AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #1 Skrevet 24. august 2021 Jeg får ofte føling ved lavt blodsukker. Jeg vet ikke om det er lavt, men antar insulinet synker når jeg er sulten, blir helt skjelven, uvel, kvalm og kaldsvetter. Men når jeg er hos legen og tester blodsukkeret mitt så er jeg jo alltid den fin. Men jeg spiser jo alltid bra da i forkant pga jeg er redd for å bli dårlig. Har ofte med meg mellombar i tilfelle jeg blir dårlig og. Jeg spiser til vanlig lavkarbo vennlig mat og føler når jeg er skikkelig flink med det kostholdet så er blodsukkeret stabilt og fint. Men visst jeg skeier ut med en sjokolade så kommer nedturen etter noen timer og jeg blir skikkelig dårlig. Jeg har hatt dette slik i mange år, lenge før jeg begynte på lavkarbo. Så det har ingenting med den dietten å gjør. Nå har jeg bestilt test slik at jeg kan måle blodsukkeret hjemme (kjøpt på apoteket). Men det som undrer meg at rådene hos apoteket er å innta druesukker kjapt visst en dårlig. Jeg spiser selv rosiner når jeg er dårlig, men er det ikke best å holde seg til alla lavkarbo diett med mindre sukker og stivelser visst en sliter med insulinet? For meg så gir mat som gir meg en rask blodsukkerstigning en krasj etterpå igjen.. Dere som har diabetes type 1, hva spiser dere? Må dere ta daglig insulin? Jeg vet at det er vell dem med diabetes type 2 som kommer av livsstilen kan endre med kostholdet. Anonymkode: 4ee5c...6a2
Blueberrymuffin Skrevet 24. august 2021 #2 Skrevet 24. august 2021 (endret) Er du sikker på at blodsukkeret er lavt? Føling er veldig uvanlig/sjeldent hos de som ikke har diabetes og tar insulin. Har du noen gang målt blodsukkeret når du får «føling», og hva er det laveste du har målt. Druesukker virker kjapt, problemet er at man som regel må ta ganske mange om man har kraftig føling, og det kan bli dyrt i lengden. Da kan man likegodt ta noen raske karbohydrater i steden, brus f.eks. med sukker funker fett, men da må man som regel få i seg noe med fett og trege karbohydrater etterpå for å stabilisere blodsukkeret. Endret 24. august 2021 av Blueberrymuffin
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #3 Skrevet 24. august 2021 Jeg kan også føle meg uvel dersom det er lenge siden jeg har spist, men tror dette skyldes stresshormoner og ikke lavt blodsukker. Det tar litt tid før kroppen omdanner lagret fett til karbohydrater, og dette kan føles ubehagelig (kan lese om keto-flu, det er samme prosess.) Legen måler nok langtidsblodsukkeret (HbA1c), så mest sannsynlig ville en diabetes vært synlig på denne prøven, selv om blodsukkeret er fint når du er hos legen. Ved føling er det helt nødvendig å få i seg raske karbohydrater, feks druesukker, men også langsomme slik at blodsukkeret holdes på normalt nivå og man unngår den «kræsjen» du beskriver. Å unngå sukker og raske karbohydrater er lurt for å forebygge dia2, men det er helt nødvendig for å behandle etablert sykdom😊 Har du andre symptomer på diabetes annet enn denne følelsen av føling? Anonymkode: 7a734...07c
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #4 Skrevet 24. august 2021 Jeg er ofte trøtt og sliten til tross jeg trener regelmessig og prøver å få nok søvn. Har til tider vanskelig med å konsentrere meg og er litt fjern. Har hyppig uvi og underlivssopp. Ofte kroppslig uro spesielt etter inntak av mat med mye sukker og karbo, men opplever også at jeg kan bli ekstremt trøtt også etter mat og må bare gå å legge meg. Jeg var veldig slank i ungdomsårene, men mye endret seg etter fødselen og vekten har gått litt opp og ned (er ikke overvektig i følge legen, men jeg har en bmi på 25-26 og syns selv jeg veier for mye). Er tørst hele tiden og drikker mye og opplever ofte munntørrhet . Min mor har diabetes 2, men hun har liten greie på kostholdet og gjør ingen innsats. Tror hun spiser høykarbo mer eller mindre hele tiden Jeg spiser for det meste karbo redusert mat, men i helgen skeiet jeg ut og nå før middag var jeg helt skjelven, kaldsvettet, svimmel osv. ble litt bedre nå etter maten og fått drukket energidrikk som jeg hadde på lager. Anonymkode: 4ee5c...6a2
temolitus Skrevet 24. august 2021 #5 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg får ofte føling ved lavt blodsukker. Jeg vet ikke om det er lavt, men antar insulinet synker når jeg er sulten, blir helt skjelven, uvel, kvalm og kaldsvetter. Men når jeg er hos legen og tester blodsukkeret mitt så er jeg jo alltid den fin. Men jeg spiser jo alltid bra da i forkant pga jeg er redd for å bli dårlig. Har ofte med meg mellombar i tilfelle jeg blir dårlig og. Jeg spiser til vanlig lavkarbo vennlig mat og føler når jeg er skikkelig flink med det kostholdet så er blodsukkeret stabilt og fint. Men visst jeg skeier ut med en sjokolade så kommer nedturen etter noen timer og jeg blir skikkelig dårlig. Jeg har hatt dette slik i mange år, lenge før jeg begynte på lavkarbo. Så det har ingenting med den dietten å gjør. Nå har jeg bestilt test slik at jeg kan måle blodsukkeret hjemme (kjøpt på apoteket). Men det som undrer meg at rådene hos apoteket er å innta druesukker kjapt visst en dårlig. Jeg spiser selv rosiner når jeg er dårlig, men er det ikke best å holde seg til alla lavkarbo diett med mindre sukker og stivelser visst en sliter med insulinet? For meg så gir mat som gir meg en rask blodsukkerstigning en krasj etterpå igjen.. Dere som har diabetes type 1, hva spiser dere? Må dere ta daglig insulin? Jeg vet at det er vell dem med diabetes type 2 som kommer av livsstilen kan endre med kostholdet. Anonymkode: 4ee5c...6a2 Ved uoppdaget diabetes er det ikke følinger som er problemet, da diabetes pr def er at insulinet virker for dårlig (type 2) eller at man mister insulinproduksjonen helt (type 1), noe som gjør at man får høyt blodsukker (det motsatte av føling). Jeg har type 1 diabetes, kan i utgangspunktet spise hva jeg vil så lenge jeg setter nok insulin og ja, man må ta insulin flere ganger om dagen
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #6 Skrevet 24. august 2021 Dersom man har uoppdaget diabetes, vil man ikke oppleve følinger men symptomer på høyt blodsukker. Føling er i de aller fleste tilfeller et resultat av for mye insulin i forhold til inntatte karbohydrater (I kombinasjon med andre ting som påvirker blodsukkeret som vær og aktivitet) hos personer som bruker insulin. Personer som ikke går på insulin kan også oppleve symptomer ved lavt blodsukker, men her regulerer kroppen det selv ved å skille ut glukose. Symptomer på uoppdaget type 1 diabetes er blant annet tørste, at man ofte må tisse, synsforstyrrelser, psykiske endringer, slapphet, problemer med konsentrasjon og hukommelse, acetonlukt fra pusten og generell dårlig allmenntilstand. Anonymkode: 0722c...30b
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #7 Skrevet 24. august 2021 Æ tror ikkje det er så uvanlig å ha det slik. Jeg har hatt det slik i minst 15 år, har ikke diabetes.... Anonymkode: 417fe...df9
_popcorn_ Skrevet 25. august 2021 #8 Skrevet 25. august 2021 Ryddet for brudd på opphavsrett. _popcorn_, mod
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå