Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt tips. Jeg hadde egentlig time for å ta første vaksinedose dagen etter positiv graviditetstest, så måtte avbestille vaksinetimen. Graviditeten kom noe overraskende, da jeg på ingen måte hadde forventet å bli gravid så raskt.

Absolutt alle i min omgangskrets har tatt 1-2 vaksinedoser, og dette er noe som blir snakket om på jobb minst én gang om dagen. I begynnelsen klarte jeg å unngå spørsmål ved å ikke delta så aktivt i disse samtalene, men nå har jeg fått så mange direkte spørsmål at jeg antageligvis har løyet til 20-30 stykker om at jeg har tatt første vaksinedose. Jeg er bare 6 uker på vei, så det er enda 7-8 uker til jeg kan vaksinere meg. 

Problemet er at jeg absolutt ikke ønsker å få korona, ettersom gravide regnes for å være i risikosonen. Vet også om mange som plages med tung pust og lite energi etter sykdommen, så dette er ikke en sjanse jeg ønsker å ta. Bør derfor følge smittevernreglene til jeg er fullvaksinert, som trolig vil være lenge etter at ting er tilbake til "normalen". Det er kun min samboer som vet om graviditeten, og jeg ønsker ikke å fortelle det til noen før jeg får bekreftet at alt står bra til. Dette blir nok ikke før etter OUL tidlig i desember, da muligheten for privat UL ikke finnes i nærheten av der jeg bor. 

Er det noen som har noen gode råd til meg for hvordan jeg kan fortsette å følge smittevernreglene uten å måtte si at jeg ikke er vaksinert? Dette kan bli vanskelig, da folk på jobb allerede tar mindre hensyn til avstand, venner drar på fest, og familien har begynt å klemme hverandre....

Anonymkode: c59a6...9b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg. Har droppet sosiale settinger i mange uker nå. Måtte fortelle sjefen om graviditeten fordi det var flere jobbarrangement jeg ikke ville delta i. Han var veldig forståelsesfull.

• Liker 3
Skrevet

Kan du ikke fortelle det til noen få utvalgte som kan "hjelpe deg" i sosiale settinger? F.eks som @Porkupine over her som fortalte sjefen for å lette ting på jobb :) Jeg skjønner at det ikke er optimalt, men det kan kanskje være en løsning?

Gratulerer så mye ❤️

Skrevet
Sirah skrev (Akkurat nå):

Kan du ikke fortelle det til noen få utvalgte som kan "hjelpe deg" i sosiale settinger? F.eks som @Porkupine over her som fortalte sjefen for å lette ting på jobb :) Jeg skjønner at det ikke er optimalt, men det kan kanskje være en løsning?

Gratulerer så mye ❤️

Har ikke fortalt det til noen nære venner eller familie enda, da både jeg og samboer ønsker å finne ut om ting står bra til først. De tror også at jeg har tatt vaksinen.. Men tipset til @Porkupine blir jeg nok å ta ganske snart, kan hende sjefen kan være behjelpelig med at jeg for eksempel kan ta hjemmekontor litt oftere enn normalt :)

Tusen takk ❤️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har ikke fortalt det til noen nære venner eller familie enda, da både jeg og samboer ønsker å finne ut om ting står bra til først. De tror også at jeg har tatt vaksinen.. Men tipset til @Porkupine blir jeg nok å ta ganske snart, kan hende sjefen kan være behjelpelig med at jeg for eksempel kan ta hjemmekontor litt oftere enn normalt :)

Tusen takk ❤️ 

Ja det vil sikkert kunne legge ting litt bedre til rette for deg ❤️ Lykke til!

Skrevet

Du kan jo si at det er lurt å følge smittevernsreglene selv om man er vaksinert og det er det du velger å gjøre. Man er jo ikke immun mot smitte og sykdom bare fordi man har vaksinert seg.

Anonymkode: 36820...04a

• Liker 2
Skrevet

Man skal følge smittevernreglene selv om man er vaksinert, så det kan du fint si/gjøre med FHI i ryggen :) 

• Liker 2
Gjest PunkCouture
Skrevet

Jeg var i litt lik situasjon som deg. Skulle vaksineres med første dose dagen etter positiv test 🙂 Jeg fortsatte bare med munnbind og antibac, og har ellers håpt på det beste. Har holdt pusten når jeg har "måttet" klemme noen, og sånn 🙃

Fikk ofte spørsmål om jeg hadde fått begge doser med vaksine, eller bare én. Jeg hadde jo ikke lyst til å lyve, så jeg har bare svart "jeg skal ta den nå", "tror jeg skal ta den neste uke" osv. Det har jeg sagt i ukesvis, så håpte ingen skulle gjennomskue meg. Folk synes det var merkelig, men ingen skjønte det, heldigvis. 

Ellers har jeg prøvd å unngå kollektivtrafikk, spesielt buss. På toget setter jeg meg alltid på betjent, fordi det er det ofte god plass her jeg bor. 

Skrevet

Jeg har også dessverre måttet ty til løgn på jobb om vaksine. Nå er ikke jeg gravid, men har rett og slett andre grunner til å ikke ville ta den (høy blodpropp-fare blant annet). Slitsomt at det er blitt sånn at alle tror de kan spørre og få vite om din private helse og hva du har tatt (eventuelt ikke tatt) av vaksiner. Syntes det er ekstremt ubehagelig og selv når jeg ÅPENBART forsøker å skifte samtaleemne eller trekke meg bort fra samtalen, kan en kollega finne på å rope etter meg "MEN HVA MED DEG DA? HAR DU FÅTT VAKSINEN ENDA?? HVILKEN FIKK DU??". 

Grøss! 

Anonymkode: 3123c...a7a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg har også dessverre måttet ty til løgn på jobb om vaksine. Nå er ikke jeg gravid, men har rett og slett andre grunner til å ikke ville ta den (høy blodpropp-fare blant annet). Slitsomt at det er blitt sånn at alle tror de kan spørre og få vite om din private helse og hva du har tatt (eventuelt ikke tatt) av vaksiner. Syntes det er ekstremt ubehagelig og selv når jeg ÅPENBART forsøker å skifte samtaleemne eller trekke meg bort fra samtalen, kan en kollega finne på å rope etter meg "MEN HVA MED DEG DA? HAR DU FÅTT VAKSINEN ENDA?? HVILKEN FIKK DU??". 

Grøss! 

Anonymkode: 3123c...a7a

Ta vaksinen! 

Anonymkode: 237ba...a45

• Liker 4
Skrevet

Neste uker "tråkker du på en spiker" tar stivkrampevaksinen og må vente 3-4 uker før du kan ta korona-vaksinen. HIlsen hun som hadde flaks og skadet seg så hun fikk stivkrampe- uken etter koronavaksinen.

Men en annen ting, jeg vet ikke hvor du bor, men du bør nok kontakte koronasenteret der du bor og booke time allerede np, for i flere kommuner slutter de nå å vaksinere første dose uten spesielle avtaler 

Anonymkode: 3834e...29f

Skrevet

Er i samme situasjon. Jeg lyver om at jeg har tatt den. Sitter per dags dato på hjemmekontor. Planen er å fortelle sjefen om det når hjemmekontor eventuelt opphører, så jeg kan få fortsette med hjemmekontor ut første trimester ihvertfall. Tenker å ta vaksina i 2. eller 3. trimester.

Bor i Trondheim med mye smitte og må ta buss t/r jobb. Håper så inderlig kommunen anbefaler videre hjemmekontor etter tirsdag 🤞🏻🤞🏻

Anonymkode: a13fb...6db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...