AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #1 Skrevet 24. august 2021 Igårkveld hentet vi det nye medlemmet i familien. En 9 ukergammel border collie. Han har bare vært i den nye heimen sin i 24 timer og allerede etter å ha hilst på familien har mellomstemann (18år) introdusert valpen til 3 venner, bare idag!! Er dette bra? Jeg mener det er dårlig men hva tenker dere? Anonymkode: ebc5e...a71
Flamme Skrevet 24. august 2021 #2 Skrevet 24. august 2021 Hadde ikke stresset så voldsomt mye med det.. Fint at de får møte forskjellige folk. Hadde latt barna være glad for og stolt over valpen. Skjønner de vil vise fram til venner. Hadde bare sørget for at det ikke går helt over styr med å treffe folk heeeele dagen. 5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #3 Skrevet 24. august 2021 Såfremt valpen får nok søvn, så går det fint. Regner med at du har lest deg opp om hvor mye søvn en så liten valp skal ha i døgnet. Anonymkode: ed55f...eca 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #4 Skrevet 25. august 2021 Hvis valpen får fred til å sove når den trenger det, går det nok helt fint. Anonymkode: a3aa3...de4 2
Lea Skrevet 25. august 2021 #5 Skrevet 25. august 2021 Det går nok helt fint så lenge valpen får nok ro og hvile og søvn🙂 Gratulerer med en ny valp❤️ 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #6 Skrevet 25. august 2021 Ville ikke introdusert den for Gud og hvermann så tidlig. Hver gang jeg anskaffer meg ny valp er den bare sammen med oss i kjernefamilien første tiden,og mest sammen med meg da jeg er lederen. Anonymkode: 68ae0...721
norw Skrevet 25. august 2021 #7 Skrevet 25. august 2021 Fordel å snakke om ting internt i familien, bli enige, og ikke bare la det gå som det går. Ikke at dette er så ille, men generelt. 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #8 Skrevet 25. august 2021 Går så fint. De koser vel mer enn de "herjer" 🙂 Nå blir det mye fart i årene som kommer Gratulerer Anonymkode: a7eae...3ec
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #9 Skrevet 25. august 2021 Fint for sosialiseringens del. Så lenge valpen får nok hvile hadde jeg ikke sagt noe på det, for hvis ungene skal ha interesse kan man ikke starte med å klage på dem. Anonymkode: 055fe...6d6 1
Gjest Smeltemann Skrevet 25. august 2021 #10 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fint for sosialiseringens del. Så lenge valpen får nok hvile hadde jeg ikke sagt noe på det, for hvis ungene skal ha interesse kan man ikke starte med å klage på dem. Anonymkode: 055fe...6d6 Nå har vel hunder aldri vært noe leketøy for barn.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #11 Skrevet 26. august 2021 Herregud så mange overhysteriske mennesker der ute🤯 Anonymkode: f8976...19d 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #12 Skrevet 26. august 2021 Smeltemann skrev (På 25.8.2021 den 6.40): Nå har vel hunder aldri vært noe leketøy for barn. Men man ønsker vel at barna skal ha interesse for hunden eller???? Anonymkode: f8976...19d 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #13 Skrevet 26. august 2021 Det er best å la valpen få ro og bli vant til familien før den introduseres til andre. Det er ikke bare å flytte valpen fra sin mor og flytte til et nytt hjem. Jeg ville latt den få tid til å tilvenne seg sitt nye hjem, hvertfall 7-10dager. Andre venner kan absolutt vente litt og heller få bilder/videoer. Vi har hatt flere valper her i huset, nå har vi 3 Husky`er, er hvertfall det vi har gjort og bare kommet ut positivt. Som nevnt over, valper er ikke leketøy som skal vises fram den 1. perioden i sitt nye hjem. Sosialisering kan tas litt senere. Nok med dere i hjemmet ❤️ Gratulerer med et nytt familiemedlem 😃 Anonymkode: 9a732...64a 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #14 Skrevet 26. august 2021 Smeltemann skrev (På 25.8.2021 den 6.40): Nå har vel hunder aldri vært noe leketøy for barn. Nei, men ungene kommer ikke til å gidde å lufte, leke osv om det bare blir mas og klaging. AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det er best å la valpen få ro og bli vant til familien før den introduseres til andre. Det er ikke bare å flytte valpen fra sin mor og flytte til et nytt hjem. Jeg ville latt den få tid til å tilvenne seg sitt nye hjem, hvertfall 7-10dager. Andre venner kan absolutt vente litt og heller få bilder/videoer. Vi har hatt flere valper her i huset, nå har vi 3 Husky`er, er hvertfall det vi har gjort og bare kommet ut positivt. Som nevnt over, valper er ikke leketøy som skal vises fram den 1. perioden i sitt nye hjem. Sosialisering kan tas litt senere. Nok med dere i hjemmet ❤️ Gratulerer med et nytt familiemedlem 😃 Anonymkode: 9a732...64a Det er veldig rart å vente 7-10 dager i den viktigste sosialiseringsperioden. Hunden her i hus ble fort trygg på oss og elsker mennesker, da gjorde det ingenting av naboene feks hilste på henne første kvelden. Dag 2 var hun med på plantasjen før miljøtrening og biltrening. Anonymkode: 055fe...6d6 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #15 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Det er best å la valpen få ro og bli vant til familien før den introduseres til andre. Det er ikke bare å flytte valpen fra sin mor og flytte til et nytt hjem. Jeg ville latt den få tid til å tilvenne seg sitt nye hjem, hvertfall 7-10dager. Andre venner kan absolutt vente litt og heller få bilder/videoer. Vi har hatt flere valper her i huset, nå har vi 3 Husky`er, er hvertfall det vi har gjort og bare kommet ut positivt. Som nevnt over, valper er ikke leketøy som skal vises fram den 1. perioden i sitt nye hjem. Sosialisering kan tas litt senere. Nok med dere i hjemmet ❤️ Gratulerer med et nytt familiemedlem 😃 Anonymkode: 9a732...64a Det kommer helt an på valpen. En valp som virker trygg, glad og er nyskjerrig på omgivelsene og folk kan gjerne begynne sosialiseringsprosessen med en gang. Min valp ble med på besøk til en venn dag 2, og storkoste seg. Løp rundt og undersøkte hver krik og krok, prøvde å stjele mat fra kaffebordet og lekte med hundene i huset. Null problem. En usikker, redd valp må kanskje ha mer tid på å føle seg trygg i sitt nye hjem før man tar den med ut plasser, men i de fleste tilfeller, så er ikke 7-10 dager nødvendig. Anonymkode: ed55f...eca 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #16 Skrevet 26. august 2021 Smeltemann skrev (På 25.8.2021 den 6.40): Nå har vel hunder aldri vært noe leketøy for barn. Barnet er 18 år gammelt. Anonymkode: 7607f...d95 6
Gjest Smeltemann Skrevet 26. august 2021 #17 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men man ønsker vel at barna skal ha interesse for hunden eller???? Anonymkode: f8976...19d Ja. Så lenge alt foregår til det beste for hunden. Alt etter hvor gamle ungene er. AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Nei, men ungene kommer ikke til å gidde å lufte, leke osv om det bare blir mas og klaging. Anonymkode: 055fe...6d6 Er det barna sin jobb å lufte hunden? Er det de som skal ha ansvaret? Man kjøper vel ikke levende dyr å lær barna ha ansvaret?
Gjest Smeltemann Skrevet 26. august 2021 #18 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Barnet er 18 år gammelt. Anonymkode: 7607f...d95 Er de 18 år kan se anskaffe seg hund selv, pr definisjon er dem myndige da.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #19 Skrevet 26. august 2021 Her er det mange med lite peiling, noe du ser uti gata også. Du møter oftere på hunder som har 0 obiedience trening, bjeffer på andre, løper mot andre, hopper på andre, energi som er helt vill. Enn eiere med kontroll over hunden. La hunden bli først trygg på dere i familien. Hunder rangerer menneskene rundt seg, la den ikke bli forvirret og prøver seg på å komme høyere i rangen mot dere. For mange mennesker, så tidlig. Da vil du få en problematisk/utforendre hund. Er sånne kunder jeg pleier å få. Jeg kan få skikk på alle hunder på 10-20min. Men det er viktig at det ikke skal komme så langt at dere må til en hundetrener. Viktig at hunden vet hvem som bestemmer. Ha kontroll fra start, og start allerede med trening 5-10min om gangen når valpen er våken x 2/3 om dagen ❤️ Spesielt en border collie som trenger trening, mye lettere å trene. Anonymkode: 9a732...64a
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #20 Skrevet 26. august 2021 Smeltemann skrev (1 time siden): Er det barna sin jobb å lufte hunden? Er det de som skal ha ansvaret? Man kjøper vel ikke levende dyr å lær barna ha ansvaret? Nei, det et ikke barna sin jobb. Men jeg regner med ts ønsker at barna skal hjelpe til med hunden og den hjelpen får hun ikke om det bare blir klaging og mas. Barna har godt av å ha ansvar for dyr, så lenge det ikke er alene. Anonymkode: 055fe...6d6 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå