Gå til innhold

Hva slags personer hører på dansebandmusikk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fortell det til alle som er blitt kjent med Velvet Underground lenge etter at gruppen ble oppløst. Eller dem som punger ut vanvittige beløp for maleriene til en maler ved navn van Gogh som hadde null kommersiell suksess mens han levde. smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

At noe ikke selger der og da, er ikke synonymt med at dette ikke har kvalitet. Og omvendt - Donny Osmond solgte i bøtter og spann i begynnelsen av 1970-årene; hvem husker ham idag ...? Det samme gjelder en del andre grupper som har veggene fulle av platinaplater, men som de færreste husker nå.

Anonymkode: c1625...3cc

Jepp. ☝️👍👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PetterKanin skrev (14 minutter siden):

Er det nå egentlig det? Jeg liker selv  endel musikk som ikke selger godt, men å påstå kvaliteten er god fordi jeg liker den er noe søkt for min del.

Den ser jeg forsåvidt.

Jeg prøver å skille mellom det jeg liker/misliker og bra/dårlig, klarer det noen ganger - liker ikke 90% av musikken Mozart komponerte, men ville aldri falt meg inn å kalle Mozart dårlig, jeg kan jo høre at det er godt laget men det appellerer ikke til meg. Liker Vaughan Williams ekstremt mye mer enn Mozart, men var han en bedre komponist...? 

Men tror bildet er komplisert. De siste 30 åra har jo mainstream musikk blitt glattere og glattere, vi er jo mer eller mindre tilbake der vi var før Elvis 😕 

Nå må det sies at jeg hører på mye undergrunn musikk, og der er det stort sett enten genialt eller totalt søppel, eller helst en sjarmerende (!??) blanding 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, PetterKanin said:

Unntak fra regelen finnes alltid. Men de er nettopp unntak.

Donny Osmond er et velkjent navn hos svært mange. Man må også huske på at endel unge i dag ikke engang vet hvem f.eks Dolly Parton er heller.

Unntak - eller kanskje ikke bare unntak ...?

I begynnelsen av 1960-årene hadde gitarmusikken ingen stor fremtid, og Decca viste Beatles ryggen; det er også et spørsmål om Rolling Stones hadde fått kontrakt der om ikke Beatles hadde havnet hos konkurrenten, og Decca slikket sine sår. Hvordan hadde 1960-tallets musikk sett ut uten disse gruppene ...? Pønken var heller ikke det mest kommersielle i en tid da glatte popgrupper solgte langt mer.

Husker ikke hvor mange ganger Frederick Forsyth ble refusert da han forsøkte å gi ut sin første bok, men det var godt over et dusin ganger. Idéen om å skrive om en gutt ved navn Harry Potter ble heller ikke tatt godt imot da den ble lansert. Andre eksempler finnes det utallige av - har en dansk bok full av sitater av datidens eksperter og deres syn på verden, og jeg kan love deg at den verden vi kjenner hadde sett ganske så annerledes ut om det var opp til eksperter og kommersielle krefter å vurdere hva som skulle være populært; eksempelvis var det neppe mange som hadde tiltro til unggutter som i midten av 1970-årene solgte hjemmelaget datautstyr fra garasjen.

Gjett hvilken status både de og mange andre av samtidens outsidere har idag. smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.8.2021 den 21.07):

Dette er ikke en dømmende tråd, men syns dansebandmusikk er typisk å høre på for personer som er litt enkle. Foreksempel personer som trenger mye hjelp, utviklingshemmet, osv.  Jeg kjenner mange. Gjelder sikkert ikke for alle. Men de er flotte mennesker de også og man må høre på den musikken  man liker. Har bare lagt merke til at dette er en tendens. Hva mener du?

Anonymkode: a2ec5...362

Ha, ha, jeg liker det. Ha, ha, jeg er sikkert enkel og jeg er rundt 50, men trenger ikke hjelp. Bor i by.

Hva jeg mener? Jeg har tenkt at det er glade mennesker som føler seg fri til å svinge seg i en dans. Gjerne at det hører til mer ut på bygda. Ellers har jeg ikke tenkt mer på det. Tror ikke det gjelder om folk er enkle eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Unntak - eller kanskje ikke bare unntak ...?

I begynnelsen av 1960-årene hadde gitarmusikken ingen stor fremtid, og Decca viste Beatles ryggen; det er også et spørsmål om Rolling Stones hadde fått kontrakt der om ikke Beatles hadde havnet hos konkurrenten, og Decca slikket sine sår. Hvordan hadde 1960-tallets musikk sett ut uten disse gruppene ...? Pønken var heller ikke det mest kommersielle i en tid da glatte popgrupper solgte langt mer.

Husker ikke hvor mange ganger Frederick Forsyth ble refusert da han forsøkte å gi ut sin første bok, men det var godt over et dusin ganger. Idéen om å skrive om en gutt ved navn Harry Potter ble heller ikke tatt godt imot da den ble lansert. Andre eksempler finnes det utallige av - har en dansk bok full av sitater av datidens eksperter og deres syn på verden, og jeg kan love deg at den verden vi kjenner hadde sett ganske så annerledes ut om det var opp til eksperter og kommersielle krefter å vurdere hva som skulle være populært; eksempelvis var det neppe mange som hadde tiltro til unggutter som i midten av 1970-årene solgte hjemmelaget datautstyr fra garasjen.

Gjett hvilken status både de og mange andre av samtidens outsidere har idag. smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Hvorfor du blander bøker, som det ligger helt andre mekanismer bak, inn i dette er uvisst. Bøker krever at du leser dem, mens du ikke trenger høre mange sekundene av en låt før du vet om du liker den eller ikke. Ei heller datateknologi ...

Endret av PetterKanin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så man kan ikke bruke gammel Mayhem med Dead ved mikrofonen som dansemusikk ...? :tongue:

Nå må det sies at gutta i Mayhem ville ikke at folk skulle like musikken deres ;) 

De mislyktes siden De Mysteriis Dom Satanas plata spesielt ble ganske så populær (relativt sett) 😅

Men det viktigste med Mayhem var at de påvirket så mange andre, som la oss si Darkthrone, som påvirket enda fler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

exictence skrev (4 minutter siden):

Ha, ha, jeg liker det. Ha, ha, jeg er sikkert enkel og jeg er rundt 50, men trenger ikke hjelp. Bor i by.

Hva jeg mener? Jeg har tenkt at det er glade mennesker som føler seg fri til å svinge seg i en dans. Gjerne at det hører til mer ut på bygda. Ellers har jeg ikke tenkt mer på det. Tror ikke det gjelder om folk er enkle eller ikke.

Sjøl synes jeg hva man liker er en ærlig og personlig sak 😊

Men klapper for alle som står frem med smak som blir mobbet 👏👏👏👏👏👏👏👏👏

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, PetterKanin said:

Hvorfor du blander bøker, som det ligger helt andre mekanismer bak, inn i dette er uvisst. Bøker krever at du leser dem, mens du ikke trenger høre mange sekundene av en låt før du vet om du liker den eller ikke. Ei heller datateknologi ...

Brukte bøker som et eksempel på hvordan nyskapende ting blir tatt imot, noe som også gjelder musikk - ta for eksempel Rolling Stones; hvilket kommersielt potensiale hadde musikken de spilte i begynnelsen av karierren, og hvem i England hadde hørt om de obskure artistene som hadde laget den? Så å si ingen.

Hvilke muligheter ville Stones da ha hatt til plateutgivelse om det ikke hadde vært for Beatles ...?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Brukte bøker som et eksempel på hvordan nyskapende ting blir tatt imot, noe som også gjelder musikk - ta for eksempel Rolling Stones; hvilket kommersielt potensiale hadde musikken de spilte i begynnelsen av karierren, og hvem i England hadde hørt om de obskure artistene som hadde laget den? Så å si ingen.

Hvilke muligheter ville Stones da ha hatt til plateutgivelse om det ikke hadde vært for Beatles ...?

Enig i dette, tidlig Stones var jo mer eller mindre ren Rhythm’n’Blues, om enn mer rocka. Den typen musikk BLE veldig populær, men det er nok mye PGA. Stones...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så lenge Stones hadde laget god nok musikk, altså musikk som ville selge, ville de blitt utgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, PetterKanin said:

Så lenge Stones hadde laget god nok musikk, altså musikk som ville selge, ville de blitt utgitt.

Spørsmålet er: Hvem kan med sikkerhet si hvilken musikk som vil selge når det er snakk om noe nytt - eksperten Dick Rowe mente tydeligvis at Beatles ikke var salgsbare nok. Hva om EMI hadde vært like smarte ...?

Problemet med å la markedet bestemme ser man i dagens kommersielle musikkproduksjon, der kvalitet i stor grad blir erstattet med autotune og glatte sanger med standardakkorder. Bortsett fra artister som Taylor Swift, vil jeg påstå at mye av det som topper hitlistene idag, ikke er noe å skryte av, for å si det slik. Det samme gjelder for øvrig også tidligere tiders storselgere - The Bay City Rollers solgte over 120 millioner plater. Hvem husker dem i dag?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er: Hvem kan med sikkerhet si hvilken musikk som vil selge når det er snakk om noe nytt - eksperten Dick Rowe mente tydeligvis at Beatles ikke var salgsbare nok. Hva om EMI hadde vært like smarte ...?

