Høstluft Skrevet 24. august 2021 #1 Skrevet 24. august 2021 Finnes det noen regler for kommunikasjon mellom skilte foreldre hva angår barnet? Vi har tre barn i alderen 10-19, minste 50/50 og mellomste 75/25. Eldste bor der det passer han. Men far hsr bestemt seg for å blokkere meg på meldinger og telefon, så kommunikasjon skjer på mail. Dette betyr at om jeg trenger å få svar på noe litt raskt, eller om det har skjedd ungene noe, så må jeg sende han en mail! Jeg mener dette er uholdbart. Og oppdateringer ang minste uteblir, så brilletimer, logoped osv får jeg null info om. Og nå er jeg iferd med å bli gal. Familievernkontoret hjelper ikke for far har avlyst time. Hva gjør jeg?
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #2 Skrevet 24. august 2021 Det er tydelig at far beskytter seg selv i dialogen med deg, dette er noe du må akseptere og forholde deg til. Jeg gjorde det samme med min eks-kone for 17 år siden - det var siste utvei for å få fred fra henne. Dette fordi hun mente hun var av den oppfatning at hun skulle ha fult innsyn i mitt liv etter at skilsmissen var et faktum. Det er det selvfølgelig ingen som har. Det var først når hun fikk en telefon fra min advokat at neste skritt ble kontakt- og besøksforbud at ting roet seg betraktelig ned. Regner med at din mann sliter med det samme som det jeg gjorde, hvor du blander deg opp i livet hans, og ikke bare kommuniserer om barnet. Lær deg å lev med at du har ditt liv, og han har sitt liv. Du klarer helt fint å sende epost, det har noe med viljen din å gjøre. Forutsatt at dere har delt omsorg så er du like berettiget til informasjon om div. konsultasjoner. Da tar du det opp i eposten. Anonymkode: ff1e1...21c 10
Høstluft Skrevet 24. august 2021 Forfatter #3 Skrevet 24. august 2021 Jaja, helt tydelig at du ikke vet noe om dette forholdet/bruddet/tiden etterpå, for du tar helt feil. Du kjenner hverken meg eller far. Jeg blander meg overhodet ikke i hans liv, men jeg ønsker å kunne kommunisere med han når det trengs, ang barna. Og iblant trenger ting å avklares litt kjapt, ikke etter 3 dager på mail… Dessuten blir jeg oppriktig trist av å høre barna være lei seg for å fungere som hans sendebud. 8
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #4 Skrevet 24. august 2021 Jeg tenker det bedrer seg med tiden når dere har fått bedre rutiner, og kontakten er mindre. Sannsynligvis er dette noe han har gjort fordi han synes det er for mye korrespondanse og han er lei. Med min eks har vi også mest korrespondanse per mail, men også noe på sms for mindre ting. Det var en periode min ekskone kun ville ha kontakt via epost, og det var nok en periode det fortsatt var litt vonde følelser i bildet (jeg hadde forlovet meg på nytt) og hun syntes det var "belastende" med telefonkontakt. Men det har gått seg litt til, og nå er kommunikasjonen mer nøktern. Min erfaring er likevel at hun har en lavere terskel for å ta kontakt - enten det er tilbakemeldinger (ergo noe hun er misfornøyd med), noe hun må "minne meg på" når jeg har barna, eller annet. Hun føler seg nok fortsatt som familiens CEO der hun kan peke og tilrettelegge. Nå setter vi opp kalender per halvår, og den holder vi oss slavisk til. Vi har byttedag midt i uken, der en leverer og den andre henter. Barna har dobbelt opp av nesten alt de trenger, og eldstemann er stor nok til å ha kontakt med oss per tlf og avtale selv, det kan snart yngste også nå med egen smartklokke. Jeg har ansvar for eldstes fritidsaktiviteter, hun har ansvar for yngste. Jeg ville aldri blokkert nummeret hennes, for det er selvsagt viktig at det går an å ringe dersom det står om liv. Men det har heldigvis aldri forekommet. Nå kan det greit gå to uker uten at vi har kommunisert. Anonymkode: 12b83...81d 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #5 Skrevet 24. august 2021 Jeg vet ikke hvordan de fleste har det i dag, men jeg har ikke mail installert på mobilen, og får derfor heller ikke noe varsel når jeg får mail. Og det er slik jeg vil ha det! Det betyr at om det er noe som det haster litt å få gitt beskjed om, så fungerer det heller dårlig med mail, men fungerer veldig godt om det er noe som angår om for eksempel 4 uker frem i tid. Dette kan fint løses om man kan avtale at å ringe er i akutte situasjoner, sms når det haster litt, og mail for alt annet. Dette systemet ødelegges selvfølgelig om en av partene bryter avtalen. Har selv hatt en overivrig ex som med jevne mellomrom ville spørre om jeg datet og så videre. Da er det fristende å blokkere nummeret, men som noen har vært inne på, man vil jo ha beskjed øyeblikkelig om det hender noe alvorlig! Anonymkode: 83944...d46 2
Gjest 10.54 Skrevet 24. august 2021 #6 Skrevet 24. august 2021 Jeg kan muligens forstå trangen hans til skape og holde avstand til deg, men når dere har barn sammen så må du nesten ha muligheten til å nå han dersom det skulle være en nødssituasjon. Kan dere ikke lage en avtale om at alt som ikke haster går via mail, og at sms og telefon bare brukes i nødstilfeller? Viktig at dette overholdes da, og at du ikke ringer han "bare for å..."
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #7 Skrevet 24. august 2021 1 hour ago, Høstluft said: Finnes det noen regler for kommunikasjon mellom skilte foreldre hva angår barnet? Vi har tre barn i alderen 10-19, minste 50/50 og mellomste 75/25. Eldste bor der det passer han. Men far hsr bestemt seg for å blokkere meg på meldinger og telefon, så kommunikasjon skjer på mail. Dette betyr at om jeg trenger å få svar på noe litt raskt, eller om det har skjedd ungene noe, så må jeg sende han en mail! Jeg mener dette er uholdbart. Og oppdateringer ang minste uteblir, så brilletimer, logoped osv får jeg null info om. Og nå er jeg iferd med å bli gal. Familievernkontoret hjelper ikke for far har avlyst time. Hva gjør jeg? Om du inviterer far til forumet på Kvinneguiden hvor dere kan fortelle hver deres versjon skal jeg villig være dommer i dramaet, fortelle hvem som har rett og hvem som mister omsorgsretten. Bare hyggelig, værsågod, lykke til! Anonymkode: 33d73...e40 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #8 Skrevet 24. august 2021 Hva er grunnen til at han har valgt å blokkere? Anonymkode: c5183...39b 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 24. august 2021 #9 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er grunnen til at han har valgt å blokkere? Anonymkode: c5183...39b Lurer jeg på også🧐
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #10 Skrevet 24. august 2021 Skjønner ikke helt problemet. Hvilke ting er det som haster så veldig? Anonymkode: 7e23e...e9e 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #11 Skrevet 24. august 2021 Det finnes ingen regler. Prøv om du kan få logopeder, optikere og lignende til å kommunisere direkte med dere begge. Skolen bør informere likt til begge. Anonymkode: 00508...2b1 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #12 Skrevet 24. august 2021 Og hvorfor blokkerte han deg? Her ringer mannens eks opptil flere ganger daglig om helt uvesentlige ting. F eks ta opp noe som hendte for flere år siden eller få svar på hvor den ene sokken er. Eller fortelle ham at han er en dårlig far. Eneste grunnen til at han ikke blokkerer er at det kan oppstå nødsituasjon med barnet. Men her er ulv ulv et relevant eventyr... Anonymkode: 8b642...87b 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #13 Skrevet 24. august 2021 Nei, det finnes ingen regler. Det er imidlertid både rettspraksis for og sterkt anbefalt at man bare har 50-50 i tilfeller hvor foreldrene klarer å samarbeide som normale, oppegående mennesker. Om du opplever situasjonen uholdbar og slik at den går ut over barnet, far nekter å forholde seg til familievernkontoret og du ikke når gjennom på annet vis - vil et naturlig neste skritt være å drøfte med advokat. Anonymkode: 57fd2...a79 2
Frk Midnattsol Skrevet 24. august 2021 #14 Skrevet 24. august 2021 Å kjære vene, betyr det at dersom noe skjer med ett av barna når de er hos deg, så får du ikke tak i han?😮 Så hvis du må hive en av barna i bilen å kjøre til et sykehus så får du ikke tak i barnas far? Ærlig talt, her må han skjønne alvoret OG oppdraget med å oppdra felles barn. Tenker at dere må finne ett "minste felles multiplum" ang terskel for å kontakte hverandre, for man kan ikke samoppdra barn uten å ha noen form for kommunikasjon! Dette er rett og slett ikke voksen atferd! 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #15 Skrevet 24. august 2021 Frk Midnattsol skrev (12 minutter siden): Å kjære vene, betyr det at dersom noe skjer med ett av barna når de er hos deg, så får du ikke tak i han?😮 Så hvis du må hive en av barna i bilen å kjøre til et sykehus så får du ikke tak i barnas far? Ærlig talt, her må han skjønne alvoret OG oppdraget med å oppdra felles barn. Tenker at dere må finne ett "minste felles multiplum" ang terskel for å kontakte hverandre, for man kan ikke samoppdra barn uten å ha noen form for kommunikasjon! Dette er rett og slett ikke voksen atferd! De har nok en telefon på sykehuset. Dette er ikke noe krise. Ts her blitt blokkert av en grunn. Anonymkode: 7552b...961 5
AprilLudgate Skrevet 24. august 2021 #16 Skrevet 24. august 2021 Jeg tenker litt omvendt da, hva skal skje i deres samværsperioder som man MÅ ta på telefon eller SMS? Mailer fra skolen skal begge få med planer osv. Innkalling til tannlegetimer osv har man mer enn et par døgn på - kan fint orienteres om på mail den sjeldne gangen det er. Den som har samvær følger. Skjer noe akutt kan sykehuset ringe. Hva er det ungene er sendebud for som ikke kan tas på mail? 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #17 Skrevet 24. august 2021 Frk Midnattsol skrev (36 minutter siden): Å kjære vene, betyr det at dersom noe skjer med ett av barna når de er hos deg, så får du ikke tak i han?😮 Så hvis du må hive en av barna i bilen å kjøre til et sykehus så får du ikke tak i barnas far? Ærlig talt, her må han skjønne alvoret OG oppdraget med å oppdra felles barn. Tenker at dere må finne ett "minste felles multiplum" ang terskel for å kontakte hverandre, for man kan ikke samoppdra barn uten å ha noen form for kommunikasjon! Dette er rett og slett ikke voksen atferd! Og hva skal ts gjøre med det? Anonymkode: 00508...2b1 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #18 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner ikke helt problemet. Hvilke ting er det som haster så veldig? Anonymkode: 7e23e...e9e Det kan være mange ting man må kunne kommunisere om som ikke kan vente til vedkommende sjekker mailen sin.. Sier seg vel selv at foreldre må kunne kommunisere lett med hverandre når man har barn sammen men ikke bor sammen. Anonymkode: 67951...206 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #19 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det kan være mange ting man må kunne kommunisere om som ikke kan vente til vedkommende sjekker mailen sin.. Sier seg vel selv at foreldre må kunne kommunisere lett med hverandre når man har barn sammen men ikke bor sammen. Anonymkode: 67951...206 Gi gjerne noen eksempler, for jeg forstår det ikke. Anonymkode: 7e23e...e9e 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #20 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Gi gjerne noen eksempler, for jeg forstår det ikke. Anonymkode: 7e23e...e9e Barnet puster ikke, vi er på vei til sykehuset? Klar over at man kan vente til man er fremme, men jeg ville som forelder visst det så fort som mulig. Det kan være for sent når pappa først får beskjed. Anonymkode: c5183...39b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå