Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært sykmeldt i et år og kommer ikke tilbake til jobben min.

Jeg skal over på enten ya eller rehabilitering.

Skal jeg si opp jobben min?

Ønsker svar fra andre som har vært i samme situasjon. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sa ikke opp jobben min. Sykemeldinga gikk over i attføring uten at arbeidsgiver visste noe. Arbeidsgiver holdt ikke kontakt med meg under sykemeldingsperioden. Jeg sa i fra hver gang jeg fikk ny sykemelding.

Nå skal det sies at bl.a. pga at vi ble kjøpt opp av et annet firma så hadde ikke personalavdelingen der oversikt over alle ansatte.

Like greit å si opp når du har fått attføringen innvilget. Du trenger jo en sluttattest uansett.

Skrevet

Jeg var sykemeldt i et år, og legen min ville at jeg skulle omskoleres, men fikk avslag på ya, fikk innvilget rehabilitering mens jeg kom meg tilbake til jobb. En av mine sjefer prøvde å presse meg til å si opp, men det endte med at jeg fikk en ny stilling innen firmaet som jeg kunne mestre. Ikke si opp jobben før du har fått invilget et vedtak.

:)

Skrevet

ikke si opp jobben før vedtak nei..Uansett om du vet at du ikke skal tilbake. Bestem mellom deg og legen hvor frisk du er i forhold til sykdommen, for når du begynner på YA så skal du vite at da er du friskemeldt :) Du skal kanskje i skole, men før det så må man som regel innom en arbeidsmarknad tiltak(fase 1). Det for å kartlegge helse, men også interesser. Vil du ha utdannelse f.eks som apotektekninker så har du praksis innen det i 6 uker for å se om yrket passer deg.

Jeg gikk rett fra 1års sykemelding rett over på YA. Det er tøft! Opp tidlig hver morgen, mange timer borte, måtte prestere igjen. Jeg gikk på fase 1 kurs og begynte på praksis som var alt for stressende å starte med; selv med nedsatt arb.tid osv. Å komme ut på kurs/jobb igjen var alt jeg drømte om, men virkligheten er tøffere når helsen har vært ute av kurs. Jeg endte med sykemelding nå i 2 uker for å komme på bena igjen og da kan du tro jeg ble deprimert av den grunn også- man føler seg virkelig håpløs en stund.

Søk heller rehab. hvis du er i tvil- ikke start for tidlig ihvertfall! :klem: Hadde nok jeg gjort for en periode, hadde jeg tenkt meg om ordentlig den gang..Bedre å trene seg opp via trening på frisklivsentral(gåturer og svømming for alle uansett diagnose), Behandling hos fysio/psykolog. Heller noen mnd extra på rehab enn å gå i kjellern igjen.

Gjest nallemaja ikke logget på
Skrevet

Ikke si opp jobben! Jeg var så dum å si opp jobben og gikk som arb.ledig ved aetat før jeg kom på YA, og har av den grunn tapt mange tusen kroner! Ikke lurt å si opp jobben før du har gått avklaringskurs, og har fått satt opp og godkjent en handlingsplan, og innvilget attføringspenger for feks. 3år.

Så i et annet innlegg her at det var ei som syns dette var hardt. Det som hun kalte fase1 kurs. Dette kommer veldig an på hvor du bor! Det er litt uvant å måte stå opp tildig og være tilstede med både kropp og sinn dagen lang, men kjempedeilig! Jeg hadde vært hjemme i 4,5 år før jeg kom på attføring, og det var som å komme til himmelen å komme på kurs! Her på stedet begynner kurset kl halv 10 for å ta hensyn til at det er vanskelig å komme seg opp om morran når man har gått hjemme i over ett år, og varer til kl 2. Har hatt det veldig morsomt, og hatt både datakurs, økonomikurs, egenutvikling og motivasjons-kurs. Her er det altså kjempebra, og alle kursdeltakerne har vært stor-fornøyde(bortsett fra de som helst vil lure seg unna og sløve seg inn i uføretrygd, men som er litt for friske til å få det...)

Uansett, se på avklaringskurset som en gylden sjanse! Jeg har fått innvilget betalt utdannelse i 3 år, og får nå muligheten til å omskolere meg til det yrket jeg faktisk alltid har ønsket meg, men som jeg av div årsaker ikke har fått utdannet meg til før, og som jeg ikke hadde hatt råd til å ta nå... Faktisk har sykdommen min tvunget meg ut av et yrke jeg ikke trivdes i, og sender meg rett inn i drømmeyrket!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...