Bbygurl26 Skrevet 29. august 2021 #1 Skrevet 29. august 2021 Har just flyttet inn med kjæresten min i en leilighet det ikke går an å åpne noen vinduer i. Det går bare an å åpne et mini vindu men det har et gitter som dekker for lufta som kommer inn (kommer bare inn bitte litt luft gjennom små sprekker). Grunnen til at det er gitter der og at det ikke er mulig å åpne noen andre vinduer er fordi vi bor rett med en branntrapp, så dette er pga sikkerhet hvis det skulle ha begynt å brenne antar jeg. Når vi var på visning fortalte utleier om dette (og sa det kunne bli ganske varmt på sommeren) og vi takket fremdeles ja. Tenkte at så ille kan det da ikke være. Vi har ikke bodd her i en måned en gang og jeg føler meg helt innestengt! jeg sliter med å sove på nettene pga varmen, våkner opp med hodepine pga den tette luften i hele leiligheten og svetter i hjel under matlaging. Har vi noen rettigheter på å kunne klage? Er det noen som vet om det er lov i det hele tatt å bygge en leilighet der det ikke er ordentlig lufttilgang? Har vi oss selv å skylde siden vi sa ja når han hadde vært ærlig om det? Syns dere det er dårlig av han å ikke montere en ordentlig air condition når han selv vet godt hvordan det blir med luft her? Er det noen steder jeg kan lese på krav ang dette?
Obscura Skrevet 29. august 2021 #2 Skrevet 29. august 2021 Dette kan vel ikke være lovlig mtp brannsikkerhet? Hva skulle dere gjort om det begynte å brenne? 9
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #4 Skrevet 29. august 2021 Hvorfor ville du flytte inn i en leilighet som har vinduer som ikke kan åpnes? Hvordan skal dere flykte om dere ikke kommer dere ut døra? Anonymkode: 046e8...8f0 12
Obscura Skrevet 29. august 2021 #5 Skrevet 29. august 2021 Bbygurl26 skrev (1 minutt siden): Det aner jeg ikke faktisk... Jeg hadde ikke turt å bodd der 😐 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #6 Skrevet 29. august 2021 Hvis ingen vinduer går an å åpne, et det en ulovlig leilighet. Alle soverom skal ha et vindu man kan klatre ut av i tilfelle brann. Anonymkode: 51cb3...a02 26
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #7 Skrevet 29. august 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvis ingen vinduer går an å åpne, et det en ulovlig leilighet. Alle soverom skal ha et vindu man kan klatre ut av i tilfelle brann. Anonymkode: 51cb3...a02 Dette! Herrejemini. Flytt! Anonymkode: 10f05...8a4 11
Bbygurl26 Skrevet 29. august 2021 Forfatter #8 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis ingen vinduer går an å åpne, et det en ulovlig leilighet. Alle soverom skal ha et vindu man kan klatre ut av i tilfelle brann. Anonymkode: 51cb3...a02 Ja.. greia er at leiligheten vår har vært en del av utleieren vår sin leilighet. Vi deler felles gang sammen. Så han har bygget denne delen som en egen leilighet med vegger i mellom. Men det at han ikke har valgt å gi oss noen vinduer som er mulig å klatre i gjennom i tilfelle brann forundrer meg veldig...
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #9 Skrevet 29. august 2021 Flytt, å så melder du ifra til kommunen. Anonymkode: f00c2...08b 11
Obscura Skrevet 29. august 2021 #10 Skrevet 29. august 2021 Bbygurl26 skrev (1 minutt siden): Ja.. greia er at leiligheten vår har vært en del av utleieren vår sin leilighet. Vi deler felles gang sammen. Så han har bygget denne delen som en egen leilighet med vegger i mellom. Men det at han ikke har valgt å gi oss noen vinduer som er mulig å klatre i gjennom i tilfelle brann forundrer meg veldig... Flytt og meld ifra til kommunen eller rette instans om at han leier ut en ulovlig (og livsfarlig) leilighet. Sånne folk må stoppes før noen blir alvorlig skadet eller i verste fall mister livet. 12
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #11 Skrevet 29. august 2021 Bbygurl26 skrev (1 minutt siden): Ja.. greia er at leiligheten vår har vært en del av utleieren vår sin leilighet. Vi deler felles gang sammen. Så han har bygget denne delen som en egen leilighet med vegger i mellom. Men det at han ikke har valgt å gi oss noen vinduer som er mulig å klatre i gjennom i tilfelle brann forundrer meg veldig... Det forundrer meg at du i det hele tatt takket ja til å bo der når du visste... Fikk du leie veldig billig eller noe sånt? Anonymkode: 046e8...8f0 8
Bbygurl26 Skrevet 29. august 2021 Forfatter #12 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det forundrer meg at du i det hele tatt takket ja til å bo der når du visste... Fikk du leie veldig billig eller noe sånt? Anonymkode: 046e8...8f0 Fikk leiligheten til standard pris i byen vi bor i.. så nei ikke noe særlig billigere. Og ja skjønner jo nå at det var en megatabbe..
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #13 Skrevet 29. august 2021 Her er det nok bare å gå på dagen da leiligheten er ulovlig. Finn dere noe annet så raskt som mulig og fortell huseier at dette ikke går ann å bo i. Anonymkode: e0ea6...c44 5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #14 Skrevet 29. august 2021 Det er ulovlig og livsfarlig! Finn noe annet fort som søren og meld han for lovbruddet. Anonymkode: 98078...de8 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #15 Skrevet 29. august 2021 Ikke populært kanskje, men hva med å ta en telefon til brannstasjonen og diskret fortelle om rommene og vinduene, eller kanskje få en av dem (nøytralt, uten uniform eller brannbil) sjekke leiligheten for dere? Anonymkode: 00340...17c 4
Bbygurl26 Skrevet 29. august 2021 Forfatter #16 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke populært kanskje, men hva med å ta en telefon til brannstasjonen og diskret fortelle om rommene og vinduene, eller kanskje få en av dem (nøytralt, uten uniform eller brannbil) sjekke leiligheten for dere? Anonymkode: 00340...17c Det var ingen dum idé faktisk. Men syns du vi burde ta kontakt med utleier først og fortelle han at dette er noe vi kommer til å sjekke opp i?
Traktor Skrevet 29. august 2021 #17 Skrevet 29. august 2021 Løsningen må vel uansett være å si opp og flytte. 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #18 Skrevet 29. august 2021 Har dere egen boenhet? Det som skal skrives inn i folkeregistret. Er leiligheten godkjent? Hvis ikke så kan dere flytte på dagen uten oppsigelsestid da leiligheten er ulovlig å leie ut. Kontakt kommunen og brannvesenet. Anonymkode: 673bb...773 7
Bbygurl26 Skrevet 29. august 2021 Forfatter #19 Skrevet 29. august 2021 Ser nå at det er både sprinkler og brannalarm i leiligheten da. Men vet ikke om det er nok?
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #20 Skrevet 29. august 2021 Det skal faktisk være muligheter for rømmningsveier om man bor i kjeller: Dvs, at man skal ha muligheter for og klarte ut vinduet om det skal begynne å brenne. Om dem har gitter på vinduene, så blokkerer dem rømmningsveier.. Så egentlig så har ikke huseier lov på leie ut med tanke på om at det begynner å brenne, så kommer man seg ikke ut. Anonymkode: f9655...2bb 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå