Kipa Skrevet 23. september 2005 #1 Skrevet 23. september 2005 Noen som vet om det er en lov som sier at bhg barn skal ha minst 3 uker ferie i løpet av ett år. Noen som ellers kan fortelle meg om hvordan det er i den bhg dere har tilknytning til, på en eller annen måte..
Gjest HB Skrevet 23. september 2005 #2 Skrevet 23. september 2005 Vet ikke helt hva som er lov, men i barnehagen datteren vår skal begynne i må man ta ut 4 uker ferie. Det er også 5 planleggingsdager, men de kan utgjøre den ene ferieuken. Heldigvis er det ikke slik at barnhagen stenger i juli, slik at vi står litt friere til å velge når vi vil ha ferie. Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2005 #3 Skrevet 23. september 2005 Hos oss er bhg stengt i 4 uker, så da har vi ikke noe valg
Kaffeavtalen Skrevet 23. september 2005 #4 Skrevet 23. september 2005 Det var meg som ikke hadde logget inn ovenfor
Gjest Gjesta Skrevet 23. september 2005 #5 Skrevet 23. september 2005 Det står vel i lov om barnehager vil jeg tro. Hos oss må barna ha minst tre ukers ferie i løpet av sommeren, og fire uker i løpet av året. I kommunale barnehager begrunnes dette med at det kun betales for elleve måneder i året. Vi er private og kan "gjøre som vi vil"
Kipa Skrevet 23. september 2005 Forfatter #6 Skrevet 23. september 2005 Hos oss må barna ha minst tre ukers ferie i løpet av sommeren, og fire uker i løpet av året. Flott, sånn vil jeg ha det også....
Gjest Gjesta Skrevet 23. september 2005 #7 Skrevet 23. september 2005 Vår barnehage er åpen hele sommeren, så foreldrene kan fritt velge egen ferie. Men vi har stengt jul og påske, og de dagene vi da har stengt, kan ikke regnes som en del av de fire ukene ungene må ha i løpet av året.
Belit Skrevet 24. september 2005 #8 Skrevet 24. september 2005 Ja det er faktisk en lov som sier at barn skal ha minst tre ukers sammenhengende sommerferie. Vår familiebarnehage skal ha en slags turnus til neste sommer, hvor bhg er helt stengt i to uker og med fleksemulighet på hver side av stenging. Ungene skal ha minst tre og helst fire uker fri, men foreldrene får da større mulighet til å velge når på sommeren man skal ta fri. Veldig bra synes jeg!
Gjest Gjesta Skrevet 24. september 2005 #9 Skrevet 24. september 2005 Står det ikke at barna bør, ikke at de må?
Kipa Skrevet 24. september 2005 Forfatter #10 Skrevet 24. september 2005 Ja det er faktisk en lov som sier at barn skal ha minst tre ukers sammenhengende sommerferie. - vet noen hvor denne loven står, skulle så gjerne hatt den i hånda...
Gjest Gjesta Skrevet 24. september 2005 #11 Skrevet 24. september 2005 Lov om barnehager finner du her. Jeg kan ikke finne noe om feriebestemmelser der.
Belit Skrevet 24. september 2005 #12 Skrevet 24. september 2005 Jeg aner ikke hvilken lov det er snakk om. Barnehagestyrerne våre har referert til at dette er lovpålagt, så jeg antar de har fått det fra kommunen. Men i arbeidsmiljøloven for voksne er det jo slik at arbeidstagere SKAL ha to ukers sammenhengende ferie på sommeren (enten de vil eller ikke), og at de HAR RETT til tre. Det er jo rart om man ikke legger til grunn at små barn har minst like store rekreasjonsbehov som voksne.
Gjest Gjesta Skrevet 24. september 2005 #13 Skrevet 24. september 2005 Jeg aner ikke hvilken lov det er snakk om. Barnehagestyrerne våre har referert til at dette er lovpålagt, så jeg antar de har fått det fra kommunen. Men i arbeidsmiljøloven for voksne er det jo slik at arbeidstagere SKAL ha to ukers sammenhengende ferie på sommeren (enten de vil eller ikke), og at de HAR RETT til tre. Det er jo rart om man ikke legger til grunn at små barn har minst like store rekreasjonsbehov som voksne. ← Det står da ikkeno sted at voksne MÅ ha to ukers sammenhengende ferie, men det står at man har krav på tre ukers sammenhengende hvis man ønsker det. Skulle like å vite hvilken lov det er du refererer til hele tiden............
monja Skrevet 24. september 2005 #14 Skrevet 24. september 2005 I barnehagen vår (privat) må barna ha tre uker sammenhengende på sommeren og en uke ellers i året. Står ikke noe om at den må være sammenhengende da. Men de har åpent både påske og jul så vi kan velge å ha fridager da. I tillegg er det 4 planleggingsdager. Men om det står i noen lov? Aner ikke....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå