Gå til innhold

Du med ung ufør!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg setter denne under kropp og helse, da jeg hovedspørsmålet mitt er helsen til folk

Får å få ufør må man ha en alvorlig sykdom +++

For å få ung ufør, er et av kriteriene at det ikke bare må være en alvorlig sykdom, men det tas en skjønnsvurdering ang hvor mye sykdommen påvirker hverdagen. Det er mye strengere å få innvilget ung ufør enn bare ufør

Du som har ung ufør, hvordan er hverdagen din? Hva er det du klager selv?

Har nå levert inn en søknad om ufør og ifølge nav vil jeg nok også få ung ufør, da jeg er 18 år og sengeliggende med hjemmehjelp. 

Spør egentlig fordi jeg er nysgjerrig 😜 hadde aldri hørt om ung ufør før i går

Anonymkode: 3ecd7...03a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har min egen leilighet, har bil, vasker og handler og gjør alt som trengs selv. Har en nevromuskulær sykdom som er degenerativ, med andre ord vil jeg bare bli verre og verre, og så har jeg ptsd.

Den fysiske diagnosen min gir forøvrig automatisk rett til ung-tillegget så lenge en blir ufør før fylte 36år som er den absolutte aldersgrense for tillegget.

Anonymkode: 6c762...711

• Liker 3
Skrevet

Ung ufør er vell fra 20 år.... får du det når du er under 20 år?

Hvordan jeg har det, har ingenting med din situasjon å gjøre. 

Anonymkode: 657c9...57b

Skrevet

Vanlig uføretrygd er fra 18 år. Men finner ingen informasjon om at noen har fått ung ufør før 20 år. Da ung ufør er fra 20 år. Så kan være du får ordinær uføretrygd frem til du er 20 år. Finner absolutt ingen informasjon om at noen under 20 år har fått ung ufør tillegget, kun at man får det fra 20 år og oppover. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Vanlig uføretrygd er fra 18 år. Men finner ingen informasjon om at noen har fått ung ufør før 20 år. Da ung ufør er fra 20 år. Så kan være du får ordinær uføretrygd frem til du er 20 år. Finner absolutt ingen informasjon om at noen under 20 år har fått ung ufør tillegget, kun at man får det fra 20 år og oppover. 

Åja da har jeg misforstått da. Da får jeg sikkert det etter jeg har fylt 20 år 😊 veilederen min sa jo ikke noe om når, bare at jeg kvalifiserer til ung ufør

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Åja da har jeg misforstått da. Da får jeg sikkert det etter jeg har fylt 20 år 😊 veilederen min sa jo ikke noe om når, bare at jeg kvalifiserer til ung ufør

ts

Kan være at du vil få tillegget så fort du fyller 20 år. Usikker på om du får det innvilget i forveien. Det er heller ikke normen å måtte søke tillegget spesifikt, da det er noe de vurderer sammen med ordinær uføretrygdsøknad. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kan være at du vil få tillegget så fort du fyller 20 år. Usikker på om du får det innvilget i forveien. Det er heller ikke normen å måtte søke tillegget spesifikt, da det er noe de vurderer sammen med ordinær uføretrygdsøknad. 

Åja okei 🙈 men om jeg kun får ufør stønad nå, så får de jo ikke vurdert det samtidig om jeg ikke får ung ufør før jeg er over 20? 😕 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Åja okei 🙈 men om jeg kun får ufør stønad nå, så får de jo ikke vurdert det samtidig om jeg ikke får ung ufør før jeg er over 20? 😕 

Det jeg ikke vet. Vet ikke om du vil få det innvilget nå men ikke få utbetaling av tillegget før du er 20 år. Eller om du vil få beskjed om at det vil bli vurdert på nytt når du er 20 år. For jeg finner absolutt ingen bevis på at folk under 20 år får ung ufør tillegget. Reglene for  ung ufør tillegget er at det gjelder fra 20 år. Om man er 24 år og får innvilget ung ufør, og har mottatt aap siden man var 18 år og uføretidspunktet er satt fra man er 18 år, så vil man ikke få etterbetaling for de årene før man er 20 år. Det er garantert, ei i familien var i den situasjonen. Men som sagt, hun var 24 år og ikke under 20 år da hun søkte uføretrygd. Til tross for at sykdommen hun er ufør for, er medfødt. Hun måtte fortsatt igjennom hele aap og arbeidsutprøving før hun fikk søke uføretrygd. 

NAV er ufattelig mye om, men, hva, hvis og saksbehandler lager en regle de føler for bare fordi de føler for det. Så det er vanskelig å si garantert hva som vil skje. Men jeg tolker reglene slik at du får ikke ung ufør tillegget før man fyller 20 år. Og ordinær uføretrygd er fra 18 år. Så jeg ville da ha konkludert med at det blir vanlig minstesats fra 18 år til 20 år. men som sagt, kan hende ditt NAV kontor lager sin egen regel for deg, for ingen på NAV kan reglene heller. Det er sikkert og vist. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2021 den 18.11):

Jeg setter denne under kropp og helse, da jeg hovedspørsmålet mitt er helsen til folk

Får å få ufør må man ha en alvorlig sykdom +++

For å få ung ufør, er et av kriteriene at det ikke bare må være en alvorlig sykdom, men det tas en skjønnsvurdering ang hvor mye sykdommen påvirker hverdagen. Det er mye strengere å få innvilget ung ufør enn bare ufør

Har nå levert inn en søknad om ufør og ifølge nav vil jeg nok også få ung ufør, da jeg er 18 år og sengeliggende med hjemmehjelp. 

Spør egentlig fordi jeg er nysgjerrig 😜 hadde aldri hørt om ung ufør før i går

Rart nav kommer med slik feilinformasjon 

Anonymkode: d2bb9...8c9

Skrevet

Fikk ung ufør på aap først. Så søkte jeg om ung ufør. Jeg har vært i psykiatrien fra jeg var tretten år, så har vært heldig med mye dokumentasjon. 

Min hverdag er veldig statisk, vanskelig å forklare egentlig. Jeg sliter med blant annet å komme meg ut av leiligheten, forholde meg til meg selv og annen problematikk (mye rart, så blir for kompliser/personlig og unødvendig å skrive) . Jeg prøver å sove bort det meste av tiden eller høre på podcast osv. Jeg klarer a fungere til den grad av at jeg har noen (få) venner og familie som jeg har kontakt med. Går til behandling på spesialisert poliklinikk dps, har også psykiskhelsearbeider og nå kurs fra høsten av (som jeg håper jeg klarer).  Jeg er veldig heldig, jeg har behandling og har en familie som bryr seg om meg. Det er mange som er i min situasjon som ikke har det, verken behandling eller familie eller venner.

Anonymkode: 12fe5...a6c

• Liker 2
Skrevet

Mange får ung ufør på 18 års dagen. De med downs og de som er multihandikappet 

Anonymkode: f79c1...f65

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Feil, ung ufør gjelds fra og med 20 år, ikke 18 år. "Rettigheter som ung ufør kommer til utbetaling fra du fyller 20 år." https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/ung-ufor

Skrevet

Forskjell på ung ufør og uføretrygd. Uføretrygd får de, ikke ung ufør, det er ikke før 20 år. 

Skrevet

Og de med alvorlige psykiske problemer fra de er barn av. 

Anonymkode: a1d9e...cd2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...