Gå til innhold

Soverom i forskjellige etasjer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er på utkikk etter ny bolig, og kikker på å kjøpe et familiemedlem sitt hus neste år.

Det er to etasjer, med et soverom oppe(oss foreldre) og to soverom nede (til barna). Men jeg er litt hønemor og er veldig usikker på å ha de i forskjellige etasjer, spesielt med tanke på brann. Hvor gamle bør barna være? Barna våre vil være 4 og 6 år neste år. 
Var en annen tråd for noen dager siden som gjorde meg litt ekstra betenkt.

Litt info om det har noe å si:

Det er en tomannsbolig fra 2015.                 Begge etasjer går ut på bakkeplan.                       
Det er boligalarm og flere brannalarmer koblet til alarmsentral. Pluss seriekoblede på soverommene.                   Vaskerom med varmtvannsbereder er i samme etasje som barna - gjør meg ekstra betenkt, selv om vi aldri vil ha det på om natta

Anonymkode: a9185...f5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

4 og 6 er null problem! Folk må slutte å leve livet sitt etter hendelser som kanskje aldri skjer!

Anonymkode: 3ca7e...02e

• Liker 16
Skrevet (endret)

Jeg hadde soverom og sov alene i den etasjen fra jeg var 2-3 år.🙂

Endret av Lea
Skrevet
Lea skrev (28 minutter siden):

Jeg hadde soverom og sov alene i den etasjen fra jeg var 2-3 år.🙂

Samme her. Mamma sov i 1. etasje og jeg i 3.etasje. Søstrene mine i 3. og 2. etasje.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samme her. Mamma sov i 1. etasje og jeg i 3.etasje. Søstrene mine i 3. og 2. etasje.

Og dere opplevde nok aldri brann. Pappa sin kusine mistet sine to små i husbrann, de sov i øverste etasje alene. De hadde ikke sjanse til å redde de ut. Det har satt så inntrykk, at jeg aldri i livet vil ha ungene i egen etasje. 

Anonymkode: 1ec40...3e3

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Og dere opplevde nok aldri brann. Pappa sin kusine mistet sine to små i husbrann, de sov i øverste etasje alene. De hadde ikke sjanse til å redde de ut. Det har satt så inntrykk, at jeg aldri i livet vil ha ungene i egen etasje. 

Hadde de ikke skikkelig brannalarm? Man må jo ha seriekobla brannalarm i alle rom, koblet opp til sentral, med en person som snakker osv. Nordmenn er for dårlige til å sikre hus og hjem mot brann. De fleste tror det bare er å henge opp en røykvarsler i gangen og en i stua. Ikke gjennomfører man brannøvelse hjemme, brannslukningsapparatet står på boden og folk glemmer å bytte batteri i varsleren...

Anonymkode: b31cf...82e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hadde de ikke skikkelig brannalarm? Man må jo ha seriekobla brannalarm i alle rom, koblet opp til sentral, med en person som snakker osv. Nordmenn er for dårlige til å sikre hus og hjem mot brann. De fleste tror det bare er å henge opp en røykvarsler i gangen og en i stua. Ikke gjennomfører man brannøvelse hjemme, brannslukningsapparatet står på boden og folk glemmer å bytte batteri i varsleren...

Dette var 30 år siden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og du er forresten bra naiv om du tror alt det vil redde deg. En etasje kan være overtent på få minutter. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og du er forresten bra naiv om du tror alt det vil redde deg. En etasje kan være overtent på få minutter. 

Så det du sier er at man like gjerne kan gi blaffen i å sikre boligen? Ok 🙃

Anonymkode: a46b8...39f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så det du sier er at man like gjerne kan gi blaffen i å sikre boligen? Ok 🙃

Anonymkode: a46b8...39f

Nei, men man bør ikke plassere små barn alene i overetasjen. 

• Liker 2
Skrevet

Ville aldri gjort det. Når barna er store nok til å klatre ut av ett vindu ved hjelp av brannstige, eventuelt vite at man må hoppe ut kan man la de sove i en annen etasje 

Anonymkode: e1653...c8a

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er vel du som ikke har kunnskap og kompetanse om hvordan man sikrer hus og hjem i dag når det kommer til brann. Du snakker om noe som skjedde for 30 år siden. Det kan ikke sammenlignes med i dag. Men, det er også en kjensgjerning at folk flest er for dårlige til å sikre boligen sin. Hvor ofte har du brannøvelse med familien din? Er det noen som er naive her er det vel deg...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Regner med du har den nyeste bilen at all times, som har kommet best ut i test om det er slik tankegang du har...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

4 og 6 er null problem! Folk må slutte å leve livet sitt etter hendelser som kanskje aldri skjer!

Ikke sant, la oss nå slutte med redningsvest og setebelte, hvorfor dykke med oksygen når det sikkert går greit uten. Livmorhalsprøve, nei hva skal vi med det, klatre i fjellveggen med sikring hva er vitsen med det, hvorfor i all verden skal vi bekymre oss for noe som kanskje aldri skjer.

:rolleyes:

Anonymkode: cb0a7...4be

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke sant, la oss nå slutte med redningsvest og setebelte, hvorfor dykke med oksygen når det sikkert går greit uten. Livmorhalsprøve, nei hva skal vi med det, klatre i fjellveggen med sikring hva er vitsen med det, hvorfor i all verden skal vi bekymre oss for noe som kanskje aldri skjer.

:rolleyes:

Anonymkode: cb0a7...4be

Men herregud, folk skal kjøpe hus etter soverommenes plassering, ikke skolekrets, trivsel, lånekapasitet osv. - det mener jeg tar kaka! 

• Liker 9
Skrevet

Jeg for min del synes det er upraktisk med soverom i forskjellige etasjer med så små barn som 4 og 6, det ville jeg ikke ønsket. Ja, det er pga det blir uansett en del gåing imellom soverommene om natten, barna blir syke, får mareritt osv.

men, løsningen er jo kjempeenkelt. Dere kan bo i ett soverom av de to som er nede, og barna kan dele det andre soverommet. Når ene barnet er stor nok til å kunne flytte i en annen etasje, og 6-åring føler seg kanskje allerede stort nok (men kanskje også ikke, og begge delene er like normalt), så flytter det barnet opp. Og når begge barna er store nok, da deler dere slik som huset er laget for, barna i en etasje, dere i annen. 

Anonymkode: f0194...9a2

• Liker 4
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Men herregud, folk skal kjøpe hus etter soverommenes plassering, ikke skolekrets, trivsel, lånekapasitet osv. - det mener jeg tar kaka! 

Det er en av kriterier, på akkurat samme nivå som andre kriterier du lister opp. 🤷‍♀️ Det er vel ikke slik at det er bare ETT hus å få kjøpt i hele skolekretsen, for de alle fleste. 

Anonymkode: f0194...9a2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg mistet en kusine og en fetter i brann. Barna var i hver sin etasje. Det yngste barnet lå i samme rom som mor i andre etasje, men da mor våknet i et rom fylt med flammer slo panikk og overlevelsesinstinkt inn og hun løp ut og gjennom flammehavet ned trappene alene. Det andre barnet var i underetasjen og sovnet av røyken. Ingen av ungene ble reddet ut. 

Du kan aldri sikre deg for alt. I en brann kan det være vel så farlig å ha barna i samme etasje som å ha dem på bakkeplan. 

Anonymkode: 3071c...847

• Liker 4
Skrevet

Aldri! Alvorlig sykdom og brann.

Anonymkode: 05334...09d

Skrevet

Hvorfor svarer noen som om barna skal sove i andre etasje? Snakker om at barna er for små til å klatre i brannstige. Og kommer med historier om barn som brant inne i 2.etasje?

Leser ingen at foreldrene skal sove i 2. etasje og barna på bakkeplan? Jeg synes det blir flere og flere på Kvinneguiden som svarer utifra det de tror står i innleggene.

Det er to etasjer, med et soverom oppe (oss foreldre) og to soverom nede (til barna).

For øvrig skrev Anonymkode: f0194...9a2 det beste svaret, selv om hun også tror et barn skal flytte opp.

Dere foreldre bruker et soverom nede, og barna deler det andre soverommet nede. Når barna vil ha hver sitt rom, flytter foreldrene senga si opp i 2. etasje.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...