Gå til innhold

120 m2, eller 40 m2?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ufør på minstesats, og har da ca 17 000 kr utbetalt. I dag bor jeg i halvparten av en tomannsbolig på 120 m2. Nå har jeg 2 barn, og er derfor jeg har bodd sånn, eldste har flyttet hjemmefra, og det er ikke lenge før yngste flytter og. Jeg trives veldig godt her, det er stille og rolig. Og her vil jeg alltid kunne ha plass til barna mine. Men jeg har boutgifter på 10 000 kr, og strøm blir jo dyrt på vinteren i en bolig på den størrelsen.

Har sett på noen leiligheter her jeg bor, som er på 40 m2. Da blir jeg helt gjeldsfri, og får boutgifter på ca 3000 kr i måneden. 

Så økonomien min vil jo bli mye bedre, men det blir dårlig plass til barna, skal de overnatte, eller trenger å bo hjemme en periode. Jeg er og svært allergisk mot røyk, og i leilighet kan jo det være en fare. Ser kun på leiligheter i første etasje, så ingen under meg kan røyke.

Hva ville dere ha gjort?

Anonymkode: 51d99...ac0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

40 er lite. 

Jeg ville kanskje ventet til det dukket opp noe på 60 som var rimeligere enn der jeg bodde nå. 

Slik at det er plass til et barn på overnatting ei helg. 

Anonymkode: f6d9b...17a

• Liker 6
Skrevet

Ja, ville kanskje sett på en mellomting?

Anonymkode: 6cca0...4cd

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ha ventet til jeg så hvor barna flytter. Mine barn bor i samme bygd som meg, så de trenger ikke å overnatte hos meg. Min venninnes barn bor i en by et par timer unna, og da trenger de overnattingsplass når de skal besøke sin mor i helgene.

Anonymkode: 71d0f...77b

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde kjøpt en 3roms på 60-70 tror jeg.

Da kan man ha overnatting av student eller eventuelle barnebarn innimellom. 

Ja, økonomien din blir bedre av 40 - men du klarer jo 120 m2. Det handler litt om livskvalitet og, 40m2 er ganske trangt på vinteren. 

Anonymkode: 7ae9b...692

Skrevet

Har du fått barnebidrag e.l støtte i tillegg til uføretrygd til nå? Hvis nei, og du har klart deg med 17k utbetalt med to barn så vil du i hvertfall klare deg alene. 

Hvis ja, og du tross alt vil sitte igjen med 7000 etter boutgifter (er det forresten inkl avgifter?) i nåværende bolig, hadde jeg nok gått ned til en 40kvm selv, ja. Hvis vi regner grovt 2000 på strøm, så er det 5000 igjen til å leve. 

Å sitte på 120kvm for at barna kanskje kommer hjem nå og da, og at det kommer barnebarn om 5-10 år er for meg litt søkt. Ved å bo billigere nå, kan du heller spare deg opp til noe litt større om 5-10 år. Barna får sove på madrass på stua i helger de vil på besøk. 

Anonymkode: 50478...0e9

• Liker 1
Skrevet

Funnet en mellomting med et ekstra soverom. Det kommer du til å være glad for om du får barnebarn :) 

Anonymkode: 13527...643

• Liker 2
Gjest Smeltemann
Skrevet

Ville beholdt det du bor i.  Strøm utgiftene går ned når du blir alene.

Skrevet

40 er ganske lite, jeg ville sett etter noe på 60-70.

synes det er søkt å begynne og tenke på plass til barnebarn når ungene så vidt har forlatt redet…

Anonymkode: ae04d...b98

• Liker 1
Skrevet

Når man har flyttet ut så har man faktisk flyttet, i ordets rette forstand. Når man er hjemme hos mor er man ikke hjemme, man er på besøk. Og når man er på besøk trenger man bare en seng, eller en sovesofa, ikke eget rom. Og så kommer det jo litt an på hvor langt unna de faktisk flytter. Skal de bo 1 time unna med bil så ser jeg ingen grunn til å holde av egne rom til dem. Skal de studere i utlandet og begge vil "hjem" til jul f.eks så er det en litt annen sak.

Uansett ville jeg gått for noe mindre enn det du/dere har i dag.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at det er greit at barna kan sove hjemme ja, men trenger de noe mer enn sovesofa eller madrass? :) nei.

Jeg hadde prioritert det som er best for deg økonomisk. Om det er 40 kvm (også mindre å vaske), så gå for det. Samtidig hadde jeg ikke vært redd for kanskje 50-60 heller så lenge du får ned prisen fra 10.000 til kanskje 5. Men det er et regnestykke bare du kan ta. Jeg hadde sovet bedre på natta med lave boutgifter som enslig ufør. Jeg er på aap og er gift, og vi har beregnet lave boutgifter pga det. I tilfelle jeg ikke blir frisk igjen. Å sikre seg slik er bare lurt, og jeg forstår godt du vurderer 40 kvm!

Som andre sier, barna flytter ut. Så lenge de har noe å sove på når de overnatter (jul og ferier?) så er din helse og visshet om tryggere økonomi viktigst. Du trenger ikke 3 soverom uansett, bare ett eller to (avhengig av om de kan sove på stua begge to, eller om du vil ha ett fast gjesterom og sovesofa).

Anonymkode: ccca6...31e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...