Gå til innhold

Hester i Westernfilmer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så westernfilm i kveld der hester ble skutt, eller rytteren ble skutt og hesten gikk overende.

Hestene vrinsket mens de lå nede, men kom seg opp og løp av gårde.

Regner med de er trente til dette, også det å tåle mye smell/ skyting?

Noen som vet ?

Anonymkode: 88497...bcb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://www.racc.edu/sites/default/files/imported/StudentLife/Clubs/Legacy/vol_1/Horses_in_Film.html
Spørs vel hvor gammel filmen er.
- It is not surprising that so many horses were injured or killed during the making of Westerns
-Horses were forced to pull heavy loads in the blazing sun. They were spurred, shot at, forced to jump through windows, and ridden through burning buildings. What horses endured in Westerns is similar to that which the heroes themselves endured, with one exception; the horses were not acting voluntarily 

-it was not until the tragic death of a horse, during the filming of the 1939 Henry King film, Jesse James, that the AHA was given legal rights to monitor the treatment of animals in films.

Anonymkode: 951d0...5bd

Skrevet

Det står ofte at dyrene ikke lider noen overlast, men jeg tror ikke forholdene dyrene lever under kan sammenlignes med hvordan vi håndhever dyrevelferd her i Norge (her er det også mye som må forbedres). Dyr har som regel få rettigheter, og hvordan de blir behandlet avhenger som oftest av seriøsiteten til de som produserer filmene.

Anonymkode: 2f0db...3b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det står ofte at dyrene ikke lider noen overlast, men jeg tror ikke forholdene dyrene lever under kan sammenlignes med hvordan vi håndhever dyrevelferd her i Norge (her er det også mye som må forbedres). Dyr har som regel få rettigheter, og hvordan de blir behandlet avhenger som oftest av seriøsiteten til de som produserer filmene.

Anonymkode: 2f0db...3b4

Du tror de behandler de dårlig ? Jeg tror de behandler dem bra,tar tid å lære opp nye hester for bruk i filmproduksjon..

Anonymkode: f1b4b...406

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Du tror de behandler de dårlig ? Jeg tror de behandler dem bra,tar tid å lære opp nye hester for bruk i filmproduksjon..

Jeg tror det er mye forskjellig. Generelt er det fort for at dyrene blir mishandlet, om det lønner seg og gjør dem enklere å trene. I tillegg til at det er lite sannsynlig at det blir oppdaget. 

https://www.vg.no/rampelys/i/QL2G4/hevder-dyr-i-hollywood-nektes-mat-og-veterinaerhjelp

Dette gjelder mindre dyr, ser ingen grunn til å tro at det er bedre for store dyr. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

https://www.racc.edu/sites/default/files/imported/StudentLife/Clubs/Legacy/vol_1/Horses_in_Film.html
Spørs vel hvor gammel filmen er.
- It is not surprising that so many horses were injured or killed during the making of Westerns
-Horses were forced to pull heavy loads in the blazing sun. They were spurred, shot at, forced to jump through windows, and ridden through burning buildings. What horses endured in Westerns is similar to that which the heroes themselves endured, with one exception; the horses were not acting voluntarily 

-it was not until the tragic death of a horse, during the filming of the 1939 Henry King film, Jesse James, that the AHA was given legal rights to monitor the treatment of animals in films.

Anonymkode: 951d0...5bd

Det var en film fra de siste par årene jeg så.

Ts

Skrevet

Lydene er lagt på for å skape dramatikk. Hester vrisker ikke i fall og flukt. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nåja, tror det kan variere, forholdene er sikkert bedre i dag enn for 50 år siden, men det er nok naivt å tro at alle dyrene som er en del av underholdningsindustrien blir behandlet bra. 

En annen side av samme sak er (spesielt ville) dyr i turistindustrien i enkelte land og på sirkus. Hva tror du de ville dyrene har måttet gjennomgå før de ble så rolige/sløve at de har lært triks eller kan leies foran et publikum? elefanter, løver, bjørner osv. Spesielt i disse tilfellene har jeg mer tro på at dyrenes atferd har mer med tvang/mishandling eller neddoping å gjøre enn tålmodig trening.

Så kan man argumentere for at det er forskjell på ville dyr og husdyr, men fellestrekket er at dyrene må gjøre noe som ikke er naturlig for dem.

Skrevet
ti10 skrev (9 minutter siden):

Nåja, tror det kan variere, forholdene er sikkert bedre i dag enn for 50 år siden, men det er nok naivt å tro at alle dyrene som er en del av underholdningsindustrien blir behandlet bra. 

En annen side av samme sak er (spesielt ville) dyr i turistindustrien i enkelte land og på sirkus. Hva tror du de ville dyrene har måttet gjennomgå før de ble så rolige/sløve at de har lært triks eller kan leies foran et publikum? elefanter, løver, bjørner osv. Spesielt i disse tilfellene har jeg mer tro på at dyrenes atferd har mer med tvang/mishandling eller neddoping å gjøre enn tålmodig trening.

Så kan man argumentere for at det er forskjell på ville dyr og husdyr, men fellestrekket er at dyrene må gjøre noe som ikke er naturlig for dem.

Jeg var vel knappe 16 år da jeg holdt en tigerunge i syden. Den var vel rundt 8-12 uker og kjempesøt og rolig. Betalte ikke mange kronene for det. Bildet skulle levers hotellet i løpet av ett par dager. Det tok tid og til slutt spurte jeg er representant fra reiseselskapet om sånt var å stole på. Hun bekreftet at de var til å stole på ang å levere bildene, MEN

Hun frarådet å kjøpe slike bilder og fortalte at den tigerungen er stjålet fra moren sin kanskje allerede ved fødsel. De tjener penger på søte dyr som er rolige. Rolige blir de av narkotika. Da folk ikke klarer å holde denne tigeren lenger så var det mest vanlig å ta med tigeren ut i båt ut på havet og dumpe den. Eller de bare kastet den ut av bilen på motorveien i full fart. 

Dette glemmer jeg aldri og siden har jeg aldri latt meg avbilde sammen med dyr i utlandet. Jeg var bare ung og uvitende som gjorde det den ene gangen.

Jeg trur dyr brukt i filmer har gode forhold. Det tar tid å trene opp dyr, så de vil nok ta godt var på disse. Vi må også tenke på lyder som blir lagt på filmene og filmtriks. For slt vi vet er det ikke sikkert disse hesten faller noe som helst, men bare filmtriks.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det var en film fra de siste par årene jeg så.

Ts

Da mener jeg du kan være trygg på at ingen dyr ble skadet. Det kan til og med være dataanimasjon.

• Liker 3
Skrevet

For meg er det veldig tydelig at mange hester ikke har det bra under filminnspilling, kroppsspråk og smertetegn (f.eks gape når det dras hardt i bittet, svært anspent kropp og redde øyne) er ikke triks og kan ikke læres hestene på samme måte som mye annet. Dramatiske lydeffekter er heller ikke noe problem, men kroppsspråk lyver ikke. 

Anonymkode: 91176...466

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Samme tenker jeg og, dette er meget verdifulle dyr. Det kreves lang trening for å få et dyr som kan spille i film eller på scene. Så dette er dyr det er innvestert mye penger i. Og de behandles deretter og. Da man jo ønsker å kunne bruke dyret i lang tid fremover og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...