Gå til innhold

Hvor mange dager fra smitte til positiv test?

Tricia

Anbefalte innlegg

Går nesten og venter på at min sønn skal få positiv test. Han er 11 år. Han var sammen med to kamerater mandag. De to ble bekreftet smittet mandag ettermiddag. De var tett sammen på skolen og spiste sammen. De var også sammen noen timer lørdag og søndag for en uke siden. I dag er det 4 dager siden mandag. Han hadde negativ hurtigtest i dag. I morgen er det 5 dager siden kontakt t med de smittede og han skal ta en test på testsenter. Han er godt fulgt opp fordi han er veldig nærkontakt. Han har vært hjemme i karantene siden mandag. 

Kan han fortsatt få positiv test....? 

Hvor mange dager kan det gå fra nærkontakt med smittede til faktisk sykdom/ smitte / positiv test? 

Noen som feks ble smittet etter 5,6 eller 7 dager etter kontakt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanligste er 3-6 dager men kan være fra 2-14 (i ekstreme tilfeller).

Endret av isw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De satt karantene til 10 dager fordi de aller fleste som ble syke testet positivt innen da. Før var karantene 14 dager. Som over skriver har det vært noen tilfeller, men det tilhører sjeldenhetene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (3 minutter siden):

De satt karantene til 10 dager fordi de aller fleste som ble syke testet positivt innen da. Før var karantene 14 dager. Som over skriver har det vært noen tilfeller, men det tilhører sjeldenhetene. 

Nå skal det legges til at de fleste får positiv test før de får symptomer. Jeg tror de aller fleste får positiv test etter 7 dager, men unntak finnes jo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

isw skrev (1 minutt siden):

Nå skal det legges til at de fleste får positiv test før de får symptomer. Jeg tror de aller fleste får positiv test etter 7 dager, men unntak finnes jo. 

Sikker? Slik jeg forstod det var det derfor de endret retningslinjer for innreisekarantene. Jeg kan selvsagt ta feil. Det gjør jeg ofte. Skulle ønske vi hadde en bruker med faglig tyngde som kunne forklare dette litt nærmere 🤐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tricia skrev (4 timer siden):

Går nesten og venter på at min sønn skal få positiv test. Han er 11 år. Han var sammen med to kamerater mandag. De to ble bekreftet smittet mandag ettermiddag. De var tett sammen på skolen og spiste sammen. De var også sammen noen timer lørdag og søndag for en uke siden. I dag er det 4 dager siden mandag. Han hadde negativ hurtigtest i dag. I morgen er det 5 dager siden kontakt t med de smittede og han skal ta en test på testsenter. Han er godt fulgt opp fordi han er veldig nærkontakt. Han har vært hjemme i karantene siden mandag. 

Kan han fortsatt få positiv test....? 

Hvor mange dager kan det gå fra nærkontakt med smittede til faktisk sykdom/ smitte / positiv test? 

Noen som feks ble smittet etter 5,6 eller 7 dager etter kontakt? 

En lærer jeg kjenner testet på da 4 pga nærkontakt, var neg. Fikk litt symptomer og testet igjen på dag 6 pos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• Opprett ny...