Problemet med å la markedet bestemme ser man i dagens kommersielle musikkproduksjon, der kvalitet i stor grad blir erstattet med autotune og glatte sanger med standardakkorder. Bortsett fra artister som Taylor Swift, vil jeg påstå at mye av det som topper hitlistene idag, ikke er noe å skryte av, for å si det slik. Det samme gjelder for øvrig også tidligere tiders storselgere - The Bay City Rollers solgte over 120 millioner plater. Hvem husker dem i dag?

Vi kan ikke si noe med sikkerhet, men det at utgitt musikk selger dårlig er ikke akkurat noen indikasjon på kvalitet. Danseband selger, og det betyr at de har noe publikum vil ha, altså kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansebandmusikk brukes til å danse swing med en annen person. Mange synes det er morsommere enn å sitte å drikke eller danse alene. 

Det er enkel musikk uten høye kunstneriske ambisjoner. Ambiskonen er bare å få folk ut på dansegulvet. Det er ikke vits i å måle danseband opp mot musikkformer som har en helt annen funlsjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som hører på den slags musikk er de som er hakket mer oppegående enn dem som hører på Mads Hansen, Tix, Freddy Kallas, osv. Men de ligger likevel langt der nede... 

Anonymkode: 39611...d7e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.8.2021 den 21.08):

De over 50. 

Anonymkode: 8280a...8fd

Jeg er 52 og hører på det samme som sønnen min på 20😀og det er ikke svensk topp musikk/danseband musikk!

Anonymkode: 83d0f...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.8.2021 den 21.08):

De over 50. 

Anonymkode: 8280a...8fd

50? Selv de fleste 65-70 åringene i dag er vokst opp med rock. Min tante er 67 og hun liker Raga Rockers, Jokke&Valentinerne, Led Zeppelin og Mötorhead. 

Anonymkode: dbe4f...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper bare at de som påstår at dansebandmusikk er enkel ikke hører på moderne pop, for det er virkelig definisjonen av enkel og innholdsløs. Der bruker man ikke ekte stemmer engang, men danseband har i hvert fall folk som faktisk kan spille og synge.

Anonymkode: 15c8b...0f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper bare at de som påstår at dansebandmusikk er enkel ikke hører på moderne pop, for det er virkelig definisjonen av enkel og innholdsløs. Der bruker man ikke ekte stemmer engang, men danseband har i hvert fall folk som faktisk kan spille og synge.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

😂

Anonymkode: bde35...c7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg var en av dem som sa at de som liker danseband ofte er enkle folk.

Jeg er delvis enig i det du sier. Men som eksempelet over meg viser, det stemmer ikke alltid at de faktisk kan synge og spille. Det er veldig mange andre sjangre som krever mer ferdigheter. Men mer ferdigheter betyr heller ikke at jeg liker det. Jeg kan høre at et klassisk stykke krever skills å lage og spille, men jeg nyter det ikke likevel. Jeg kan høre at det krever ferdigheter å spille en heavy metal-låt uten at jeg nyter å høre sangen. Jeg kan høre at en jazzmusiker er sykt begavet når h*n jammer uten at jeg nyter å høre på sangen. Jeg kan høre at en operasanger er veldig flink til å synge selv om jeg synes at sangen skjærer i ørene mine. Ferdigheter betyr ikke at det gir et resultat alle liker.

Og nei, jeg hører ikke på moderne pop heller. En kamerat som bare hører på moderne pop spurte meg helt seriøst en gang: "Hvordan kan du ikke høre på moderne pop?!? Da får man jo ikke nye input! Hvordan finner du nye sanger da?!? Hører du bare på de samme sangene om og om igjen?" 😂 🤦‍♀️ Fordi det er bare moderne pop som blir gitt ut visst. Hvem er det som egentlig har et snevert forhold til musikk og får lite input her?  😂 🤦‍♀️ 

Jeg er uenig i de som sier at det er mye fyll på dansebandkonserter. Akkurat på det punktet er det som de fleste andre konserter man går på for å ha det gøy og ikke fordi man er blodfan. De fleste konserter folk går på er for å ha det gøy. I alle fall her på bygda. Skjer det noe, så skjer det noe liksom. Man støtter opp om det, med mindre musikken er så jævlig at man ikke orker (danseband og country f.eks.).

Anonymkode: 13666...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...