Gå til innhold

Veien til uføretrygd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som har fått uføretrygd som kan forklare hvordan prosessen er? 

Jeg ser for meg den er omtrent sånn: sykemelding på sykemelding. Snakker kanskje med legen eller nav etterhvert? Så etterhvert må man kanskje prøve jobber? Og etter minst 2 år kan man få uføretrygd? 

Jeg er sterkt psykisk syk. Har ikke orket å få sykemelding heller. Og orker ikke tanken på å prøve ut ulikt arbeid. Jeg har mange diagnoser, blant annet angst med psykotisk tyngde. Har vært i kontakt med DPS og alle mulige andre, har blitt innlagt. 

Jeg leser så mye her inne at om man er psykisk syk så kan man jobbe, så sliter også med selvtilitten og vil ikke være en skattesnylter. Innimellom kan jeg jobbe, men så får jeg en dårlig periode, kanskje selvmordsforsøk, må kanselere alt. I det siste har jeg kun jobbet veldig lite. Har vurdert å bare gjøre det sånn. Og få meg billigere sted og leve veldig billig. Prøver tilpasse meg. Det er skummelt. Vet innimellom ikke hvordan det skal gå økonomisk. 

Når jeg var ung sa nav-veilederen min jeg kunne få ung ufør. Jeg sa nei... Ville prøve arbeidslivet. Dette gir kanskje indikator på at dette er mulig for meg fremdeles?

Anonymkode: 7b714...3a7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så enkelt er det ikke. Du må nok være sykemeldt. 1 år, så må du søke om AAP dersom du er mer en 50% arbeidsufør. AAP vil du nok måtte gå på i 3 år mens NAV slenger deg mellom flere oppgaver/arbeidsutprøving og medisinsk behandling på sykehus/spesialist. Er du heldig så får du lov til å søke om uføretrygd etter dette, men det betyr ikke at du vil få det innvilget.

Er ikke noen lett vei å bli uføretrygdet og man blir ikke det bare fordi fastlegen mener dette, det er ikke noe fastlegen kan styre men bestemmes ene og alene av NAV og dens rådgivende lege.

Endret av Merovingian
Skriveleif
  • Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Merovingian said:

Så enkelt er det ikke. Du må nok være sykemeldt. 1 år, så må du søke om AAP dersom du er mer en 50% arbeidsufør. AAP vil du nok måtte gå på i 3 år mens NAV slenger deg mellom flere oppgaver/arbeidsutprøving og medisinsk behandling på sykehus/spesialist. Er du heldig så får du lov til å søke om uføretrygd etter dette, men det betyr ikke at du vil få det innvilget.

Er ikke noen lett vei å bli uføretrygdet og man blir ikke det bare fordi fastlegen mener dette, det er ikke noe fastlegen kan styre men bestemmes ene og alene av NAV og dens rådgivende lege.

Ikke fastlegen som sa jeg kunne få det, men min kontakt i nav når jeg var 20. Hun hjalp meg med penger til å fullføre utdannelse jeg fikk i tre år. Jeg har aspergers syndrom, pluss mye annet. Hun var veldig snill da, så usikker på om andre ville hjulpet meg like mye. 

Jeg tror kanskje jeg kunne greid å jobbe 50%. Men å jobbe 50% uten noen penger blir så lite. Og i noen perioder greier jeg ikke jobbe i det hele tatt.

Er det noe sted jeg kan spørre om dette? Hos legen? DPS? Nav?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke fastlegen som sa jeg kunne få det, men min kontakt i nav når jeg var 20. Hun hjalp meg med penger til å fullføre utdannelse jeg fikk i tre år. Jeg har aspergers syndrom, pluss mye annet. Hun var veldig snill da, så usikker på om andre ville hjulpet meg like mye. 

Jeg tror kanskje jeg kunne greid å jobbe 50%. Men å jobbe 50% uten noen penger blir så lite. Og i noen perioder greier jeg ikke jobbe i det hele tatt.

Er det noe sted jeg kan spørre om dette? Hos legen? DPS? Nav?

Ring nav og prat med dem!

Anonymkode: c5b29...162

Skrevet

Du jobber ikke nå i det hele tatt? Går du i behandling?

Hvis du ikke jobber eller har dagpenger så kan du søke direkte på AAP, da har du ikke sykepengerettigheter og kan få AAP med en gang. Da vil du få en samtale med en veileder som skal behandle saken din også legger dere en plan videre, om du får AAP eller ei.

Anonymkode: 33e40...3bf

Skrevet

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Du jobber ikke nå i det hele tatt? Går du i behandling?

Hvis du ikke jobber eller har dagpenger så kan du søke direkte på AAP, da har du ikke sykepengerettigheter og kan få AAP med en gang. Da vil du få en samtale med en veileder som skal behandle saken din også legger dere en plan videre, om du får AAP eller ei.

Anonymkode: 33e40...3bf

Jeg jobber sporadisk. Er frilanser. Det siste året har jeg kanskje jobbet 4 av 12 måneder. Jeg går til behandling to steder fast.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...