Gå til innhold

Å bli tatt bilde av -ufrivillig.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et kort sprøsmål:

Kan hvem som helst ta bilde av deg uten din tillatelse?

Personen tar frem kamera og du spør hva hun gjør.....Hun begynner å ta bilde av deg og du sier at det tillater du ikke. Dine to mindrårige barn står sammen deg. Du gir damen nok en gang beskjed om å kutte ut og at du ikke finner deg i at hun tar bilder.

Du går etter henne og hun skynder seg til bilen, men ombestemmer seg og går ut av bilen og tar enda et bilde.

Hva gjør man og hvordan ville du reagert? Jeg har snakket med advokaten vår og ble rådet til å kontakte politiet omgående. Skal anmelde denne personen i morgen tidlig, men kommer jeg noen vei? Vil de gjøre noe ovenfor denne damen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm.. det var en merkelig hendelse.. Du er ikke en kjent person? nei.. da hadde du sikkert ikke syns det var merkelig..

Men du må absolutt anmelde dette! Ikke at jeg vet noe om dette, men det dummeste er å gjøre ingenting! da skjer det i allefall ingenting!

Lykke til! Håper det ordner seg!

Skrevet

Jeg er ingen kjendis og selv om vi bor på et veldig lite sted med kun 1400 fastboende, så er jeg overhodet ikke kjent.

Det var de vi kjøpte hus av for et år siden og det er en tvist i forhold til en del ting som pågår at de tok bilde av meg og ungene.

Enten for og psyke ned meg og få meg til å gjøre noe som de kunne bruke mot meg senere, eller så håpet de å dokumentere at jeg stod på deres tomt. En av tvistene er hvor tomtegrensa går.

Jeg forholdt meg helt rolig og da jeg gikk mot de, stakk som om de hadde dynamitt i r---va......

Har vært hos Politiet i dag og har fått beskjed om å ringe 112 omgående, så fort tidligere huseier snur nesa på bilen inn på vår vei. De skulle også ta seg noen turer opp veien de også for og vise at de er informert om det som skjer.

Forferdelig ekkelt...Men nå fikk jeg så god hjelp av Politiet, at da vet jeg at de hjelper meg om det skulle være noe.

I tillegg så er en tidligere pengeinnkrever naboen vår, og kona hans er en god venn ev meg, så de skulle også komme...liksom gå en tur....hvis tidligere huseier skulle lage bråk. Så da får vi håpe det løser seg på et vis.

Skrevet

Det er ikke mulighet å gjøre det på privat eiendom uten tillatelse. Men på et offentlig sted, ja.

Skrevet

Tror ikke noen har lov til å ta bilde av deg på offentlig sted uten din tillatelse hvis du faktisk er hovedmotivet i bildet! Det er bare tillatt hvis du er en bifigur/bakgrunnen, ihvertfall slik jeg har forstått det! Dvs at det er greit å ta bilde av en folkemengde, men ikke zoome inn på en bestemt person.

Skrevet

Det blir jo en gråsone... Hva om f.eks du er den eneste personen på det offentlige stedet.

Skrevet

Jeg stod på vår tomt, men de mener det er deres tomt.

Tidligere huseier har flyttet tomtegrensa etter at vi har kjøpt huset og dette er nå blitt en advokatsak. Uansett så sa jeg ifra at jeg ikke godtok at de tok bilder og at jeg ba de la være.

Det var vel ikke meningen at jeg skulle være med på bildet, men jeg stod nå der jeg stod og kom dermed midt i bildet med ett barn på hver side.

Har ringt 112 en gang idag og de kom med engang.

Og de rådet meg til å holde meg unna dem begge, siden de er uberegnelige og de gjør dette kun for å provosere meg til å gjøre noe de kan bruke mot meg.

Ble også rådet til å anmelde begge to hvis dette ikke ga seg.

Skrevet
Det blir jo en gråsone... Hva om f.eks du er den eneste personen på det offentlige stedet.

Som det ble sagt her er det ikke lov så lenge du som person er fokuset i bildet. Da kan man faktisk politianmelde. Dette har jeg selv gjort i jobbsammenheng da jeg og makkern min sa klart i fra at vi ikke ønsket å bli tatt bilde av. Vedkommende gjorde det allikevel, politi ble kontaktet som tok saken meget alvorlig.

Mitt tips til deg Letti er å ikke gi deg. Det nytter faktisk å anmelde slike saker! Ser også at du har blitt rådet til å gjøre det av advokaten din, noe som er et godt råd.

Uansett lykke til! Og hvis du vil, hold oss oppdaterte ;) Interessant dette her.... ;)

Skrevet

Nå har det vært helg og disse personene er aldri plagsomme da eller på kveldene i ukedagene.

De kommer gjerne på dagtid, men nå skal politiet kjøre oftere forbi og jeg har i tillegg fått god støtte av naboen og han skal komme og hjelpe meg hvis dette skjer igjen.

Men som jeg har skrevet før, det er kjempe ekkelt og ikke noe hyggelig. Men både naboen og foreldrene mine pluss mannen min, er helt overbeviste om at politiet vet noe om han som de ikke forteller.

De var her på under tyve min på fredag og det var ikke engang bråk. Jeg hadde kun fått beskjed om å ringe så fort han viste seg.

Er ikke sikker på om det stemmer, men har fått vite av noen andre at han er tatt for blotting tidligere og det gjør saken enda mer ekkel.

Skal holde dere videre informert når det skjer noe.

Skrevet

I Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven) finner du i kapittel 6 følgende:

6. kapitel. Forskjellige bestemmelser.

§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når

a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,

b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,

c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,

d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller

e) bildet brukes som omhandlet i § 23 første ledd tredje punktum eller § 27 andre ledd.

Skrevet
I Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven) finner du i kapittel 6 følgende:

6. kapitel. Forskjellige bestemmelser.

§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når

a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,

b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,

c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,

d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller

e) bildet brukes som omhandlet i § 23 første ledd tredje punktum eller § 27 andre ledd.

Takk for info! Det skal nå først opp i forliksrådet denne saken og hvis han ikke møter der, blir det rettsak.

Kan han da bruke bildene?

Skrevet

Nei det mener jeg bestemt ikke.

Men hvis du logger deg på www.foto.no og spør på diskusjonsforumet der kan det hende noen kan svare deg. Der er det jurister med slike ting som spesiale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...