AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #1 Del Skrevet 25. august 2021 Er sjelen i et menneske av en slik størrelse at den kan defineres og måles som en gitt enhet frigjort av legemet, når legemet går bort? (Altså mennesket-> dør) Satt helt tilfeldig og leste en roman som omtalte emnet.. som i og for seg jeg finner interresant. Men plausibelt? Tid. Rom. Alt som er og ikke og likevell alltid. Er det usannsansynlig? Anonymkode: ac1f7...efe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #2 Del Skrevet 26. august 2021 Nei, det med at noen mistet 21 gram da de døde er bare tull. Anonymkode: 060db...dcc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #3 Del Skrevet 26. august 2021 Det er en myte uten noe bevis. Anonymkode: 14dde...5c9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momma Skrevet 26. august 2021 #4 Del Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det med at noen mistet 21 gram da de døde er bare tull. Anonymkode: 060db...dcc Det er vel mer den siste fjerten som er årsaken til vekttapet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #5 Del Skrevet 26. august 2021 21 grams experiment - Wikipedia The Man Who Tried to Weigh the Soul | Discover Magazine Anonymkode: 3c01c...9c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #6 Del Skrevet 26. august 2021 Fakta er at sjelen ikke kan veies og det er det som gjør den så spesiell! Anonymkode: e1cff...d8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 26. august 2021 #7 Del Skrevet 26. august 2021 (endret) Lite plausibelt, men i så fall håper jeg jo sjelen min veier mer - skal man tro på gode gamle "soul-mass-index"! Filmen var derimot intens, og jeg hadde mitt eneste "angstanfall" pr. dags dato når jeg så den filmen ( i en noe "anriket tilværelse") 😅 Har faktisk ikke sett den siden, så takk for tips Endret 26. august 2021 av Beeblebrox 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #8 Del Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fakta er at sjelen ikke kan veies og det er det som gjør den så spesiell! Anonymkode: e1cff...d8c Fakta er vel heller at det finnes absolutt null bevis for at sjeler finnes. AnonymBruker skrev (9 timer siden): 21 grams experiment - Wikipedia Anonymkode: 3c01c...9c8 Interessant. Jeg visste at eksperimentet var fullt av feil, men visste ikke at det var SÅ elendig gjennomført. Anonymkode: 14dde...5c9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gohege Skrevet 26. august 2021 #9 Del Skrevet 26. august 2021 Dette diskuteres i Abels tårn podcasten sist episode. De avkreftet hypotesen ganske kjapt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #10 Del Skrevet 26. august 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Fakta er vel heller at det finnes absolutt null bevis for at sjeler finnes. Anonymkode: 14dde...5c9 Hadde ikke sjelen eksistert kunne forskerne brukt fysikkens lover til å forutsi alt vi gjør. Sjelen er hva som gjør at fysikkens lover ikke gjelder 100% for mennesker. Anonymkode: e1cff...d8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #11 Del Skrevet 26. august 2021 Bare av nysgjerrighet, er det noen ting som ikke følger fysikkens lover 😳 vil veldig veldig gjerne ha eksempler da jeg interesserer meg litt for dette Anonymkode: 0fbb2...c04 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 26. august 2021 #12 Del Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hadde ikke sjelen eksistert kunne forskerne brukt fysikkens lover til å forutsi alt vi gjør. Sjelen er hva som gjør at fysikkens lover ikke gjelder 100% for mennesker. Anonymkode: e1cff...d8c Fysikkens lover styrer også været, men vi klarer fortsatt ikke å lage en perfekt værmelding. Det betyr ikke at været har en sjel, bare at systemet er for komplekst til at vi klarer å modellere det. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 3. september 2021 #13 Del Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (På 27.8.2021 den 0.11): Hadde ikke sjelen eksistert kunne forskerne brukt fysikkens lover til å forutsi alt vi gjør. Sjelen er hva som gjør at fysikkens lover ikke gjelder 100% for mennesker. Anonymkode: e1cff...d8c Om alt levende forsvant i morgen ville likevel de fysiske lovene vært de samme. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #14 Del Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (På 27.8.2021 den 0.16): Bare av nysgjerrighet, er det noen ting som ikke følger fysikkens lover 😳 vil veldig veldig gjerne ha eksempler da jeg interesserer meg litt for dette Anonymkode: 0fbb2...c04 Kanskje. Om det er slik er det tvilsomt noen på KG som kan fortelle deg dette. Alt du møter i hverdagen følger bestemte lover på en prikk, men det fins teorier som gir en indikasjon på at noe skjer random. Hawkingradiation for eks. til nå kan det tyde på at det er helt random hvilke strålinger som blir sendt ut. Kvantefysikken kan også gi noen indikasjoner på at noen partikler hopper inn og ut av eksistensen helt random. Anonymkode: 99ba7...af7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #15 Del Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (På 27.8.2021 den 0.11): Hadde ikke sjelen eksistert kunne forskerne brukt fysikkens lover til å forutsi alt vi gjør. Sjelen er hva som gjør at fysikkens lover ikke gjelder 100% for mennesker. Anonymkode: e1cff...d8c Fysikkens lover gjelder definitivt 100% for mennesker. Jeg forstår du ønsker å tro på en sjel, men nå er du i et vitenskapsforum. Så dette er ikke plassen for pseudovitenskap. Det er ingen ting som indikerer at vi har en sjel. Så egt er DNAet vår kode. Det er bare alt for komplisert til at vi kan simulere det Anonymkode: 99ba7...af7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #16 Del Skrevet 4. september 2021 Hvordan er den målt? Anonymkode: af4e5...175 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 4. september 2021 #17 Del Skrevet 4. september 2021 Sjelen er vel kanskje en form for energi?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #18 Del Skrevet 4. september 2021 lurven skrev (1 time siden): Sjelen er vel kanskje en form for energi? Du er på et vitenskapsforum nå. Du skal få tro hva pokker du vil, men her forventer hvertfall jeg at folk vet hva energi faktisk er før de bruker ordet. Anonymkode: 99ba7...af7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #19 Del Skrevet 4. september 2021 21-gram-hypotesen stammer fra en overambisiøs type som ønsket å komme inn i verdenshistorien. Noe han selvfølgelig ikke klarte. Det ble med hypotesen, også etter eksperimentet. Han har høstet mye kritikk både for hans "vitenskapelige metode" og hans måte å konkludere på. En slik hypotese med påfølgende samme eksperiment og utfall ville i dag blitt kalt for "bullshit". Anonymkode: 51a7d...db7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 4. september 2021 #20 Del Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du er på et vitenskapsforum nå. Du skal få tro hva pokker du vil, men her forventer hvertfall jeg at folk vet hva energi faktisk er før de bruker ordet. Anonymkode: 99ba7...af7 Så forklar meg hvorfor sjelen ikke kan være energi? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå