Gjest Blondie65 Skrevet 25. august 2021 #41 Del Skrevet 25. august 2021 Jeg har også fått med meg anbefalingen i koronatiden om å gå til høyre. Dette gjelder også i rulletrapper der de som STÅR holder til høyre mens de som GÅR opp holder til venstre. Mitt spørsmål er: dersom alle de som går - uansett om det er gang-, sykkel- eller bilveg, eller tursti holder til venstre, hva blir da problemet? Altså: regelen er hold til venstre uansett over alt hvis du går. Hvorfor er det bedre med høyre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 25. august 2021 #42 Del Skrevet 25. august 2021 Anonobilis skrev (6 minutter siden): Det anbefales, men det er få i mitt område som praktiserer anbefalingen. Jeg vil heller bidra til god flyt og følge flertallet enn å tviholde på venstre og flashe kilder når jeg er ute på tur 😄 Nå diskuterer vi - da må det være lov å stille spørsmål ved en "høyreregel" som tydeligvis er anbefalt. Det er ikke sikkert du vil oppleve at jeg står og KREVER min VENSTRE rett dersom du møter på meg. jeg har derimot opplevd å bli skjelt ut av en syklist fordi jeg gikk til venstre på en gang og sykkelsti. Hvem er fanatikeren da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GammelKaktus Skrevet 25. august 2021 #43 Del Skrevet 25. august 2021 Folk går i hytt og pine så da ender det opp med at jeg og gjør det, må nesten prøveå unngå å bli truffet av halvsprø joggere, vandrende småbarn og gale syklister. 😄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #44 Del Skrevet 25. august 2021 Langs bilvei går man på venstre side så man får bilene mot seg. Alle andre steder går man på høyre side. I rulletrapper står man på høyre side og går forbi på venstre. Det blir samme prinsipp som for bilene i trafikken. Man går forbi på venstre side når man går samme retning. I England gjør de det motsatt. Antar at det henger sammen med hvilken kjøreretning man har i trafikken. Herregud så mange folk jeg gikk på da Jeg var i England! 😳 og de høflige engelskmennene unnskyldte seg selv om det var min feil. Tar litt tid å vende seg til. Anonymkode: 6196c...63c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #45 Del Skrevet 25. august 2021 Blondie65 skrev (4 minutter siden): Jeg har også fått med meg anbefalingen i koronatiden om å gå til høyre. Dette gjelder også i rulletrapper der de som STÅR holder til høyre mens de som GÅR opp holder til venstre. Mitt spørsmål er: dersom alle de som går - uansett om det er gang-, sykkel- eller bilveg, eller tursti holder til venstre, hva blir da problemet? Altså: regelen er hold til venstre uansett over alt hvis du går. Hvorfor er det bedre med høyre? Fordi det er sånn biltrafikken er lagt opp. Og det er sånn samfunnet vårt fungerer fordi det er ren logikk. Jeg antar at man gikk til venstre i Norge og før vi fikk høyrekjøring. For øvrig, som jeg glemte å få med i mitt forrige innlegg. Hadde en amerikansk kjæreste for en stund siden og han spurte faktisk "hvilken side går man på her?" Han har bodd flere steder i verden og ville ikke gjøre feil. Hvilken side som er rett å gå på avhenger av hvor i verden man er. I Norge holder vi til høyre når vi går, unntatt på bilvei, da går vi på venstre side for å få trafikken mot oss. Anonymkode: 6196c...63c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #46 Del Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Nei, venstre! ... Blir så tullete diskusjon når man ytrer meningen sin på en bastant måte som om det finnes en lov som sier at det er slik. Anonymkode: 4aedc...ebb Nå under korona så har alle kjøpesentre og butikker rundt her satt opp piler som viser hvor man skal gå. Da er det lagt opp til at man skal gå til høyre over alt! Anonymkode: 6196c...63c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #47 Del Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi det er sånn biltrafikken er lagt opp. Og det er sånn samfunnet vårt fungerer fordi det er ren logikk. Jeg antar at man gikk til venstre i Norge og før vi fikk høyrekjøring. For øvrig, som jeg glemte å få med i mitt forrige innlegg. Hadde en amerikansk kjæreste for en stund siden og han spurte faktisk "hvilken side går man på her?" Han har bodd flere steder i verden og ville ikke gjøre feil. Hvilken side som er rett å gå på avhenger av hvor i verden man er. I Norge holder vi til høyre når vi går, unntatt på bilvei, da går vi på venstre side for å få trafikken mot oss. Anonymkode: 6196c...63c Og siden det også er trafikk på stier og gangveier er det best å gå til venstre og kjøre til høyre, akkurat som på andre trafikkerte ferdselsveier. Så har man kontakt med syklisten som kommer imot, og risikoen for skader blir mindre Anonymkode: 01d37...6c1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #48 Del Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi det er sånn biltrafikken er lagt opp. Og det er sånn samfunnet vårt fungerer fordi det er ren logikk. Jeg antar at man gikk til venstre i Norge og før vi fikk høyrekjøring. For øvrig, som jeg glemte å få med i mitt forrige innlegg. Hadde en amerikansk kjæreste for en stund siden og han spurte faktisk "hvilken side går man på her?" Han har bodd flere steder i verden og ville ikke gjøre feil. Hvilken side som er rett å gå på avhenger av hvor i verden man er. I Norge holder vi til høyre når vi går, unntatt på bilvei, da går vi på venstre side for å få trafikken mot oss. Anonymkode: 6196c...63c Problemet er at det å gå til høyre ikke vil fungere godt i en by som stadig har flere og flere syklister. Syklister er det samme som kjørende. Anonymkode: e055f...73f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mysticgirl Skrevet 25. august 2021 #49 Del Skrevet 25. august 2021 Blondie65 skrev (8 minutter siden): Nå diskuterer vi - da må det være lov å stille spørsmål ved en "høyreregel" som tydeligvis er anbefalt. Det er ikke sikkert du vil oppleve at jeg står og KREVER min VENSTRE rett dersom du møter på meg. jeg har derimot opplevd å bli skjelt ut av en syklist fordi jeg gikk til venstre på en gang og sykkelsti. Hvem er fanatikeren da? Jeg ble også kjeftet opp av en jogger som sprang på meg fordi jeg liksom gikk feil, når jeg gikk på venstresiden 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #50 Del Skrevet 25. august 2021 Høyeregel for gående er normen, dumt at trygg trafikk forvirrer folk med å lage sine egne regler. Anonymkode: 06870...285 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #51 Del Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og siden det også er trafikk på stier og gangveier er det best å gå til venstre og kjøre til høyre, akkurat som på andre trafikkerte ferdselsveier. Så har man kontakt med syklisten som kommer imot, og risikoen for skader blir mindre Anonymkode: 01d37...6c1 Man kjører forbi på venstre side. Alle som skal samme vei holder til høyre, så kan de som er raskest passere på venstre siden. AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemet er at det å gå til høyre ikke vil fungere godt i en by som stadig har flere og flere syklister. Syklister er det samme som kjørende. Anonymkode: e055f...73f Man kjører forbi på venstresiden. Hvis alle holder til høyre er det fri ferdsel for de som sykler og de som går raskere på venstre side. Motgående gående og syklende holder seg til sin høyre og kjører/går forbi etter samme prinsipp. Det er svært sjelden det er nødvendig med fire i bredden slik at dette blir et plassproblem. Anonymkode: 6196c...63c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #52 Del Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man kjører forbi på venstre side. Alle som skal samme vei holder til høyre, så kan de som er raskest passere på venstre siden. Man kjører forbi på venstresiden. Hvis alle holder til høyre er det fri ferdsel for de som sykler og de som går raskere på venstre side. Motgående gående og syklende holder seg til sin høyre og kjører/går forbi etter samme prinsipp. Det er svært sjelden det er nødvendig med fire i bredden slik at dette blir et plassproblem. Anonymkode: 6196c...63c Som nesten døv fotgjenger føler jeg meg mye tryggere om jeg ser de som kommer mot meg på samme side og skal sykle forbi, spesielt hvis det også kommer en syklist bakfra samtidig. Da er det naturlig at syklisten som kommer bakfra holder seg helt til høyre, jeg til venstre, og syklisten som kommer i mot meg som da har øyekontakt med begge sykler i midten. Anonymkode: e055f...73f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #53 Del Skrevet 25. august 2021 Førerhunder blir trent opp til å gå på venstre side uansett. Det samme blir anbefalt at vanlige hundeeiere trener sine hunder til. Barn lærer Venstre på skolen, og kommunen her oppfordret til å holde til Venstre nå under koronatiden. Men så at Schibsted laget en artikkelserie om det, og at flere kommuner anbefalte Høyre i 2020. Men etter at det ble satt fokus på at kommunene anbefalte det motsatte av trygg trafikk endret flere kommuner sine skilt til at man skal holde til Venstre i 2021. Anonymkode: 8db13...5db 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #54 Del Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som nesten døv fotgjenger føler jeg meg mye tryggere om jeg ser de som kommer mot meg på samme side og skal sykle forbi, spesielt hvis det også kommer en syklist bakfra samtidig. Da er det naturlig at syklisten som kommer bakfra holder seg helt til høyre, jeg til venstre, og syklisten som kommer i mot meg som da har øyekontakt med begge sykler i midten. Anonymkode: e055f...73f De som kommer mot deg ser du jo uansett. Om du holder til høyre og det kommer en syklist mot deg og en syklist bak deg så ser du jo han som kommer mot deg. De to syklistene vil jo avpasse farten og ikke kjøre forbi deg samtidig slik at dere blir tre i bredden. Han som kommer bak kan feks kjøre forbi på din venstre side og så kan han som kommer imot kjøre forbi på samme sted. Syklister sykler sjelden på gangvei, så dette skjer vel ikke så ofte. Her holder alle til høyre. Det er i hvert fall standard. AnonymBruker skrev (1 time siden): Førerhunder blir trent opp til å gå på venstre side uansett. Det samme blir anbefalt at vanlige hundeeiere trener sine hunder til. Barn lærer Venstre på skolen, og kommunen her oppfordret til å holde til Venstre nå under koronatiden. Men så at Schibsted laget en artikkelserie om det, og at flere kommuner anbefalte Høyre i 2020. Men etter at det ble satt fokus på at kommunene anbefalte det motsatte av trygg trafikk endret flere kommuner sine skilt til at man skal holde til Venstre i 2021. Anonymkode: 8db13...5db Som skrevet tidligere, på de fleste butikker og kjøpesentre rundt om her så har de satt opp piler for riktig gangretning, i gangene og inn og ut av butikkene. Her legges det opp til høyregåing. Noen steder er det til og med adskilt med sperrebånd. Jeg liker det, da slipper jeg å "gå på folk" som går på feil side og man slipper den kleine frem og tilbake dansen om hvilken vei man skal gå så man ikke går på hverandre. Anonymkode: 6196c...63c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 26. august 2021 #55 Del Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): (...) Jeg liker det, da slipper jeg å "gå på folk" som går på feil side og man slipper den kleine frem og tilbake dansen om hvilken vei man skal gå så man ikke går på hverandre. Anonymkode: 6196c...63c Mener du å si at dersom de hadde merket opp med venstre gåing i stedet så hadde det blitt et problem? Altså: kan vi være enig om at det viktigste er at alle går på samme side? SÅ er diskusjonen ikke om vi skal boikotte butikkens merking, men hva som er mest praktisk? Hvorfor er høyre bedre enn venstre - hittil har jeg kun sett virkelig gode argumenter for venstre gåing. At butikkene har merket på en bestemt måte er ikke et argument. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #56 Del Skrevet 26. august 2021 Blondie65 skrev (9 minutter siden): Mener du å si at dersom de hadde merket opp med venstre gåing i stedet så hadde det blitt et problem? Altså: kan vi være enig om at det viktigste er at alle går på samme side? SÅ er diskusjonen ikke om vi skal boikotte butikkens merking, men hva som er mest praktisk? Hvorfor er høyre bedre enn venstre - hittil har jeg kun sett virkelig gode argumenter for venstre gåing. At butikkene har merket på en bestemt måte er ikke et argument. Selvfølgelig er det et argument, de følger jo bare de samme normene som finnes i resten av samfunnet. Høyre er bedre enn venstre fordi det er der majoriteten går. Når noen da kødder det til og går til venstre så blir det kluss i systemet. Jeg er ganske sikker på at om de hadde merket opp med venstregåing så hadde det vært et problem ja. Om ikke et veldig stort ett, så et problem. Vaner er vonde å vende. Spesielt når det er to felt. Anonymkode: 6196c...63c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #57 Del Skrevet 26. august 2021 Går alltid til høyre på fortau/tursti. Sannsynligvis pga trafikken er slik. Anonymkode: 08acb...109 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #58 Del Skrevet 26. august 2021 Turstier, som i rulletrapp, på fortau og ellers i trafikken. Hold til høyre. Alltid! Anonymkode: 86acc...45c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #59 Del Skrevet 26. august 2021 Hva i alle dager er det trygg trafikk holder på med? I Norge skal man alltid holde til høyre! (Ja, med unntak av når man går på vei uten fortau) Om noen er usikre, prøv å pendle hver dag og komme deg gjennom Nasjonaltheateret/Oslo S ved å gå på venstre side. Da blir du tråkka ned! Alle der holder alltid til høyre, også på det adskilte fortauet til kontoret hver dag, føler nesten jeg burde tatt med go-pro og lagt ut her. I skiløypa, på veien, i trapper, i rulletrapper og på fortau og stier skal man altså holde til høyre og passere på venstre side. Anonymkode: 01fd0...0b9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #60 Del Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): De som kommer mot deg ser du jo uansett. Om du holder til høyre og det kommer en syklist mot deg og en syklist bak deg så ser du jo han som kommer mot deg. De to syklistene vil jo avpasse farten og ikke kjøre forbi deg samtidig slik at dere blir tre i bredden. Han som kommer bak kan feks kjøre forbi på din venstre side og så kan han som kommer imot kjøre forbi på samme sted. Syklister sykler sjelden på gangvei, så dette skjer vel ikke så ofte. Her holder alle til høyre. Det er i hvert fall standard. Som skrevet tidligere, på de fleste butikker og kjøpesentre rundt om her så har de satt opp piler for riktig gangretning, i gangene og inn og ut av butikkene. Her legges det opp til høyregåing. Noen steder er det til og med adskilt med sperrebånd. Jeg liker det, da slipper jeg å "gå på folk" som går på feil side og man slipper den kleine frem og tilbake dansen om hvilken vei man skal gå så man ikke går på hverandre. Anonymkode: 6196c...63c Fotgjengere er uforutsigbare. De kan plutselig svinge til venstre eller stoppe helt opp for å sjekke mobilen, osv Som syklist liker jeg ikke å svinge forbi folk jeg bare ser ryggen til. Det er enklere når jeg får øyekontakt med de lenge før jeg skal svinge forbi de, for da kan vi gi plass til hverandre. Jeg Som fotgjenger hører jeg ikke om noen roper eller plinger bak meg, og siden jeg bor på et sted hvor det fort kan komme opp mot 20 syklister samtidig så har jeg lært meg at det er tryggest å holde meg helt til venstre slik at alle syklister jeg ikke ser eller hører trygt kan passere meg på høyre side. Om jeg ser noen kommer i mot meg på samme side som skal forbi gir jeg de litt mer plass slik at de kan passere meg. Dette har jeg erfaringer jeg har gjort meg etter å både gått og syklet MYE i Oslo på alle slags veier. Anonymkode: e055f...73f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå