AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #1 Skrevet 26. august 2021 Vi har hatt hund i 3 år. I de siste mnd har det ene barnet på 6 år begynt å klø seg i øynene, de er røde og renner. Nesa renner og halsen klør. Den siste mnd har pusten blitt verre, pipete og surklende. På søndag var pusten så dårlig at det endte med et sykehusbesøk. Har nå fått medisiner mot astma, men legen mener vi MÅ kvitte oss med hunden. Noen som har vært borti dette før? Er det virkelig mulig å utvikle allergi/astma etter 3 år uten reaksjoner på hunden? Og om det et mulig, må vi kvitte oss med hunden, eller kan det gå bedre etterhvert? Barnets helse er selvfølgelig viktigst, men det sitter langt inne å kvitte seg med hunden😭 Anonymkode: cf734...46f
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #2 Skrevet 26. august 2021 Sikker på at det er allergi? Jeg fikk lignende symptomer på marsvina mine, men det gikk plutselig over etter en dag eller to. Anonymkode: 8270e...da9
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #3 Skrevet 26. august 2021 Få noen til å passe hunden en måned og se om plagene til barnet gir seg? Anonymkode: 027bf...47e 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #4 Skrevet 26. august 2021 Det er ofte slik - plutselig blir man allergisk.. Jeg utviklet allergi mot gress, bjørk, katt og all verdens planter i en alder av 17 år. Be om en risptest, så vet dere sikkert. Veldig trist om dere må kvitte dere med hunden, da. Anonymkode: f31c7...402 8
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #5 Skrevet 26. august 2021 Jeg reagerer mindre på valper enn på voksne hunder, og jeg reagerer også mer på hunder som ikke bader så ofte. Men, har du planter i hus? Fått noen nye i det siste? Jeg kan reagere kraftig på enkelte stueplanter nemlig! Se deg litt rundt om i huset om det er andre ting som kan skape allergien. Byttet dyne eller pute i det siste? Dundyne er mange allergisk mot, men jeg kan også reagere på annet fyll uten at heg egentlig har funnet ut hvorfor. Har dere begynt å bruke et annet vaskemiddel for klær? Eller for husvask? Har du vasket innsiden av bilen med noe nytt vaskemiddel? Bruker noen mye hårspray/parfyme? Hva med pollen? Ikke så mye av det nå på høsten, men gresspollen/burot og annen pollen som svever er jo noe dritt for noen. Uansett så burde dere få time på sykehuset for en skikkelig allergitest -da ser dere om han er allergisk for hund og dere får sjekket for annet i tillegg. Dere kan si fea om spesifikke ting dere lurer på, sånn at testen bli deretter. Anonymkode: 9a9c8...730 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #6 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Få noen til å passe hunden en måned og se om plagene til barnet gir seg? Anonymkode: 027bf...47e Da må det evt. vaskes godt. Katten til en venn av meg døde for litt siden, men jeg blir fortsatt allergisk pga. hårene som ligger rundt om. Anonymkode: 9a9c8...730 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #7 Skrevet 26. august 2021 Ja, det kan skje. Vårt barn vokste opp med hunden vår fra fødselen og begynte å vise tegn til allergi i 4-års alderen. Var mye "forkjølet" trodde vi, hoste og flere episoder med hva vi trodde var falsk krupp, men som viste seg å være astma. Vi måtte desverre omplassere vår hund. Anonymkode: 79166...e81
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #8 Skrevet 26. august 2021 Takk for svar, alle sammen 😊 Jeg har tenkt og lett, men absolutt ingenting nytt som kan forklare dette. Har utslag på hund på allergitest, men synes bare det er så rart at reaksjonene har blitt så alvorlige i det siste. Skikkelig anfall nå, mot småforkjølelse før. Så da har allergien på en måte blitt verre? Kan det snu? Dette har jo utviklet seg over lang tid, og nå er astmaen blitt alvorlig. Så da mente legen at det var viktig å kvitte seg med hunden asap. Men jeg vil gjerne se det an litt, etter å ha kommet i gang med astma og allergimedisin, om symptomene kan bli lettere og levelige, på en måte. Anonymkode: cf734...46f
Arx Skrevet 26. august 2021 #9 Skrevet 26. august 2021 Barn kan "plutselig" utvikle allergi ja, jeg tålte hund til jeg var rundt 4-5 men ble allergisk etter det. Da vi fikk hund igjen da jeg var 12 gikk det bra noen år og de trodde jeg hadde vokst av meg allergien, men etter noen år begynte jeg å reagere på hunden. Ble bare verre med årene.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #10 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar, alle sammen 😊 Jeg har tenkt og lett, men absolutt ingenting nytt som kan forklare dette. Har utslag på hund på allergitest, men synes bare det er så rart at reaksjonene har blitt så alvorlige i det siste. Skikkelig anfall nå, mot småforkjølelse før. Så da har allergien på en måte blitt verre? Kan det snu? Dette har jo utviklet seg over lang tid, og nå er astmaen blitt alvorlig. Så da mente legen at det var viktig å kvitte seg med hunden asap. Men jeg vil gjerne se det an litt, etter å ha kommet i gang med astma og allergimedisin, om symptomene kan bli lettere og levelige, på en måte. Anonymkode: cf734...46f Hører jo at noen utvikler mer allergi, som flere svar over her sier også. Jeg var allergisk fra "starten av" så ble liksom ikke verre, det ble faktisk heller noe bedre i voksen alder. Men som allergiker så vokste jeg også opp med en katt jeg var allergisk mot, og jeg er usikker på om jeg synes det var en ok ting å gjøre av foreldrene mine. Alle kunne kose med katten, ha den i senga osv., mens jeg og katten fikk mye "kjeft" om den havnet på mitt rom. Ble jo kjempegla i den, men skulle gjerne ha sluppet å føle meg så syk i barndommen, også ble det jo trist å ikke få lov til å ha så nært forhold ril den som de andre. Anonymkode: 9a9c8...730
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #11 Skrevet 26. august 2021 Først vil jeg tipse om denne som mange har god erfaring med https://www.petworld.no/petal cleanse hund 350ml?utm_source=dc&utm_medium=affiliate Så ville jeg startet med nye rengjøringsrutiner i huset. Støvsuging hver dag (robot støvsuger?), gjerne lufting også vask ofte, ingen hund på soverom og vaskerom. Anonymkode: 8fbf4...7c9
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #12 Skrevet 26. august 2021 Jeg ble allergisk mot hund i voksen alder. Ta en test,slår den ut så har du jo et svar ihvertfall. Anonymkode: 7bcaa...41f
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #13 Skrevet 26. august 2021 Vårt barn utviklet plutselig allergi etter møte med en annen hund enn våres - men da var allergien utløst, og hun tålte heller ikke vår hund lenger. Anonymkode: 255d7...4bd
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #14 Skrevet 26. august 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk for svar, alle sammen 😊 Jeg har tenkt og lett, men absolutt ingenting nytt som kan forklare dette. Har utslag på hund på allergitest, men synes bare det er så rart at reaksjonene har blitt så alvorlige i det siste. Skikkelig anfall nå, mot småforkjølelse før. Så da har allergien på en måte blitt verre? Kan det snu? Dette har jo utviklet seg over lang tid, og nå er astmaen blitt alvorlig. Så da mente legen at det var viktig å kvitte seg med hunden asap. Men jeg vil gjerne se det an litt, etter å ha kommet i gang med astma og allergimedisin, om symptomene kan bli lettere og levelige, på en måte. Anonymkode: cf734...46f Dette er galskap! Jeg hadde alvorlig astma som barn, og du må være klar over at det er noe man faktisk kan dø av. Og det er helt grusomt å gå rundt og ikke få puste. Man mister alle krefter i tillegg til at det altså er livsfarlig. Du kunne ha sett det an hvis det var deg selv det var snakk om, men dette er et barn, og legen forteller deg hva du må gjøre. Lån bort hunden som andre foreslår, og hvis barnet blir bedre er det dessverre bare en ting å gjøre, og det er omplassering. Anonymkode: c1fae...879 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #15 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar, alle sammen 😊 Jeg har tenkt og lett, men absolutt ingenting nytt som kan forklare dette. Har utslag på hund på allergitest, men synes bare det er så rart at reaksjonene har blitt så alvorlige i det siste. Skikkelig anfall nå, mot småforkjølelse før. Så da har allergien på en måte blitt verre? Kan det snu? Dette har jo utviklet seg over lang tid, og nå er astmaen blitt alvorlig. Så da mente legen at det var viktig å kvitte seg med hunden asap. Men jeg vil gjerne se det an litt, etter å ha kommet i gang med astma og allergimedisin, om symptomene kan bli lettere og levelige, på en måte. Anonymkode: cf734...46f Det der er typiske tanker fra mennesker som ikke tar allergier og astma alvorlig. Jeg er allergiker og astmatiker selv, og besøker ikke lengre venner som har den tankegangen der. «Ta en allergitablett», «har du med innhalator?». «Du snufser ikke, da betyr det vel at du tåler dyret». Selv om symptomene til barnet deres utad kan se bedre ut for dere, så er den allergiske følelsen inni kroppen ganske ubehagelig. I tillegg påvirkes kroppen av medisinen. Når barnet tydeligvis har utviklet allergien raskt og har utslag på allergi mot hund, så må dere nesten bestemme dere for om dere skal kvitte dere med hunden eller barnet. Anonymkode: f85df...9ba 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #16 Skrevet 26. august 2021 Og ja, en ting til som jeg akkurat har begynt å sjekke ut forresten er allergi-vaksine (har ikke gjort det enda). Det foregår som et vaksineprogram, og kan ta mellom 3-5 år, hvor de introduserer allergener litt og litt for å bygge opp toleranse. Ikke akkurat noen quick fix, men det eksisterer i allefall som en mulighet. Anonymkode: 9a9c8...730
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #17 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Vi har hatt hund i 3 år. I de siste mnd har det ene barnet på 6 år begynt å klø seg i øynene, de er røde og renner. Nesa renner og halsen klør. Den siste mnd har pusten blitt verre, pipete og surklende. På søndag var pusten så dårlig at det endte med et sykehusbesøk. Har nå fått medisiner mot astma, men legen mener vi MÅ kvitte oss med hunden. Noen som har vært borti dette før? Er det virkelig mulig å utvikle allergi/astma etter 3 år uten reaksjoner på hunden? Og om det et mulig, må vi kvitte oss med hunden, eller kan det gå bedre etterhvert? Barnets helse er selvfølgelig viktigst, men det sitter langt inne å kvitte seg med hunden😭 Anonymkode: cf734...46f Det kan også gå omvendt. Fikk selv bekrefta katteallergi for mange år siden, og nå, 10 år senere lever jeg allergifritt med mine 3 katter. Anonymkode: 9113b...3a4 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #18 Skrevet 27. august 2021 Jeg blir provosert av noen folk her inne. Man kan ikke bare «kvitte seg» med en hund. De er uskyldige oppi det hele, er helt avhengig av eier/familien sin og det er ikke deres feil om noen utvikler allergi. Selvfølgelig må man ta hensyn til barnet og gjøre det som er mulig for å gjøre situasjonen bedre. Men det er ikke riktig å kaste hunden ut uten å se på andre muligheter å se om det går an å leve med først. Anonymkode: 12b7f...94a 2
Ulrikke Skrevet 27. august 2021 #19 Skrevet 27. august 2021 Allergi kan komme etter hvert, ja..... Min mor ble pollenallergisk da hun var ca 40, og det var jo ikke sånn at hun aldri hadde vært utsatt for pollenspredning før den tid... Jeg ble allergisk som 5-åring, og det hadde jo vært pollen rundt meg før det også.... Penicillinallergi fikk jeg etter å ha passert 30.... Vi har to hunder, og jeg skjønner godt at det sitter langt inne å kvitte seg med dem! Men når det ender med sykehusinnleggelse er ikke dette bare en "liten plage".... Få noen til å passe eller sett den på kennel et par uker, så ser du jo fort om barnet blir bedre (men det krever jo nøye rundvask og støvsuging av sofaer og alt etterpå da).
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #20 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg blir provosert av noen folk her inne. Man kan ikke bare «kvitte seg» med en hund. De er uskyldige oppi det hele, er helt avhengig av eier/familien sin og det er ikke deres feil om noen utvikler allergi. Selvfølgelig må man ta hensyn til barnet og gjøre det som er mulig for å gjøre situasjonen bedre. Men det er ikke riktig å kaste hunden ut uten å se på andre muligheter å se om det går an å leve med først. Anonymkode: 12b7f...94a Men altså, det må jo være ok å finne ny eier til hunden om et familiemedlem er/blir allergisk? Både hunden og mennesket vil jo ikke ha det så bra om den ene blir syk av den andre. I vår familie så fikk jo katten mye mer kjeft enn den ville gjort om jeg ikke var allergisk, og den kunne heller ikke kose like mye med meg -noe som gjorde at vi fikk et litt rart forhold, og jeg gikk jo rundt med mye kløe og vondt (om katta klorte f.eks, så fikk jeg store bobler på huden), astma osv. unødvendig i mange år. Ikke så gøy akkurat! Var veldig glad i katten altså, den var et familiemedlem. Men det var ganske mange negative aspekter med det pga. av min allergi... Anonymkode: 9a9c8...730
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå