GlutheaMaxima Skrevet 29. august 2021 #21 Skrevet 29. august 2021 Min fullvaksinerte kollega sitter nå hjemme med corona. Staben er naturligvis glade for at han tok symptomene på alvor og testet seg. Noe av poenget med vaksinen er å slippe unna alvorlige symptomer, og dermed også avlaste helsevesenet. Det kan jo tenkes at kollegaen min ville blitt betydelig dårligere om han ikke var vaksinert. Bedre å vente på en test enn å potensielt sende andre folk på sykehus. Men 5-6 dager var veldig lenge! 😐 3
Sol12345 Skrevet 29. august 2021 #22 Skrevet 29. august 2021 Vaksinerte blir ikke 100% immun mot alle coronavirusvarianter. Vaksinen er med å ufarliggjøre viruset. Men langt i fra alle er vaksinert, inkl. Barna i barnehagen. De må beskyttes. Vaksinerte kan fortsatt bli smittet og spre sykdommen. Men pga vaksinen kjenner immunforsvaret igjen sykdommen og vet hvordan det brytes ned. Kroppen klarer da ofte å bryte ned viruset før den gjør den vaksinerte syk, og før den vaksinerte klarer å spre viruset videre. Noen coronavarianter er ikke immunforsvaret til den vaksinerte like god til å takle, og den vaksinerte kan derfor klare å få nok oppblomstring av virus i seg til å klare å spre sykdommen videre og til å bli noe syk selv. Men pga vaksinen klarer immunforsvaret allikevel å kjenne igjen viruset, og viruset blir brutt ned før det eskalerer like mye som sykdom i kroppen, enn det ville gjort hos uvaksinerte. Færre viruspartikler rekker også å komme ut som smitte hos vaksinerte. vaksinerte blir ofte ikke syke og sprer ofte ikke viruset videre. Men noen ganger kan man spre det noe og bli litt syk. Man er som sagt ikke immun mot corona selvom man er vaksinert. Men man er med på å ufarliggjøre viruset ved å bygge opp et immunforsvar mot viruset. Man ufarliggjør det for seg selv og for andre. barna i barnehagen har ikke fått tilbud om vaksine enda, og er ikke direkte beskyttet gjennom eget immunforsvar mot viruset. Det er derfor jeg ikke skjønner at folk sender forkjølelsessyke, u-testet barn i barnehagen. Jeg syns folk bør være mer ansvarlige enn som så 2
Kanutte Skrevet 29. august 2021 #24 Skrevet 29. august 2021 Ungdommene mine selvtester seg flere ganger i uka. Jeg selvtestet på torsdag fordi vi skulle i selskap på lørdag (traff bare familien på fredag. Så vi tester mer enn tidligere, men hjemmetester. 1
Jaimatadi Skrevet 29. august 2021 #25 Skrevet 29. august 2021 Jente599 skrev (31 minutter siden): Takk for mange svar. Jeg er klar over at vaksinerte også skal teste seg, det er nettopp derfor jeg ikke forstår hvorfor vi plutselig tar så lett på det. Og at vi går syke på jobb, i tillegg til å sende barna. Jeg tenker sånn, om jeg nå med en lett forkjølelse egentlig har covid, så spres jo dette rundt om jeg ikke tester meg. De sier jo at man ofte får mildere symptomer når man er vaksinert, så vi kan jo ikke slutte å teste selvom det går mye forkjølelse for tiden? Har du testet deg selv da?
zemer Skrevet 29. august 2021 #26 Skrevet 29. august 2021 GlutheaMaxima skrev (23 minutter siden): Min fullvaksinerte kollega sitter nå hjemme med corona. Staben er naturligvis glade for at han tok symptomene på alvor og testet seg. Noe av poenget med vaksinen er å slippe unna alvorlige symptomer, og dermed også avlaste helsevesenet. Det kan jo tenkes at kollegaen min ville blitt betydelig dårligere om han ikke var vaksinert. Bedre å vente på en test enn å potensielt sende andre folk på sykehus. Men 5-6 dager var veldig lenge! 😐 Fikk han beskjed om å teste? 1
GlutheaMaxima Skrevet 29. august 2021 #27 Skrevet 29. august 2021 zemer skrev (Akkurat nå): Fikk han beskjed om å teste? Usikker, men tror han gjorde det på eget initiativ. Har man symptomer rådes man jo til å teste seg.
zemer Skrevet 29. august 2021 #28 Skrevet 29. august 2021 GlutheaMaxima skrev (1 minutt siden): Usikker, men tror han gjorde det på eget initiativ. Har man symptomer rådes man jo til å teste seg. Vet det. Vi har en sak gående nå hvor en kom syk på jobb og folk (også vaksinerte) ikke føler seg trygge. En skal ikke komme syk på jobb korona eller ei. 2
Blekkulfina Skrevet 29. august 2021 #29 Skrevet 29. august 2021 En ting som er helt bak mål, er at fullvaksinerte ikke må være i smittekarantene lenger! La oss si at fullvaksinert mor har et coronasykt barn hjemme, da kan hun gå på jobb som vanlig og på den måten effektivt spre smitten videre til alle uvaksinerte eller delvis vaksinerte som hun er i kontakt med via jobben. Det er jo en oppskrift på skjult smittespredning og kan ikke føles særlig behagelig for vedkommendes kollegaer eller andre nærkontakter.. Og ja, selvsagt må man fortsatt teste seg ved forkjølelse, selv om nivået er aldri så grønt. Det typiske for delta-viruset er jo også at det gjerne starter med snue/ nysing og snørr i større grad enn tidligere varianter av viruset. 3
Turkis Sau Skrevet 29. august 2021 #30 Skrevet 29. august 2021 Jeg er fullvaksinert, og har denne helgen testet meg etter å ha fått forkjølelsessymptomer. Det er for meg en selvfølge, jeg kan spre smitten like så fullt jeg, som en uvaksinert person. Og det er jeg jo lite interessert i. Håper ikke vaksine blir en hvilepute for verken testing eller smittevernstiltak, vi er alle møkk lei, og vil veldig gjerne bli ferdig med dette Corona-helsikket. 3
Jente599 Skrevet 30. august 2021 Forfatter #31 Skrevet 30. august 2021 Jaimatadi skrev (9 timer siden): Har du testet deg selv da? Nei, ikke enda. Men jeg skal det. Ble syk for første gang på 2 År nå i helgen. Lurte fordi folk rundt meg sier vi ikke trenger test når vi er på grønt nivå…
missmcbeal Skrevet 30. august 2021 #32 Skrevet 30. august 2021 Kommunene sliter med testkapasitet nå nettopp fordi det er grønt nivå nå, man skal teste seg ut av karantene for å slippe karantene, også blir det en ond sirkel fordi det er flere dager ventetid. Derfor ønsker mange at man går i karantene. V Ville ikke gått på jobb med symptomer. Siden du jobber i barnehage og er utsatt for forkjølelse så kan du kanskje vurdere å kjøpe inn hurtigtester som du har liggende.
Crobern Skrevet 30. august 2021 #33 Skrevet 30. august 2021 Kanutte skrev (19 timer siden): Ungdommene mine selvtester seg flere ganger i uka. Jeg selvtestet på torsdag fordi vi skulle i selskap på lørdag (traff bare familien på fredag. Så vi tester mer enn tidligere, men hjemmetester. Jeg testet meg med hjemmetest, men fikk beskjed fra koronateamet at de ikke stolte på hjemmetester. Derfor måtte jeg inn til dem for å ta test. 1
orchideblomst Skrevet 30. august 2021 #34 Skrevet 30. august 2021 16 minutter siden, Crobern said: Jeg testet meg med hjemmetest, men fikk beskjed fra koronateamet at de ikke stolte på hjemmetester. Derfor måtte jeg inn til dem for å ta test. Hvor fikk du kjøpt hjemmetesten?
IdaC Skrevet 30. august 2021 #35 Skrevet 30. august 2021 Blekkulfina skrev (19 timer siden): En ting som er helt bak mål, er at fullvaksinerte ikke må være i smittekarantene lenger! La oss si at fullvaksinert mor har et coronasykt barn hjemme, da kan hun gå på jobb som vanlig og på den måten effektivt spre smitten videre til alle uvaksinerte eller delvis vaksinerte som hun er i kontakt med via jobben. Det er jo en oppskrift på skjult smittespredning og kan ikke føles særlig behagelig for vedkommendes kollegaer eller andre nærkontakter.. Og ja, selvsagt må man fortsatt teste seg ved forkjølelse, selv om nivået er aldri så grønt. Det typiske for delta-viruset er jo også at det gjerne starter med snue/ nysing og snørr i større grad enn tidligere varianter av viruset. Dette er tilfellet hos noen jeg kjenner. Faren er fullvaksinert, moren fikk akkurat andre dose, barnet testet positivt. Moren må i karantene og testes, faren fikk beskjed om at han er godt beskyttet som fullvaksinert og trenger ikke å testes og kan dra på jobb som vanlig. Synes det høres veldig veldig rart ut. 3
orchideblomst Skrevet 30. august 2021 #36 Skrevet 30. august 2021 2 minutter siden, IdaC said: faren fikk beskjed om at han er godt beskyttet som fullvaksinert og trenger ikke å testes og kan dra på jobb som vanlig. Synes det høres veldig veldig rart ut. Enig. Det er helt feil. Selvom han var fullvaksinert så kan han også ha covid-19 det kan jo hende det faktisk var han som også fikk det først også. Og smittet de andre. 1
IdaC Skrevet 30. august 2021 #37 Skrevet 30. august 2021 orchideblomst skrev (1 minutt siden): Enig. Det er helt feil. Selvom han var fullvaksinert så kan han også ha covid-19 det kan jo hende det faktisk var han som også fikk det først også. Og smittet de andre. Ja det er godt mulig. Barnet har heldigvis ingen symptomer, ble testet rutinemessig pga smitte i klassen. Men som du sier, kan like gjerne være at faren er smittebærer. Men når de fra smittesporing sier at vedkommende ikke trenger å testes så er det få som ønsker å bruke tiden på å teste seg likevel.
orchideblomst Skrevet 30. august 2021 #38 Skrevet 30. august 2021 3 minutter siden, IdaC said: Men når de fra smittesporing sier at vedkommende ikke trenger å testes så er det få som ønsker å bruke tiden på å teste seg likevel. Ja det er utrolig egoistisk. Alle burde testes. Det burde ikke være slike unntak bare Fordi en er vaksinert. 2
Crobern Skrevet 30. august 2021 #39 Skrevet 30. august 2021 orchideblomst skrev (1 time siden): Hvor fikk du kjøpt hjemmetesten? Jeg fikk den av en kamerat, derfor vet jeg ikke hvor den er kjøpt.
appelsinjuice Skrevet 30. august 2021 #40 Skrevet 30. august 2021 5-6 dagers ventetid for test? Hvor i landet er dette? Dersom det er så lang ventetid på test så kjøp hjemmetester fra apotek eller på Maxbo eller Normal, og test hjemme.
Fremhevede innlegg