tasjansen Skrevet 25. august 2021 #1 Skrevet 25. august 2021 Jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle sette tittel på dette innlegget men jeg får håpe at dere forstår. Jeg overtok en hannhund for 16 mnd siden, fra en ung jente som hadde gapt over for mye for å si det sånn og jeg kontaktet oppdretter og sa at jeg hadde overtatt denne og om det var noen innvendinger på det, noe det ikke var. Tiden gikk og denne hannhunden viste seg å være litt " spesiell", han gikk til angrep på naboens hund uten at det var noen grunn so også var en tispe, og det ble en kostbar affære for oss, men greit nok og naboen og vi ble venner igjen, og det har vært greit så der. Hunden var ikke unghund da vi fikk han, han var nesten 3 år og ja det var så der, han ble lett å dressere og null sånn sett men han ble bare verre og verre, og til slutt var det slik at naboen tok kontakt og sa at denne hunden var svært mislikt i nabolaget, vi hadde inngjerdet eiendommen med 2,8 meter gjerde så det var ikke noen mulighet å komme seg ut men det var når vi gikk på tur at folk var redde, da han kunne fort finne på å skulle ta andre hunder osv.. jeg henvendte meg flere ganger til oppdrtter for å be om hjelp og råd men fikk lite respons. Så for 4 mnd siden beit han meg i armen og det endte med sår og legevakt og etter samtale med både atferdskonsulent og dyrlege var det ikke annet valg enn å avlive. Jeg spurte først oppdretter om hun kunne ta han tilbake men det var null og nada ønske om det, og det endte derfor med avliving. i går kom det et brev fra advokat til oppdretter hvor hun plutselig kommer med et krav om betaling på denne hunden da hun visstnok hadde solgt denne hunden med avl avtale, det ble det ikke nevnt noe og kravet er 100 000. Tidligere eier nekter for at det var en avtale, og det ble ikke nevnt noe om dette før nå. Hva kan jeg gjøre?
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #2 Skrevet 25. august 2021 5 minutter siden, tasjansen said: .. jeg henvendte meg flere ganger til oppdrtter for å be om hjelp og råd men fikk lite respons. Så for 4 mnd siden beit han meg i armen og det endte med sår og legevakt og etter samtale med både atferdskonsulent og dyrlege var det ikke annet valg enn å avlive. Jeg spurte først oppdretter om hun kunne ta han tilbake men det var null og nada ønske om det, og det endte derfor med avliving. Har du dette skriftlig? Anonymkode: b89ea...54e
Infinitum Skrevet 25. august 2021 #3 Skrevet 25. august 2021 Det er bare å avvise kravet til advokat og sende kopi av din og forrige eiers kontrakt. Skal hun rette kravet mot noen er det forrige eier, ikke deg. Du har aldri skrevet kontrakt med henne. 9
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #4 Skrevet 25. august 2021 Har du fått kopi av avl-avtalen? Avl-avtalen må da være inngått mellom oppdretter og hun som kjøpte den fra oppdretter? Står det noe om vilkår ved videre salg/overdragelse av hunden? Betalte du noe for hunden du overtok den? Finnes det en avtale her? Anonymkode: 8fb2e...fd2 5
Loff77 Skrevet 25. august 2021 #5 Skrevet 25. august 2021 tasjansen skrev (8 minutter siden): Jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle sette tittel på dette innlegget men jeg får håpe at dere forstår. Jeg overtok en hannhund for 16 mnd siden, fra en ung jente som hadde gapt over for mye for å si det sånn og jeg kontaktet oppdretter og sa at jeg hadde overtatt denne og om det var noen innvendinger på det, noe det ikke var. Tiden gikk og denne hannhunden viste seg å være litt " spesiell", han gikk til angrep på naboens hund uten at det var noen grunn so også var en tispe, og det ble en kostbar affære for oss, men greit nok og naboen og vi ble venner igjen, og det har vært greit så der. Hunden var ikke unghund da vi fikk han, han var nesten 3 år og ja det var så der, han ble lett å dressere og null sånn sett men han ble bare verre og verre, og til slutt var det slik at naboen tok kontakt og sa at denne hunden var svært mislikt i nabolaget, vi hadde inngjerdet eiendommen med 2,8 meter gjerde så det var ikke noen mulighet å komme seg ut men det var når vi gikk på tur at folk var redde, da han kunne fort finne på å skulle ta andre hunder osv.. jeg henvendte meg flere ganger til oppdrtter for å be om hjelp og råd men fikk lite respons. Så for 4 mnd siden beit han meg i armen og det endte med sår og legevakt og etter samtale med både atferdskonsulent og dyrlege var det ikke annet valg enn å avlive. Jeg spurte først oppdretter om hun kunne ta han tilbake men det var null og nada ønske om det, og det endte derfor med avliving. i går kom det et brev fra advokat til oppdretter hvor hun plutselig kommer med et krav om betaling på denne hunden da hun visstnok hadde solgt denne hunden med avl avtale, det ble det ikke nevnt noe og kravet er 100 000. Tidligere eier nekter for at det var en avtale, og det ble ikke nevnt noe om dette før nå. Hva kan jeg gjøre? Ha ha, da må hun sende krav til forrige eier i så fall. Uansett aldri hørt noe så useriøst, man skal ikke avle på en hund som oppfører seg sånn ! 9
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #6 Skrevet 25. august 2021 Det kravet må gå til vedkommende som har signert, dvs kjøper (om ikke du har signert da) Anonymkode: 9e0cd...b99 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #8 Skrevet 25. august 2021 Man avler ikke på aggressive hunder. Kontakt med nkk om det er en rasehund å meld i fra om hvor useriøs oppdretter er. Anonymkode: 1f257...8c4 15
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #9 Skrevet 25. august 2021 Jeg har i kontrakten på hunden min at han muligens skulle brukes i avl. Men han er så redd for mennesker at jeg har sagt i fra om at det skjer ikke. Hans gener skal ikke videre. Anonymkode: 1f257...8c4 8
Troyamin Skrevet 25. august 2021 #10 Skrevet 25. august 2021 Som flere andre her, er jeg nysgjerrig på hva du har signert på i kontrakten du har på hunden. Det har alt å si i forhold til hva oppdretter kan kreve av deg. 5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #11 Skrevet 25. august 2021 En seriøs oppdretter avler da ikke på et slikt gemytt.. Regner med at du også har kvitteringer fra legevakt, skriv fra adferdskonsulent osv som du kan vise til. Anonymkode: 0dc11...443 6
Fredelig Skrevet 25. august 2021 #12 Skrevet 25. august 2021 "Sitt stille i båten". Eventuelt skriv et kort brev til advokaten om at kravet bestrides, og at du ikke har til hensikt å betale noe. 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #13 Skrevet 25. august 2021 Her må du bare be oppdretter vise kontrakten du har signert med han/henne som sier dette. For den kontrakten finnes jo ikke. Mulig det finnes en slik kontrakt mellom oppdretter og tidligere eier, men har ikke tidligere eier tatt med det i sin kontrakt med deg er dette et krav oppdretter må stille til den du overtok fra. Hvis du i tillegg kan vise til samtalene du hadde med oppdretter der dette aldri ble nevnt er saken ingenting å tenke på. Anonymkode: e1a51...afb 5
