AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #1 Del Skrevet 25. august 2021 Jeg og mannen skal for første gang kjøpe leilighet sammen, og jeg er igang med å skaffe finansieringsbevis. Vi eier begge hver vår leilighet, og har begge boliglån. Tanken er at vi selger hver vår, beholder samme lånegrad som vi har og ikke låner mer, og bruker det vi får i felles bolig. Ergo er budsjettet vårt summen av verdien på våre leiligheter. Vi kommer da til å ha en eiebrøk tilsvarende det vi har lagt inn i boligen, ca. 60/40, og betale på hvert vårt lån som før. Nå snakket jeg med banken og de sa at de kan ikke gi meg finansieringsbevis på min andel når mannen bruker en annen bank. Årsaken er at de ikke vil ha sikkerhet i en bolig der de "konkurrerer" med en annen bank. Vi må i så fall søke om felles lån i samme bank, da han må søke med meg i min bank eller jeg må søke i hans. En av oss må altså bytte. Vi har begge hatt våre banker ganske lenge - han er selvstendig næringsdrivende og har privat personsparing og alt i banken, samt en kunderådgiver han har et godt forhold til, så jeg tror ikke han vil bytte. Hvordan har dere andre gjort det? Anonymkode: 01e06...0d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 25. august 2021 #2 Del Skrevet 25. august 2021 Du kan gjøre det mest rasjonelle... Huslånet plasseres der dere får best betingelser, og så beholder du din bank og mannen din sin bank. Så er det bare å ordne autotrekk frem og tilbake slik at kabalen går automatisk hver måned. Slikt bør også gjøres med sparepenger, forsikring, fondsforvaltning og strøm. Bruk det selskapet som har lavest pris. Det er ikke nødvendigvis billigst å ha alt på ett sted To separate lån er plagsomt for banken, siden det er vanskelig å tvangsselge en halvpart av en leilighet det bor en annen person i. Det blir også dobbelt så mange termingebyrer og slike kostnader. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosi Skrevet 25. august 2021 #3 Del Skrevet 25. august 2021 Jeg har tidligere delt bolig med en venn, da hadde vi noe likt det dere skal ha. Hvert vårt lån, men i samme bank grunnet sikkerhet, med ulike vilkår grunnet bedre medlemsskap på min side(mulig han kunne fått det og men han gadd aldri sjekke). Vi måtte være medlånstakere på hverandres lån, dette også pga sikkerhet for banken og den andre, så en ikke kunne øke lån i felles bolig uten den andre sitt samtykke. Dere må ha boliglånene i samme bank, ikke alt annet. Dere må ikke flytte alt annet til den banken dere har boliglån. Det eneste banken kan kreve er at det opprettes en brukskonto lånet belastes fra. Alt annet kan forhandles bort. Jeg har boliglån hos nybygger, flyttet fra DNB etter overtakelse da de ikke gir finansieringsbevis. Kort og regningskonto i obosbanken. ASK i DNB. Forsikring i Sparebank1. Sparekonto i Nordax. Bankene kan ikke tvinge oss til å ha alt på et sted lenger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #4 Del Skrevet 25. august 2021 Vi delte lånet 30/70 og det ble veldig dyrt i DnB, siden de ga skyhøy rente på lån under 2mill. Hadde vært billigere med et stort lån Undersøk rentene dere får. Anonymkode: c5774...978 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosi Skrevet 25. august 2021 #5 Del Skrevet 25. august 2021 Om dere går på finansportalen.no kan dere sammenligne effektiv rente på lånebeløp dere skal ha i ulike banker. Mulig en bank ingen av dere bruker har bedre vilkår enn de dere bruker nå. Så kan dere enten bruke det til å forhandle ned i en av bankene dere har, eller ha lånene i en helt annen bank. Husk å sjekke div medlemsskap dere har for særavtaler. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #6 Del Skrevet 25. august 2021 Takk for svar. Det er nok noe å hente for meg her - jeg har relativt lavt lån og får derfor ikke de beste rentene. Skal ta en prat med mannen. TS Anonymkode: 01e06...0d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosi Skrevet 25. august 2021 #7 Del Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar. Det er nok noe å hente for meg her - jeg har relativt lavt lån og får derfor ikke de beste rentene. Skal ta en prat med mannen. TS Anonymkode: 01e06...0d8 Husk at det er lov å betale inn ekstra på lånet, så du kan feks ta opp høyt nok lån til å få den gode renta, så betale alt du ikke trenger første forfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #8 Del Skrevet 25. august 2021 Rosi skrev (19 minutter siden): Husk at det er lov å betale inn ekstra på lånet, så du kan feks ta opp høyt nok lån til å få den gode renta, så betale alt du ikke trenger første forfall. Jeg har nok maksimalt med lån jeg kan få (ettersom de regner med studielån). De er jo blitt strengere på dette, og selv om jeg har mye EK i boligen og lav belåningsgrad, har jeg nok for lav inntekt (helt gjennomsnittlig) til å få lånt noe særlig mer. TS Anonymkode: 01e06...0d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosi Skrevet 25. august 2021 #9 Del Skrevet 25. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har nok maksimalt med lån jeg kan få (ettersom de regner med studielån). De er jo blitt strengere på dette, og selv om jeg har mye EK i boligen og lav belåningsgrad, har jeg nok for lav inntekt (helt gjennomsnittlig) til å få lånt noe særlig mer. TS Anonymkode: 01e06...0d8 Ok, da er det noe annet. Trodde du kanskje kunne fått nok til lav rente, men valgte å ikke gjøre det ettersom du ikke trengte. Lykke til i jakten på beste renter. Endret 25. august 2021 av Rosi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #10 Del Skrevet 25. august 2021 newman01 skrev (4 timer siden): Du kan gjøre det mest rasjonelle... Huslånet plasseres der dere får best betingelser, og så beholder du din bank og mannen din sin bank. Så er det bare å ordne autotrekk frem og tilbake slik at kabalen går automatisk hver måned. Slikt bør også gjøres med sparepenger, forsikring, fondsforvaltning og strøm. Bruk det selskapet som har lavest pris. Det er ikke nødvendigvis billigst å ha alt på ett sted To separate lån er plagsomt for banken, siden det er vanskelig å tvangsselge en halvpart av en leilighet det bor en annen person i. Det blir også dobbelt så mange termingebyrer og slike kostnader. Takk for svar. Kjæresten er ikke interessert i å bytte bank (heller ikke for lån) siden han har etablert et så solid forhold der han er (og det kan være vanskelig for selvstendig næringsdrivende). Men han sa at jeg kan sette opp en konto der og få lån samme sted, så vi får finansieringsbevis. Han virket ikke så interessert i et felles lån, men at vi hadde separate lån i samme bank. Det går vel greit mtp. finansiering, men kan man ikke ha et felles lån der man hefter for hver sin andel? Jeg tenker et felles vil gi bedre betingelser? TS Anonymkode: 01e06...0d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosi Skrevet 25. august 2021 #11 Del Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar. Kjæresten er ikke interessert i å bytte bank (heller ikke for lån) siden han har etablert et så solid forhold der han er (og det kan være vanskelig for selvstendig næringsdrivende). Men han sa at jeg kan sette opp en konto der og få lån samme sted, så vi får finansieringsbevis. Han virket ikke så interessert i et felles lån, men at vi hadde separate lån i samme bank. Det går vel greit mtp. finansiering, men kan man ikke ha et felles lån der man hefter for hver sin andel? Jeg tenker et felles vil gi bedre betingelser? TS Anonymkode: 01e06...0d8 Med et felleslån blir det vanskeligere å ha oversikt over at begge eier sin faste del dersom det foretas ekstra innbetalinger, så da blir det mer kronglete. Kan også ha noe med forsikringer om noe skulle skje med en av dere muligens. Om han har et så godt forhold til sin kontakt i den banken klarer han kanskje å få forhandlet betingelsene på lånene som om det skulle vært 1, med tanke på renter og gebyrer, men at dere har hver deres lånekonto å forholde dere til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #12 Del Skrevet 25. august 2021 Vi har to separate lån på boligen, i samme bank(da dette var et ultimatum fra banken). Vi eier 50/50, men hadde ulik EK og ville ha ulik nedbetalingstid, så jeg synes det er mye mer oversiktelig å ha hver sitt lån. Da kan jeg selv velge å redusere nedbetalingstiden min, betale inn ekstra osv, uten at det angår han. Fungerer helt topp for oss som har separat økonomi. Vi står som kausjonister på hverandres lån da. Jeg som måtte «vike» i valg av bank, da det ble hans lokalbank pga at jeg hadde ikke fått lån uten han uansett. Anonymkode: ef825...239 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #13 Del Skrevet 25. august 2021 Vi eier også 50/50, og har felles lån, men forskjellige låneandel. Den har jeg kontroll på via et Excel skjema hvor jeg legger inn all betaling hver mnd. Jeg betaler ekstra for å komme ned på samme nivå som ham. Anonymkode: 725cb...13a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #14 Del Skrevet 26. august 2021 Anbefaler dere et møte i banken med en rådgiver som kan oppklare en del ting for dere. Dersom dere skal eie den nye boligen sammen, men ha hvert deres lån, kan dere: 1. ha hvert deres lån for dere selv, men være realkausjonister for hverandre. Dere må signere på hverandres lån, fordi du stiller din andel av boligen som sikkerhet for hans lån og motsatt. 2. ha hvert ders lån der dere er medlåntakere til hverandre. Det er ganske mye enklere for dere å ta lån i samme bank, uavhengig av løsning. Jeg ville bedt om et møte i hans bank, hvis han har en dyktig rådgiver, så kan de forklare Anonymkode: 98e29...8e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donaldine Skrevet 26. august 2021 #15 Del Skrevet 26. august 2021 Neppe noen banker som aksepterer sikkerhet i en andel av en bolig der en annen bank har sikkerhet i resten av boligen. I hvert fall ikke med gunstige rentebetingelser pga økt risiko. Dere bør ha lånene i samme bank der banken får sikkerhet i hele boligen for begge lånene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå