Gå til innhold

Kraftig hjernerystelse - tips?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har pådratt meg kraftig hjernerystelse, og skal holde meg mest mulig unna skjermer som tv, mobil, nettbrett osv. Har også fått beskjed om å holde meg unna blant annet podcast/lydbøker, lesing og fysisk aktivitet. Jeg kjeder meg grønn, og lurer på om noen har noen tips til hva jeg KAN finne på? Jeg har adhd, og det å bare gå å legge seg å sove litt eller slappe av fungerer ikke for meg. Hjernen går i høygir da også, og det blir bare at jeg ligger å tenker. 

Alt man gjør bruker man jo hjernen til, så aner ikke hva jeg skal gjøre for å la hjernen få mest mulig restitusjon. Er f.eks.mindfullness bøker der man ska fargelegge innafor? Bruker jo pinadø hjernen da også 🤣 

Jeg blir gal! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke helsepersonell overhodet, men har du slått hodet ditt litt ekstraordinært? 

Når barnet mitt hadde hjernerystelse (kraftig, fordi han besvimte, men ikke noe kompliserende utover det), så levde vi litt slow motion uten digitale duppedingser. Vi gikk turer og var i aktiviteter som ikke ga fare for ny smell for hodet, han fikk også lytte til musikk og noe lydbøker. 

Vi fikk beskjed om å leve tilnærmet normalt så lenge han ikke hadde store smerter, og kunne ta seg pauser hvis han fikk vondt inni hodet. Vi fikk også beskjed om at det ikke var farlig å leve normalt så lenge han tok hensyn til smerter og hvis han ble sliten. Dette sto det litt om på forskning.no også.

Men, du må høre på de fagpersonene som har gitt deg råd i din situasjon. Ut ifra det du beskriver så har jeg få tips til hva du kan gjøre - dessverre. 

Anonymkode: 1051d...34c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke helsepersonell overhodet, men har du slått hodet ditt litt ekstraordinært? 

Når barnet mitt hadde hjernerystelse (kraftig, fordi han besvimte, men ikke noe kompliserende utover det), så levde vi litt slow motion uten digitale duppedingser. Vi gikk turer og var i aktiviteter som ikke ga fare for ny smell for hodet, han fikk også lytte til musikk og noe lydbøker. 

Vi fikk beskjed om å leve tilnærmet normalt så lenge han ikke hadde store smerter, og kunne ta seg pauser hvis han fikk vondt inni hodet. Vi fikk også beskjed om at det ikke var farlig å leve normalt så lenge han tok hensyn til smerter og hvis han ble sliten. Dette sto det litt om på forskning.no også.

Men, du må høre på de fagpersonene som har gitt deg råd i din situasjon. Ut ifra det du beskriver så har jeg få tips til hva du kan gjøre - dessverre. 

Kraftig hjernerystelse er ikke tilsvarende ordinær.

Noen sliter med dette i åresvis. 

Google post commotio syndrom :) 

Anonymkode: 37bbd...022

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kraftig hjernerystelse er ikke tilsvarende ordinær.

Noen sliter med dette i åresvis. 

Google post commotio syndrom :) 

Anonymkode: 37bbd...022

Jeg kjenner ei med pcs, men hun besvimte ikke når hun fikk hjernerystelse, altså svært mild grad. De har vel ikke helt avdekket hva som er bakgrunnen til pcs? Hva jeg har fått med meg er at det ikke følger grad av alvorlighet på hjerneskaden, og de som forsker på det mener det kan ha psykiske faktorer også. 

Hva er det som skiller en ordinær hjernerystelse (hvor du i utgangspunktet kan leve som normalt, men begrense skjermbruk og ta hyppige pauser), fra å bli rådet til å ikke gjøre noe som helst? 

Hva er det som gjør at du ikke kan være i fysisk aktivitet, Ts? Har legene feks frarådet deg fra en lett gåtur? 

Håper du snart føler deg bedre. 🙂

Skrevet

Det er dessverre meninga at du skal kjede deg. Hjernen må ikke stimuleres. Prøv å meditere eller noe sånt kanskje?

Anonymkode: 1d927...663

• 2 måneder senere...
Skrevet
On 8/25/2021 at 11:19 AM, Tussilussi86 said:

Jeg har pådratt meg kraftig hjernerystelse, og skal holde meg mest mulig unna skjermer som tv, mobil, nettbrett osv. Har også fått beskjed om å holde meg unna blant annet podcast/lydbøker, lesing og fysisk aktivitet. Jeg kjeder meg grønn, og lurer på om noen har noen tips til hva jeg KAN finne på? Jeg har adhd, og det å bare gå å legge seg å sove litt eller slappe av fungerer ikke for meg. Hjernen går i høygir da også, og det blir bare at jeg ligger å tenker. 

Alt man gjør bruker man jo hjernen til, så aner ikke hva jeg skal gjøre for å la hjernen få mest mulig restitusjon. Er f.eks.mindfullness bøker der man ska fargelegge innafor? Bruker jo pinadø hjernen da også 🤣 

Jeg blir gal! 

Hva skjedde som gjorde at du fikk hjernerystelse? Er du frisk igjen nå? :)

Anonymkode: b8a73...4fd

Skrevet

dytter

Anonymkode: b8a73...4fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...