Gå til innhold

2 års kontroll på helsestasjonen


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg mottok forleden dag et brev fra helsestasjonen, en innkallelse til 2 års kontroll for min datter.

Følgende stod i brevet: "vi krever at 2 åringen snakker hele setninger". :overrasket::overrasket:

Fikk helt hakeslepp da jeg leste dette. Datteren min setter sammen 2 og 2 ord, men snakkker ikke hele setninger enda.

Er nesten så jeg ikke tør å møte opp på kontrollen.

Hva i all verden er det med helsesøstre??

Har hørt mye rart om dem, men dette tok kaka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er det verste jeg har hørt!! I løpet av alle tre ungene har jeg aldri hørt noe sånt! Unger utvikles forskjellig, og helsesøstre skal jo bare se etter "store avvik" i forhold til alder.

Forhåpentligvis var bare brevet dårlig formulert?

Så bare ikke bekymre deg du, omtrent alt er normalt ved denne alderen! Noen 2 åringer holder laaange foredrag, mens andre ikke sier så mange ord. Begge deler er normalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig merkelig ut. Det var ikke noe sånt da vi var på 2- årskontroll hvertfall. Så vidt jeg husker sjekket hun kun uttale på noen ord. F. eks om hun sa tog, ikke kog osv. Men hun bare sjekket, hun krevde ikke at hun skulle si det rett altså. Ingen som krever at man snakker med hele setninger når man er 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noe sånt helsesøstra vår kunne sagt... Det var nok ikke så alvorlig ment som det hørtes ut som. ingen av mine toåringer har snakket med hele setninger, bare to og to ord osv. alle unger er forskjellig, samme hva boka til helsesøster sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres rart ut at de krever dette, for unger er ulike. Og jeg leste i boka, "Cappelens store bok om barnet" at for enkelte barn er det normalt å si lite før de er blitt tre år, men hvis barnet ikke har begynt å snakke ved to års alderen bør man spørre om råd på helsestasjonen. Men det er nok normalt at de setter sammen ord til små setninger og sier "jeg" om seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det hjelper å sette seg ned med barnet og kreve at det skal si noe som helst jeg på den alderen. Hvor mye barn snakker med fremmede (i dette tilfellet helsesøster) kommer vel an på dagsform osv. Var vel rett og slett dårlig formulert!

Synes likevel det er bra og viktig at helsestasjonen følger opp språkutviklingen selvfølgelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, nå blir i alle fall jeg bekymret. har en gutt som blir 2 i slutten av nov jeg, ha setter ikke sammen 2 og 2 ord engang. Veldig mange ord sier han heller ikke. hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ord kan vere ein heil setning det, det er nok det som meines. For at ein setning skal kunne kalles ein heilsetning må den innehalde eit subjekt og eit verbal, "eg ser" er til dømes ein fullgod heilsetning. Bekymre deg ikkje du, det var nok berre krøkkete formulering frå helsestasjonen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo hende at helsesøster er flinkere til å være helsesøster enn hun er til å skrive...

Det er stor forskjell på toåringers språkutvikling, og det er godt innarbeidet i helsestasjonenes retningslinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok formulert meg noe annerledes i et brev hjem til foresatte for et barn. Man kan faktisk ikke kreve noe av et barn i forhold til språkutvikling. Man kan si noe om hva som er mest vanlig, og hva som er mer sjeldent. Det skjer veldig mye på språkfronten mellom 2 og 2 1/2 år, og noen barn har kommet lenger enn andre. Jeg var nettop på kontoll med min gutt - han var 2 1/2 år. Han har fått mye språk i det siste. Helsesøster hadde en bamse og lurte på om han kunne sette bamsen på stolen, pusse tennene på bamsen osv. Da sjekket hun språkforståelsen hans. Etterhvert fikk hun tillit og gutten min begynte å fortelle i sine to-tre-fire-ordssetninger hva han gjorde.

Håper møtet på helsestasjonen blir mer hyggelig enn brevet. Kanskje du skal nevne det for helsesøster? Det tror jeg kanskje jeg ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, nå blir i alle fall jeg bekymret. har en gutt som blir 2 i slutten av nov jeg, ha setter ikke sammen 2 og 2 ord engang. Veldig mange ord sier han heller ikke. hmm...

Det er helt vanlig. Sannsynligvis kommer språket hans til å "løsne" det neste halve året. Det har noe med modning å gjøre, og gutter er gjerne litt senere ute enn jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det hjelper å sette seg ned med barnet og kreve at det skal si noe som helst jeg på den alderen. Hvor mye barn snakker med fremmede (i dette tilfellet helsesøster) kommer vel an på dagsform osv. Var vel rett og slett dårlig formulert!

Synes likevel det er bra og viktig at helsestasjonen følger opp språkutviklingen selvfølgelig!

Enig. Spesielt her hvor jeg bor hvor det er mange innvandrerbarn som ikke går i barnehage. Barn som går i barnehage er inne i et system hvor det ofte blir fanget opp språklige avvik. Det er viktig at språkutviklingen blir fulgt opp, men det er noe med formuleringene i et brev hjem. Den skal ikke være så bastant som dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det høres rart ut at de krever dette, for unger er ulike. Og jeg leste i boka, "Cappelens store bok om barnet" at for enkelte barn er det normalt å si lite før de er blitt tre år, men hvis barnet ikke har begynt å snakke ved to års alderen bør man spørre om råd på helsestasjonen. Men det er nok normalt at de setter sammen ord til små setninger og sier "jeg" om seg selv.

De færreste toåringer (altså toåringer, ikke to-og-et-halvt) benevner seg selv med "jeg"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp vært på toårskontroll med vårt gull. Det var ingen der som krevde noe som helst. Hun sjekket "ordforståelse", at han forstod når vi sa noe til han, og at han kjente igjen gjenstander og sånn i en pekebok. Nå setter ikke min gutt sammen setninger heller, men han kan en masse ord og gjør seg godt forstått.

Tror ikke du skal bekymre deg, det er massevis med forskjeller på barn i den alderen. Lykke til med kontroll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Krever? Hvordan kan helsestasjonen kreve noe som helst? Og dersom barnet ikke kan snakke i hele setninger, hva skulle skje da?

Høres helt teit ut. Nå er det så lenge siden min datter var to år at jeg ikke aner om de krevde noe den gangen, men jeg tror jeg hadde husket det om det kom noen krav...

Når det er sagt setter jeg helt klart pris på at helsestasjonen har kontroller og sjekker at barn er friske. Og sein språklig utvikling kan jo helt klart være et tegn på at noe er galt. Men å komme med krav til toåringer synes jeg blir helt feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss kaller de inn til toårskontroll når barnet er 2 år og noen mnd. Helsesøster sa at det er fordi det skjer så mye i barnets utvikling (også språklig) etter at de har fylt 2 år, at de heller ønsker å få barna til kontroll ei stund etter fylte 2 år. Slapp av. De krever jo ikke dette av barna. Men sjekker om det er grunn til å tenke at barn trenger ekstra tiltak for å "henge med" i utviklingen til jevnaldrende. Det er jo for å hjelpe barn og foreldre det er slike kontroller, ikke for å lage vansker for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...