Gå til innhold

Hvor vondt er menssmerter

Fremhevede innlegg

Skrevet

For de som ikke har endometriose? Jeg får ganske vondt de to første dagene av mensen, men jeg tror liksom ikke det er sååå vondt som endometriose. Allikevel får jeg ofte spørsmål på jobb om jeg har det for  "mensen er jo ikke så vondt". Dere som ikke har endometriose, har dere relativt kraftige menssmerter?

Anonymkode: 7f6c9...e55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Umulig å beskrive smerte så andre forstår det. Når man har så vondt at piller ikke hjelper,  det eneste som hjelper litt er å legge seg helt stille i sin seng i stabilt sideleie, ha det helt mørkt i rommet og få være i fred, for en tåler ikke mere enn en allerede går igjennom. En puster seg gjennom verk som bølger igjennom hele kroppen og stråler ut fra mage og rygg. Det kan være veldig ubehagelig å ha det slik. 

Anonymkode: 88ea6...4cb

• Liker 2
Skrevet

Alle har hatt krampe i leggen og vet hvor forbasket vondt det kan være. Leggkramper gir seg fort, det gjør ikke menssmerter. Jeg hadde så intense menssmerter at jeg besvimte. Ingenting som hjalp, det var rett og slett et smertehelvete som pågikk i flere dager. Har ikke endometriose.

Anonymkode: 19de8...c54

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke endometriose, men opplevd både å svime av og å ligge i fosterstilling på badegulvet.

Anonymkode: effff...095

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg har relativt sterke smerter første dagen, men så avtar den - og dag to merker jeg nesten ikke noe. 

Skrevet

Har hatt endometriose og ble operert.

Før det fikk jeg knivstikk smerter, og sank sammen på gulvet uansett om jeg stod på bussen eller satt på forelesning.

Anonymkode: 76113...706

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for medisindosering og svar til det. 

_popcorn_, mod

Skrevet

Som ung hadde jeg mye smerter, og det hjalp ikke med vanlig smertestillende. Paralgin Forte dempet litt. Kunne kaste opp av smertene, og orket ikke annet enn å liggesammenkrøket i senga. 

Det ble bedre for hver unge jeg fikk, nå som godt voksen er det ikke værre enn litt mild mageknip.

Anonymkode: 59196...73d

Skrevet

Jeg har ikke endometriose (i hvert fall ikke som jeg vet om). Smertene jeg får ved mens er likevel vonde. Får lavgradige kramper i magen, underlivet og lårene. Får knivhugg opp i rompa. Kvalm. Migrene. Overfølsomhet i huden. Får litt feber. Blir veldig svimmel. Kombinasjonen av alt dette gjør at det å ha mens er noe av det absolutt verste jeg vet om, vil mye heller ha blindtarmbetennelse en gang i måneden. 

Anonymkode: cc3da...ae6

Skrevet

Jeg har hatt smerter jeg tror kan ligne på endometriose, hvor jeg holdt på å besvime og det var den desidert verste smerten jeg noen gang har opplevd, føltes som en kniv i underlivet. Det har bare skjedd et par ganger, men jeg husker mange år senere hvor forferdelig det var. Leste om en som hadde fått barn og hadde endometriose, og hun sa rier var mindre vondt enn smertene hun fikk under mensen.

Men dette har altså bare skjedd et par ganger, så vanligvis vil jeg si jeg er på kanskje 4 av 10 på smerteskalaen under mensen. For meg vil det si at jeg har ganske vondt i ca en halv dag, med murring i korsryggen og ganske vondt i underlivet i en 4-5 timer. Kan også stråle nedover beina. Jeg går på jobb, men må helst ta Naproksen med en gang jeg merker noe. Tror jeg takler smerten greit fordi jeg vet den ikke varer så lenge. Vet ikke om en som aldri har hatt menustrasjonssmerter hadde syns det var like ok.

Anonymkode: 31498...93b

Skrevet

Smerte er jo forskjellig fra person til person… jeg har ikke tenkt at mine menssmerter er sinnsykt vonde,men jeg har endometriose. 
Jeg har vondere under eggløsning avogtil og fikk for ikke så lenge siden et «anfall» hvor jeg bokstavelig talt ikke klarte å stå oppreist og måtte nærmest krype ned trappen for å finne piller. Da hadde jeg ikke mensen… men eggløsning nærmet seg… så det er jo forskjellig 

Skrevet

Endometriose: jeg har ikke opplevd dette, men dette er måten jeg ville beskrevet det på «at noen tar en hånd fingrene utstrakte, og stikker den inn i magen. Klemmer rundt det fingrene får tak i, eggstokk, tarm, blære, og klemmer så hardt det går an. Vrir om hånda og dra utover». Det er ordene jeg ville brukt for å beskrive det. Har ikke opplevd at dette, men det kjennes slik ut 😅 litt morsomt at noen andre med endometriose også hadde nesten identisk beskrivelse av det.

En liten ting man kan tenke over «mensen skal ikke være så vondt at man ikke kan gå på skole/jobb».

Jeg går på p-piller nå (så nå vil jeg tro at jeg opplever «normale» smerter), men må ty til paralagin forte 4 ganger daglig sammen med naproxen for at smertene skal være på et greit nivå uten p-piller.

Nå på p-piller får jeg kramper. Jeg har plager. Jeg må stoppe opp og gjøre de «pust inn 2, 3, pust ut 2, 3», mens det pågår. Kommer og går i bølger. Men naproxen og paracet hjelper med å ta bort toppen.

Anonymkode: 9f044...749

Skrevet

Jeg har menssmerter som er som rier i åpningsfasen før aktiv fødsel. Har de smertene i to dager før det går over 

Anonymkode: 21f20...1d7

Skrevet

Jeg har enten ikke vondt i det hele tatt, eller en mild romling første dagen. At jeg legger merke til at den er litt i ulage, svakt ubehagelig, men ikke vondt. Som tenåring var det litt kraftigere, som mild magevondt. 

Anonymkode: 68088...9a2

Skrevet

Bare lurer på hvordan dere takler fødselssmerter når menssmerter oppleves såpass ille at dere nesten besvimer...  ?

Anonymkode: b840b...a33

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare lurer på hvordan dere takler fødselssmerter når menssmerter oppleves såpass ille at dere nesten besvimer...  ?

For de med endometriose kan menssmerter være verre enn smertene man har under fødsel. 

Anonymkode: 68088...9a2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har aldri født, men har fundert på dette selv. Men slik jeg har forstått det fra andre med endo som har født, så er vi kanskje bare litt mer forberedt og «vandt» til den type smerter, at fødselssmerter ikke er noe ekstra spesielt, og kan ligne en del på endo.

Anonymkode: 9f044...749

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...