bilen! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå