Gå til innhold

Du med eksem på hendene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har blitt sterkt angrepet av håndeksem med svie, kløe, tørre og oppsprukne hender. Jeg unngår å vaske de så mye som mulig/bruke hansker når jeg lager mat og smører hele tiden. Jeg har opparbeidet meg et relativt stort utvalg av kremer, men klarer ikke bli kvitt dette. Dagen etter er det like tørt og huden sprekker opp og det er smertefullt. Hvilke kremer benytter dere som har dette? Andre gode forslag som hjelper huden til å hele seg selv? Det jeg har prøvd av kremer så langt er canoderm, miniderm, locobase repair, locobase fet, purelan, aderma repair(to ulike typer)...

Anonymkode: 6f3d5...059

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fått kortisonsalve på resept av hudlege. Eneste som hjelper når det er som verst. Så er det å vedlike holde det med kremer når det er bedre

Anonymkode: 8bd6b...843

• Liker 5
Skrevet

Neutrogena, Norwegian formula handcream. Uparfymert. Det hjalp meg, jeg hadde blødende sprekker. Kortisonsalve gjorde huden papirtynn.

Anonymkode: f8d5b...e05

Skrevet

For meg var såpe av ren geitemelk det eneste som hjalp.

Anonymkode: 2d7ed...61a

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har blitt sterkt angrepet av håndeksem med svie, kløe, tørre og oppsprukne hender. Jeg unngår å vaske de så mye som mulig/bruke hansker når jeg lager mat og smører hele tiden. Jeg har opparbeidet meg et relativt stort utvalg av kremer, men klarer ikke bli kvitt dette. Dagen etter er det like tørt og huden sprekker opp og det er smertefullt. Hvilke kremer benytter dere som har dette? Andre gode forslag som hjelper huden til å hele seg selv? Det jeg har prøvd av kremer så langt er canoderm, miniderm, locobase repair, locobase fet, purelan, aderma repair(to ulike typer)...

Har du vært til hudlegen? (jeg har psoriasis vulgaris)

Anonymkode: 040a3...03b

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Fått kortisonsalve på resept av hudlege. Eneste som hjelper når det er som verst. Så er det å vedlike holde det med kremer når det er bedre

Anonymkode: 8bd6b...843

Glemte å skrive at jeg også har brukt kortisonkrem, dog uten resept. Altså den som ikke er så sterk. Dette har fungert litt en liten periode før det kommer tilbake igjen. 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Neutrogena, Norwegian formula handcream. Uparfymert. Det hjalp meg, jeg hadde blødende sprekker. Kortisonsalve gjorde huden papirtynn.

Anonymkode: f8d5b...e05

Takk for tips! Denne skal jeg kjøpe i morgen 👌🏻

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

For meg var såpe av ren geitemelk det eneste som hjalp.

Har nå kun brukt neutral parfymefri håndsåpe. Holder meg langt unna parfyme og andre kremer enn disse skrevet over. Aldri hørt om såpen du viser til før. Må sjekkes ut...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har du vært til hudlegen? (jeg har psoriasis vulgaris)

Har vært hos legen for en tid tilbake og fikk da utskrevet canoderm. Da var kun eksemet på halsen og innsiden av albuen. Kortisonsalve fra apoteket uten resept hjalp noe på dette. Men nå har det spredd seg til først en finger og deretter flere punkter på hendene og andre områder på kroppen. Venter på ny time hos legen. Fikk høre av en venn at ventetid til hudlege er over seks måneder :(

Skrevet

Du får jo kortisonsalve på resept av fastlegen, trenger ikke hudlege for det. 

Skrevet

Du bør be om dermovat av legen din. Smøre på og ligge med bomullshandsker om natten til deg gir seg. 

Selv har jeg ikke hatt eksem på hendene etter at jeg gikk ut av et voldelig forhold etter 10 år.

Psykisk nedbrutthet kan gi eksem i hendene. Bare noe å tenke på 😉

Anonymkode: 547b9...bbc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du bør be om dermovat av legen din. Smøre på og ligge med bomullshandsker om natten til deg gir seg. 

Selv har jeg ikke hatt eksem på hendene etter at jeg gikk ut av et voldelig forhold etter 10 år.

Psykisk nedbrutthet kan gi eksem i hendene. Bare noe å tenke på 😉

Anonymkode: 547b9...bbc

Det er et godt poeng :)

https://psykologtidsskriftet.no/oppsummert/2010/10/eksem-descartes-siste-skanse

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det hjelper ikke med kremer, har vært der selv selv. 

Jeg måtte kutte ut alt med gluten og hvete, og melkeprodukter, og da ble jeg straks bedre. Neglbåndene mine grodde på plass også, så fikk fine negler. 

Jeg tar en del C-vitamin og zink også bla. Itillegg til magnesium og B12 og d-vitamin. Og spiser frukt og grønt og bær iløpet av hver dag. 

Kremer har aldri hjulpet meg, men huden ble helt bra uten. 

Anonymkode: ada81...113

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Glemte å skrive at jeg også har brukt kortisonkrem, dog uten resept. Altså den som ikke er så sterk. Dette har fungert litt en liten periode før det kommer tilbake igjen. 

Takk for tips! Denne skal jeg kjøpe i morgen 👌🏻

Har nå kun brukt neutral parfymefri håndsåpe. Holder meg langt unna parfyme og andre kremer enn disse skrevet over. Aldri hørt om såpen du viser til før. Må sjekkes ut...

Har vært hos legen for en tid tilbake og fikk da utskrevet canoderm. Da var kun eksemet på halsen og innsiden av albuen. Kortisonsalve fra apoteket uten resept hjalp noe på dette. Men nå har det spredd seg til først en finger og deretter flere punkter på hendene og andre områder på kroppen. Venter på ny time hos legen. Fikk høre av en venn at ventetid til hudlege er over seks måneder :(

Ja det stemmer det med ventetiden. Man kan komme til hudpoliklinikken tidligere men da blir det ikke hos hudlege men lavere skolert. Jeg ville vurdert å spørre om lysbehandling, jeg har svært god erfaring med det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Poenget er ikke egentlig å bytte ut andre såper (selv om de færreste såper er bra for eksemhender), men at geitemelk heler huden og at den i såpeform lager en barriere på huden som beskytter mot alt annet. Jeg har brukt såpa under her fordi det var den jeg fant først og den funker, men vet det finnes andre merker der ute. Om du :) finner noen i Norge, vet jeg ikke. Alternativt går det an å prøve å legge hendene i geitemelk innimellom og se om det hjelper i hvert fall litt :)

Screenshot_20210825-222309_Samsung Internet.jpg

• Liker 2
Skrevet

Hvis eksemet er skikkelig dypt slipper en ikke unna hydrokortison på resept. Jeg har iblant måttet få antibiotika😩 Så må en smøre, smøre og smøre for å unngå at det blir så ille. For meg er det bare locobase repair som gjør susen. Jeg mener at det er bedre å bruke hydrokortison enn å la det bli så ille at det blør. Nå bruker jeg veldig lite salve, og det er fordi jeg tar det med en gang det kommer. 

• Liker 2
Skrevet
Bruglen skrev (34 minutter siden):

Hvis eksemet er skikkelig dypt slipper en ikke unna hydrokortison på resept. Jeg har iblant måttet få antibiotika😩 Så må en smøre, smøre og smøre for å unngå at det blir så ille. For meg er det bare locobase repair som gjør susen. Jeg mener at det er bedre å bruke hydrokortison enn å la det bli så ille at det blør. Nå bruker jeg veldig lite salve, og det er fordi jeg tar det med en gang det kommer. 

Hydrokortison har aldri gjort noe bra for min eksem. Det gjorde det bare enda verre. Det er naturligvis verdt å prøve, men det er faktisk ikke løsningen for alle. 

Skrevet

Kortison, og når det er tørket inn så smører jeg med Tena body cream. Jeg smører hele tiden og om natten smører jeg tjukt og tar på bomullshansker ute på. Det holder det ca i sjakk for meg. Jeg begrenser bruk av håndsprit rett på huden. Vasker hendene med såpe og vann der det er mulig og bruker mest mulig hansker. 

Anonymkode: f65a4...45f

Skrevet

Men du må jo til med sterkere kortison, hvis det eneste som hittil har hatt litt effekt er resptfri kortison. Det viser jo at kortison vil hjelpe, men du må ha sterkere på resept. Fastlegen kan skrive ut det til deg. Når det er bra igjen så kan du forebygge nye tilfeller med canoderm to-tre ganger om dagen. 

Anonymkode: 86b49...cd9

• Liker 1
Skrevet

bruker aderma exomega. 

de dagene det er mye oppsprukket (atopisk) brukes steroidekrem pp resept.der må det utprøves sammen med lege. bruker ovixan selv. 

16299262766797146245413348563501.jpg

Anonymkode: d7399...ad8

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hydrokortison har aldri gjort noe bra for min eksem. Det gjorde det bare enda verre. Det er naturligvis verdt å prøve, men det er faktisk ikke løsningen for alle. 

derfor jeg bruker ovixan. Hydrokortison 

Bruglen skrev (46 minutter siden):

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

derfor jeg bruker ovixan. Hydrokortison gjør det verre. 

Anonymkode: d7399...ad8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...