Gå til innhold

Noen som har studert spesialpedagogikk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har studert eller arbeider innenfor spesialpedagogikk? Jeg går nå andre året i Oslo, og er egentlig veldig usikker på studiet mitt. Synes det er mange spennende fag, men er egentlig verken særlig glad i barn eller flink med barn, og har aldri ønsket meg å jobbe i barnehage eller skole på den måten at jeg skal leke og passe barn hele dagen. Da jeg valgte studiet så jeg mer for meg en stilling på kontor med saksbehandling og utarbeiding og tilrettelegging av opplæringsplaner etc., mens lenger ut i studiet har jeg fått mer inntrykk av at jeg "like så godt" kunne studert barnehagelærer, da spesialpedagogikk ikke er en beskyttet tittel, og de aller fleste jobber som assistenter og lignende i barnehager, hvor arbeidsdagene er fylt med barn og snørr og kos og lek. Dette studiet ble nok valgt litt i farta fordi jeg aldri fant noe for meg, og jeg dermed hoppet på noe jeg visste lite om. Så klart skjønner jeg nå at det var lite gjennomtenkt, så det er ikke det jeg er ute etter å høre i denne tråden. 

Saksbehandling, kontorarbeid og kommunikasjon/samarbeid med de voksne, virker som sagt mer riktig for meg, enn det å være assistent i barnehage og leke/observere dagen lang. Altså tror jeg at det passer bedre for meg å arbeide med og være i dialog med voksne. Jeg er glad i å arbeide selvstendig, men det er også viktig for meg med en jobb hvor jeg møter kollegaer jevnlig og samarbeider på visse plan. Så klart forstår jeg at studiet mitt handler om (hovedsakelig) barn med diverse lærevansker o.l, og at jeg naturligvis må forstå at det kan innebære å være i møte med barn og se deres behov og ha en oppfølging av dem, så det er altså ikke dette jeg mener når jeg skriver at jeg ikke er særlig glad i barn. Jeg ønsker bare ikke en jobb som barnehagetante eller leke-assistent.

Høres det ut som jeg er på helt feil spor og bør finne meg et annet studie med en gang, eller kan dette studiet fremdeles være relevant for meg på andre jobber? Er det slik at med en bachelor i spesialpedagogikk vil jeg KUN komme i møte med barn og unge med vansker i barnehage/skole, og at min rolle vil bli mer som en assistent som leker og passer dagen lang?

Så, dersom noen har studert spesialpedagogikk eller vært innenfor dette området i arbeidssammenheng, hva jobber dere som idag og hva går arbeidsoppgavene deres ut på?

Anonymkode: 2a81d...302

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gjør det, dummeste valget du kan ta. Det er ikke mange stillinger der ute for spesialpedagogikk

Anonymkode: f312f...cf2

Skrevet

Jeg tror nok du har valgt feil studie, evt bygg på med master - da får du flere muligheter.

Med bachelor i spesialpedagogikk ender man opp som oftest som det du har oppfattet, selv om du er kvalifisert til saksbehandlingsjobber. Dessverre har arbeidslivet slik, at du må ha master for å få en saksbehandler stilling - om du ikke er svært heldig da.

Skal sies at jeg har bachelor i pedagogikk, men jobber med noe helt annet i dag - som jeg kunne ha fått uten bacheloren. Så ja den var bortkastet på mange måter.

Anonymkode: fecb3...7fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...