Gå til innhold

Kan man forkorte strikkegensere?


Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du ser om genseren er strikket ovenfra eller nedenfra ved å se på maskene, strikket ovenfra ligger maskene motsatt vei av vanlig. 

Anonymkode: 67851...10c

  • Liker 1
Skrevet

Om det er raglan kan du enkelt se på mønsteret hvilken vei den er strikket. Om den er strikket ovenfra og ned er det økt masker i raglanmønsteret og om den er strikket oppover vil maskene bli fellet 2 i sammen. 

Anonymkode: 2414c...6c5

  • Liker 1
Skrevet

Plukk opp masker, klipp av sånn at du har litt å gå på, strikk vrangbord og sy sårkanten fra klippingen i bakkant av ribben. Sånn gjorde jeg det på min genser.

Anonymkode: a7e85...b8c

  • Liker 2
Skrevet

Ja, lurt å ta en pinne på først der du vil ha den delt, klippe av litt under, og enten strikke ny vrangbord, eller maske på den gamle, og så feste sårkanten bak. Kanskje du vil strikke trangere vrangbord, da strikker du noen av maskene sammen først, før du lager vrangbord. Går nok fint :)

  • Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Hei!

Tusen takk for nyttige svar. Jeg tok noen bilder av genseren: kanskje dere klarer å se hvilken vei den er strikket?

Genseren: https://ibb.co/HXymt8h

Jeg håpet at det gikk an å bare rakke opp nedenfra og når den er passe lang, strikke en vrangbord. Men det krever sikkert at genseren ble begynt ovenfra?

Endret av Blaaa
Skrevet
Blaaa skrev (På 20.9.2021 den 11.57):

Hei!

Tusen takk for nyttige svar. Jeg tok noen bilder av genseren: kanskje dere klarer å se hvilken vei den er strikket?

Genseren: https://ibb.co/HXymt8h

Jeg håpet at det gikk an å bare rakke opp nedenfra og når den er passe lang, strikke en vrangbord. Men det krever sikkert at genseren ble begynt ovenfra?

Den er strikket nedenfra og opp.

Skrevet
Luka_S skrev (12 timer siden):

Den er strikket nedenfra og opp.

Ah, OK. Da er det kanskje ikke mulig lenger? Men, takk for hjelpen! Jeg syntes det så omvendt ut, så jeg vet i alle fall ingenting.

Skrevet
Blaaa skrev (2 timer siden):

Ah, OK. Da er det kanskje ikke mulig lenger? Men, takk for hjelpen! Jeg syntes det så omvendt ut, så jeg vet i alle fall ingenting.

Det går an hvis du klipper og masker på igjen vrangborden, men jeg aner ikke hvordan man gjør det. Jeg pleier å gå til mamma og be med store øyne om hun kan gjøre sånt for meg. 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...