Gå til innhold

styrketrening overførbart til det virkelige liv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,  mulig dette er et dumt spørsmål, men er det slik at styrketrening er overførbart til det virkelige liv? Det jeg mener med dette er: kan man si at en person som løfter tyngre vekter enn en annen person på treningsstudio (jeg tenker da mest på baseøvelsene knebøy, markløft, militærpress, benkpress) også er fysisk sterkere den andre personen generelt?  Eller er bare vedkommende bare sterkere i AKKURAT DISSE BEVEGELSENE. Jeg lurer litt, siden f.eks. små personer som driver med styrkekløft kan bli sinnssykt sterke i akkurat disse øvelsene, men de ville jo antagelig ha tapt en kamp mot en større person, selv om denne personen ikke klarer å løfte halvparten av det de kan. 

Jeg er fullt klar over at i en kamp gjelder jo mentalitet, eksplosivitet osv , sikkert like mye. Men dere skjønner sikkert hva jeg mener. Altså at man kan si at man er generelt fysisk sterk hvis man er sterk på treningsstudio?

Anonymkode: 3b92a...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei,  mulig dette er et dumt spørsmål, men er det slik at styrketrening er overførbart til det virkelige liv? Det jeg mener med dette er: kan man si at en person som løfter tyngre vekter enn en annen person på treningsstudio (jeg tenker da mest på baseøvelsene knebøy, markløft, militærpress, benkpress) også er fysisk sterkere den andre personen generelt?  Eller er bare vedkommende bare sterkere i AKKURAT DISSE BEVEGELSENE. Jeg lurer litt, siden f.eks. små personer som driver med styrkekløft kan bli sinnssykt sterke i akkurat disse øvelsene, men de ville jo antagelig ha tapt en kamp mot en større person, selv om denne personen ikke klarer å løfte halvparten av det de kan. 

Jeg er fullt klar over at i en kamp gjelder jo mentalitet, eksplosivitet osv , sikkert like mye. Men dere skjønner sikkert hva jeg mener. Altså at man kan si at man er generelt fysisk sterk hvis man er sterk på treningsstudio?

Det er forskjell på å være sterk og å være flink til å slåss. 

Anonymkode: 4ccd4...655

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er forskjell på å være sterk og å være flink til å slåss. 

Anonymkode: 4ccd4...655

Full klart over, men vil du si at en person som løfter mer i baseøvelser på treningsstudio er generelt fysisk sterkere enn en som løfter mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Full klart over, men vil du si at en person som løfter mer i baseøvelser på treningsstudio er generelt fysisk sterkere enn en som løfter mindre?

Hvis du tar to tvillinger, og den ene har trent styrke uavbrutt i fem år mens den andre ikke har trent noe, så vil jeg si ja.

Er du sterk i alle baseøvelsene, så er du sterk i de fleste bevegelser som kroppen blir utsatt for i løpet av en vanlig dag. Du vil jobbe på lavere prosent av arbeidskapasitet enn en som er svakere i disse øvelsene.

Nå kan man stille spørsmål ved hvorvidt man blir spesielt utfordret i løpet av en vanlig dag, men i et scenario som for eksempel flytting av møbler eller en krevende fysisk jobb så vil nok den sterke personen "gjøre det bedre" basert på akkurat hvordan man definerer det.

Slosskamp er forhåpentligvis ikke synonymt med en vanlig hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det var jo interessant at han som vant Norges tøffeste siste sesong, var han som hadde vært minst på treningsstudio. 

Anonymkode: bab5d...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...