Gå til innhold

Er levealder arvelig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eller er det bare flaks? De fleste i min slekt på begge sider har blitt veldig gamle. Aldri syke før de ble ordentlig gamle. Ikke alle var spesielt sunne og spreke heller Men man vet jo ikke om man blir gammel eller ikke. Hva tror du?

Anonymkode: e2d62...fd6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror at mye ligger i gener ja. Men jeg vet jo at folk her på kg ikke tror på det. 

Anonymkode: 3e73c...150

• Liker 3
Skrevet

Ja, det er det i aller høyeste grad men ikke bare pgs gener.  Livstil er også arvelig og folk som har riktig livstil lever lengre. 

• Liker 2
Skrevet

Det har både en tilfeldig og en arvelig komponent, i tillegg til det som går på bevisste valg du gjør som kan øke sannsynligheten for å leve lenge. En del sykdommer er jo arvelige, og vice versa: det å ikke få de samme sykdommene. 

Husk at du må se alt dette på statistisk nivå, og ikke på individnivå. Man kan ha levd så sunt som bare det, og ha kun oldinger i familien, men likevel få en alvorlig sykdom og dø ung. Man kan også ha en familie full av kreft og hjerte-karsykdommer, men unngå å få det selv. På individnivå er det tilfeldighetene som spiller inn. 

• Liker 1
Skrevet
Peonjenta skrev (2 minutter siden):

Ja, det er det i aller høyeste grad men ikke bare pgs gener.  Livstil er også arvelig og folk som har riktig livstil lever lengre. 

Skjønner. Mine besteforeldre på ene siden spiste aldri spesielt sunn mat, bestefar er død, ble godt over 80. Bestemor lever enda. Jeg prøver å leve sunt.

Anonymkode: e2d62...fd6

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Peonjenta said:

Det er mange, mange som har såkalt «riktig livsstil» som ikke lever lenge.. La oss si 25% gener, 25% livsstil og 50% flaks/uflaks.

Skrevet

Selvsagt er det arvelig..det er derfor en katt blir 10 år og et menneske 100..

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg tror at mye ligger i gener ja. Men jeg vet jo at folk her på kg ikke tror på det. 

Det tror jeg også. Samtidig tipper jeg at den som fikk tre barn og hadde en alkoholisert mann (tanta mi) ikke kommer til å leve like lenge som hennes barnløse søster. 

Anonymkode: 6a39d...8b2

• Liker 2
Skrevet

I ene grena bakover i familien min, sporet tilbake til rundt 1720, har snittalderen vært 101 år. Da inkludert mine direkte formødre (det er bare mors gren som er fulgt bakover i alle genrasjoner) og ALLE deres søsken i hver eneste generasjon. Bestemora mi på den sida ble 100, oldemora mi 104 og tippoldemora mi ble 102. Alle tre veide 150 kg + hele sitt voksne liv helt inn i alderdommen og to av dem røykte som skorsteiner. Lenger bak vet jeg ikke annet om vekt og helse enn at en av dem er blitt omtalt som stor som et fjell i et brev som fremdeles er bevart. 

Til sammenligning er tilsvarende levealder for andre grener på slektstreet mitt 43, 49, 54 og lignende. Det er nok langt mer vanlig når man regner såpass langt bakover.  

Jeg tviler på det er en tilfeldighet at alle fra samme familie er blitt steingamle og jeg nesten antar både jeg, min mor og mine søstre kommer til å overleve de fleste rundt oss. 

Anonymkode: 1065a...987

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er mange, mange som har såkalt «riktig livsstil» som ikke lever lenge.. La oss si 25% gener, 25% livsstil og 50% flaks/uflaks.

Mange faktorer spiller inn.  Forhold, barn, kriser, sorg, jobb, hvor man bor, kvalitet på mat, vann og luft. 

Skrevet

Når pappa ikke ble 50, og farmor og farfar begge langt over 90, tenker jeg at det ikke nødvendigvis betyr så mye.

Skrevet

Oldefar ble 100, oldemor 93.. Min morfar bare 53. Oldeforeldrene hadde 7 barn, men kun èn som ble over 90. Tippoldefar ble 88..  

Så med mindre ungdomskilden oldefar fant var nikotin og alkohol tviler jeg stekt. Barna levde sunnere men døde før. 😆

Anonymkode: 59309...283

Skrevet (endret)

I stor grad er det genetisk. "Gode gener" beskytter ofte for flere tilstander ved å eks gi lavere dårlig kolesterol. Det som er interessant er at et gen som finnes hos ca. 25% og beskytter mot mange sykdommer kun er bra om man får den av en av foreldrene. Om begge foreldrene gir deg genet vil det være knyttet til kortere liv enn for de som ikke har genmutasjonen i det hele tatt. Det kan altså være både fordeler og ulemper å være fra en familie der mange lever lenge. Det viktigste man kan gjøre for å leve lenge er å overkjøre de "dårlige" genene sine. Jeg skriver "dårlige" fordi mange av de kan være fordelaktige tidlig i livet og dermed skaper en positiv seleksjon. Har man gener for høyt blodtrykk bør man gjøre det man kan for å få lavere blodtrykk. Har man anlegg for diabetes bør man gjøre det man kan for å unngå det etc. 

Endret av Majer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...