Gå til innhold

Div spm om kattunger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi vurderer å få oss kattunge snart. Jeg er vokst opp med katt, men var jo barn da, så husker ikke detaljer i hvordan vi gjorde det. Et spm er blant annet natta. Dette blir en katt som vil kunne være både ute og inne, men er det ok om den kan oppholde seg på kun et rom på natta mens vi sover (f.eks vaskerommet hvor den kan ha en egen kurv til å sove i) og mulighet for å gå ut ved behov (luke i dør rett ut fra dette rommet)? Hvordan skal vi evt trygge den i starten slik at den ikke er veldig redd på natta?  Er dette ok også på dagtid når vi er på jobb/skole? Den vil selvfølgelig få være inne sammen med oss når vi er hjemme. Den aktuelle kattungen er tørr nå, men tisser i kasse. Jeg ønsker at den blir vant med å tisse/gjøre fra seg utendørs (det gjorde alle kattene jeg hadde som lita). Hvordan lærer vi den det? Hvordan trene den i å være ute uten å gå seg vill? Det høres ut som jeg er helt amatør på katt, men har som sagt vokst opp med det, men da uten å ha hatt ansvaret for alt dette…

Anonymkode: c8010...047

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I starten er det greit å ha den på et rom som er kattungesikret, men når de blir store ser jeg ikke helt poenget med å ha dem på et eget rom.

Det å oppfordre en katt til å kun gjøre fra seg utendørs er en pest og plage for naboer, så jeg ber deg om å ha do inne, da er det du som må ta ansvar for kattens avføring. 

katten bør ikke få gå ut alene før den er nærmere året, å frem til det er det veldig greit å lære den å gå i bånd slik at dere kan være ute med den og la den bli kjent. (Jada, mange kommer sikkert til å si «vi bare slapp den ut når den var 14 uker og det gikk heeeelt fint» men det er ikke noe jeg oppfordrer til, aldri!) 

Kastrering og chip når katten er stor nok og FØR den får gå ut alene er en selvfølge. 

Anonymkode: 86ac2...fe3

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Pass på at du henter katten når du har fri/helg så du får mest mulig tid med den i starten. På besøk før henting av kattungen, kan du legge igjen et lite pledd så at den kjenner igjen lukta i det nye hjemmet. Noen har brukt «varmeflaske» eller lignende i starten i kattesengen så den ikke skal føle seg alene. 

Fint om du kjøper inn samme kattefôr som første eier også brukte.

Katteunger har ikke retningssans, så uavhengig av hva slags katt du skaffer deg, er det en innekatt frem til 6-12mnd alder. Gjerne gå tur i bånd ja, som annen bruker skriver. :)

Kattedoen kan kanskje settes ut på verandaen eller lignende, for å vise at den skal ut, når den er klar.

Anonymkode: a75b7...f6e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...