Gå til innhold

Valp og bilkjøring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Setter jeg valpen vår i bur i bagasjerom så er det voldsom piping på han. Flyttet buret inn i baksetet og da var han rolig. Dette buret er ikke godt egnet til å ha i baksetet, men fungerte for en kort kjøretur på ca 7 min hver vei. Et kort stopp. Han kaster opp da vi kom hjem igjen. 
Hva tenker dere om ang tilvenning av bilkjøring? Skulle vi først startet med å ha han i baksetet (sikkerhetssele eller annet bur) når vi kjører eller bare han bak i bagasjerommet til tross for mye grining. Han er snart 10 uker. 

Anonymkode: a7f01...64d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare å venne han til bagasjerom først som sist. Har han et teppe eller noe han er glad i, eller kanskje en genser med din lukt som du kan putte bak så kan det gjøre turen litt lettere for han.

Anonymkode: f1080...55f

• Liker 5
Skrevet

Jeg satte mine baki med en gang. Gjorde det mykt og trivelig, og de fikk en godbit hver gang også.

Kjørte en kort tur med de hver eneste dag: så kort at de ikke rakk å bli dårlige, og når vi stoppet så fikk de komme ut på en spennende plass. De lærte at kjøring fører til gode ting.

Anonymkode: 9db97...963

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg satte mine baki med en gang. Gjorde det mykt og trivelig, og de fikk en godbit hver gang også.

Kjørte en kort tur med de hver eneste dag: så kort at de ikke rakk å bli dårlige, og når vi stoppet så fikk de komme ut på en spennende plass. De lærte at kjøring fører til gode ting.

Takk for svar. 😍 Vi har hatt han baki noen ganger, men da har det vært uling og piping hele veien. Kun kjørt korte turer på rundt 5 min. Forleden da jeg satte buret i baksetet var første gangen han ble dårlig. Tok en kort tur i kveld på 5 min, denne gangen også med buret i baksetet. Han var helt rolig. Ikke dårlig denne gang, men vi hadde et lengre stopp før vi kjørte tilbake. Får prøve baki igjen neste gang. 🤞

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Takk for svar. 😍 Vi har hatt han baki noen ganger, men da har det vært uling og piping hele veien. Kun kjørt korte turer på rundt 5 min. Forleden da jeg satte buret i baksetet var første gangen han ble dårlig. Tok en kort tur i kveld på 5 min, denne gangen også med buret i baksetet. Han var helt rolig. Ikke dårlig denne gang, men vi hadde et lengre stopp før vi kjørte tilbake. Får prøve baki igjen neste gang. 🤞

Om bagasjerommet er slik at valpen ikke kan se deg, så kan det være instinktet om at å være alene = død, som slår inn. Du kan synge litt når du kjører, så valpen vet at du er der selv om den ikke ser deg. 

Men dette vil gå seg til. Kjør en kort tur hver dag og kombiner det gjerne med miljøtrening. 10 minutter i en skog, 10 minutter i sentrum neste dag etc. Gi valpen en skikkelig god godbit hver gang du setter den i bilen + pluss skryt.

Mine hopper inn i burene sine når jeg åpner bagasjerommet, og om de kjenner igjen en sving og forstår hvor vi er på vei, så klynker de litt fordi de gleder seg 😅 Men det er langt bedre enn om de hadde bilskrekk eller ble dårlige i bil. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...