tasjansen Skrevet 25. august 2021 Forfatter #14 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har du fått kopi av avl-avtalen? I følge hun som jeg overtok av så er det aldri snakk om en avl avtale, hunden ble kjøpt på vanlig måte og hun betalte full pris. Avl-avtalen må da være inngått mellom oppdretter og hun som kjøpte den fra oppdretter? Står det noe om vilkår ved videre salg/overdragelse av hunden? Jeg har sett den kontrakten kjøper hadde med oppdretter og der er det ikke krysset av for avl avtale, mens når jeg får kopi av oppdretter sin vi advokaten er det krysset av, men det er ikke tegn til at kjøpers kontrakt er tuklet med, Det eneste det står er at oppdretter skal informeres om ny eier dersom det skjer at hunden må omplasseres. Det står også i kontrakten og i mld fra henne til meg at hun ikke kan ta han tilbake hvis kjøper ikke kan ha han lengre, men at hun skal vite om ny eier Betalte du noe for hunden du overtok den? Finnes det en avtale her? Ja jeg betalte 5000 for han, og det er en vanlig kjøpekontrakt fra Nkk som er den samme forrige eier signerte med da hun kjøpte han som valp Anonymkode: 8fb2e...fd2
tasjansen Skrevet 25. august 2021 Forfatter #15 Skrevet 25. august 2021 Troyamin skrev (3 timer siden): Som flere andre her, er jeg nysgjerrig på hva du har signert på i kontrakten du har på hunden. Det har alt å si i forhold til hva oppdretter kan kreve av deg. I min kontrakt er det ikke krysset av på noe som helst med avl, jeg har også kopi av kjøpers/selgers kontrakt og heller ikke der er det noe punkt på avl, det står at jeg kjøper hund, født da og da , av rase det og det, hvor det er et punkt at da dette er en omplasssering/videresalg så skal hunden ikke omplasseres videre. 4
tasjansen Skrevet 25. august 2021 Forfatter #16 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her må du bare be oppdretter vise kontrakten du har signert med han/henne som sier dette. For den kontrakten finnes jo ikke. Advokaten sendte med en kopi av oppdretters kontrakt men det er da i den kontrakten krysset av for avls avtale men ikke hos kjøper og ingen av kjøperne samborpar) hadde kjøpt hund med avl avtale da de ikke vil ha det og den ble også kjøpt til full pris, og ingen tegn til at den er tuklet med eller forandret men den advokaten sendte til meg står det krysset av. Mulig det finnes en slik kontrakt mellom oppdretter og tidligere eier, men har ikke tidligere eier tatt med det i sin kontrakt med deg er dette et krav oppdretter må stille til den du overtok fra. Jeg har sendt kopi av dette til advokaten og bedt om en forklaring Hvis du i tillegg kan vise til samtalene du hadde med oppdretter der dette aldri ble nevnt er saken ingenting å tenke på. JJeg tok å printet ut samtalen vi hadde med oppdretter, og ikke et ord er nevnt om at denne hunden skal brukes i avl, derfor dette kom som overraskelse. Jeg har også sendt kopi av legevaktsjournalen, uttalsen fra naboene og hva som ble gjort. Anonymkode: e1a51...afb 3
Troyamin Skrevet 25. august 2021 #17 Skrevet 25. august 2021 tasjansen skrev (1 minutt siden): I min kontrakt er det ikke krysset av på noe som helst med avl, jeg har også kopi av kjøpers/selgers kontrakt og heller ikke der er det noe punkt på avl, det står at jeg kjøper hund, født da og da , av rase det og det, hvor det er et punkt at da dette er en omplasssering/videresalg så skal hunden ikke omplasseres videre. Så lenge du ikke har skrevet kontrakt med oppdretter direkte, har oppdretter ingenting å komme med. Du har signert en kontrakt med en annen selger. Da forholder du deg kun til den kontrakten. I motsvar til oppdretters advokat, bestrider du all skyld. Og så anmoder du advokaten om å forholde seg til hen som solgte deg hunden. 6
Mt3 Skrevet 25. august 2021 #18 Skrevet 25. august 2021 Ville kontaktet veterinæren som vet om oppførselen og bitingen for å få bekreftelse på hvorfor hunden ble avlivet, så ville jeg sendt ett svar til oppdretter med kopi til Norsk Kennel klubb. Har du noen bevis på korrespondansen mellom deg og oppdretter så legger du ved den også. Må kun være ett desperat forsøk på å få flådd noen for penger, noe som ikke bør holde da hun fikk beskjed om at du overtok hunden men ikke sendte deg kontrakten og infoen. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå