Gå til innhold

Nettopp adoptert livredd kattunge

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har nettopp adoptert en kattunge som ble funnet på em søppelfylling. Den er veldig redd for alt, spesielt mennesker. Den sitter bare under tv-benken og gjemmer seg hele dagen. Har dere tips?

Anonymkode: 22fe4...6da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nommin 😭❤️❤️

Anonymkode: 2a01c...4f7

• Liker 4
Skrevet

Hva med å kjøpe en til katt? Om du ønsker ha 2 da 😅 Verden blir litt mindre skummel med en venn ❤️ Og da kanskje den vil leke tidligere også, selv om du menneske er skummelt 🙈

Anonymkode: 2a01c...4f7

• Liker 2
Skrevet

Jeg lurer på hva som har skjedd med ungen før den ble funnet. Om den ble dumpet i søpla, eller er ungen til en villkatt som holdt til i området. Den har gjerne svært negative erfaringer med mennesker, stakkars liten.

Hvis dere ikke har vært hos dyrlege allerede, så er det første prioritet! Ungen må aldersbestemmes og ikke minst: sjekkes for skader og sykdommer.

Anonymkode: 512de...f60

• Liker 2
Skrevet

Ser dere at kattungen spiser, drikker og går på do? På natta når dere er borte kanskje? Den kan trenes til å bli mindre redd. Er den i et stort rom nå kan det hjelpe litt å ha den i et mindre rom som ikke er så skummelt, og bruk tid bare ved å være der, snakk til den og blunk sakte om den ser på deg. Eller bare les en bok. La den gjemme seg om den blir redd. Da kan den lære at du ikke er farlig, men kanskje derimot at du kommer med god mat? 

Alt dette selvsagt etter at katten har vært hos dyrlege som nevnt over 😊 Fint at dere hadde mulighet til å passe på den stakkars pusen.

Anonymkode: f86c3...f8a

• Liker 2
Skrevet

Gi den tid! Bruk mye tid på at den skal bli trygg på dere. Dere må lære den at dere ikke er skumle og slemme. Og det tar tid. 

Anonymkode: 1cbef...431

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg lurer på hva som har skjedd med ungen før den ble funnet. Om den ble dumpet i søpla, eller er ungen til en villkatt som holdt til i området. Den har gjerne svært negative erfaringer med mennesker, stakkars liten.

Hvis dere ikke har vært hos dyrlege allerede, så er det første prioritet! Ungen må aldersbestemmes og ikke minst: sjekkes for skader og sykdommer.

Anonymkode: 512de...f60

Vi har vært hos dyrlege! Han er 3 mnd og vi har fikset vaksine, chip og ormekur. Han ble født der og moren er bare 7 mnd eldre enn han.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser dere at kattungen spiser, drikker og går på do? På natta når dere er borte kanskje? Den kan trenes til å bli mindre redd. Er den i et stort rom nå kan det hjelpe litt å ha den i et mindre rom som ikke er så skummelt, og bruk tid bare ved å være der, snakk til den og blunk sakte om den ser på deg. Eller bare les en bok. La den gjemme seg om den blir redd. Da kan den lære at du ikke er farlig, men kanskje derimot at du kommer med god mat? 

Alt dette selvsagt etter at katten har vært hos dyrlege som nevnt over 😊 Fint at dere hadde mulighet til å passe på den stakkars pusen.

Anonymkode: f86c3...f8a

Han spiser, drikker og går på do om natten. Da blir han også vill og hopper rundt og leker. Eller så mjauer han også natta lang. Han kan også spise litt godbiter hvis jeg «kaster» det under til han.

Nå har jeg han surra inn i et pledd i fanget. Prøver å vende han til mennesker

Anonymkode: 22fe4...6da

Skrevet

Om du nettopp har fått den kan det være lurt å la den få lov til å gjemme seg til den selv velger å komme frem. La den bli vant til sine nye omgivelser i sitt eget tempo. Jeg var fosterhjem for en voksen pus som hadde bodd ute en stund. Den gjemte seg da jeg fikk den i hus, og jeg lot den gjøre det. Prat til den så den blir vant til stemmen din. Puser er ikke så begeistret for langvarig, direkte øyekontakt, så forsøk å unngå det som for den kan tolkes som intens, truende stirring. Blunk ofte, og gjesp.

Anonymkode: f31c4...328

• Liker 2
Skrevet

Gi den tid! Adopterte selv ei voksen katt som hadde vært hjemløs i flere måneder før han kom til meg. Tok ca to mnd før han stolte på meg.

Anonymkode: 708f2...782

• Liker 3
Skrevet

Jeg overtok en pjuskete kattunge som ble funnet ute. Han var som din. Det kom seg etter noen dager, men han er fortsatt sky og skvetten 3 år senere. Han er spesielt redd barna selv om de aldri har herjet med han. Er kun meg og mannen han kommer til, og bare på kveldstid når det er stille i huset. Ellers er han bare ute. Jeg tror kanskje at den tøffe starten på livet har preget han. Håper din katt blir tryggere :) 

Anonymkode: 5e7c5...117

• Liker 1
Skrevet

Lær den å forbinde mat med deg.

Hvis den er sulten og du har mat i nær der du er (eller i hånda) så tvinges den til slutt å komme bort for å spise. Til slutt glemmer den at den er redd og tenker bare mat.

Anonymkode: 942f0...0fe

Skrevet

Tid og tålmodighet!

Første jeg adopterte bodde under sofaen en uke, mens jeg lå på gulvet å pratet med pus. Nr 2 var enda reddere, og da lå jeg på gulvet å snakket med han 1-2 timer hver dag i to måneder.

"Tvangskos" har en fin linje. Det kan være positivt fordi pus venner seg til mennesker, eller så kan pus begynne forbinde mennesker med tvang, redsel og fangenskap, og gjøre frykten enda kraftigere.

• Liker 3
Skrevet

Lag et kattungerom. Vi bruker gjesterommet. Har myke underlag, leker, og alt katten trenger. Innimellom setter vi oss i senga og ser på serier, eller jobber. Uten å prøve å få kontakt. Etterhvert kan døra stå oppe, se om den tar en tur ut, men la den alltid ha muligheten til å trekke seg tilbake. 

Mat er ofte veien til hjertet. La den forbinde mat med ditt nærvær, og stemme, kanskje forsiktig stryk på ryggen når den er litt tryggere.

Anonymkode: 37d41...d46

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Lær den å forbinde mat med deg.

Hvis den er sulten og du har mat i nær der du er (eller i hånda) så tvinges den til slutt å komme bort for å spise. Til slutt glemmer den at den er redd og tenker bare mat.

Jeg har ikke noen tro på tvang. Det kattungen trenger, er ro og stabilitet, og så få bestemme selv når den vil hilse på sin nye familie. La dyret får ta alt i sitt eget tempo. Kattungen kommer når den er klar, den trenger tid og tålmodighet.

Anonymkode: b0655...a05

• Liker 1
Skrevet

Bare la den være. Det kommer seg :) tok til meg 2 stk vi fant ute selv. Den ene var trygg fra første stund, den andre trengte noen måneder. 

Anonymkode: 77c37...369

• Liker 1
Skrevet

Vær rolig og trygg, ikke la for mange møte katten, og gi den tid, ro og trygghet. 

Vi fikk også villkatt. Egentlig altfor ung også, for funnet på en bondegård, hengende fast i et fiskegarn, og kattemor hadde trolig flyttet resten av kullet. Hun kom ikke tilbake. 

Vi hadde ikke besøk første tiden, og barna måtte la den være i fred. 

Etter et par uker var den en trygg ramp. Noen uker senere kunne barna trille den i dukkevogn og bære den rundt, og den ville ha oppmerksomhet.

Det som tok tid var å få den rolig på natten. Den var som nevnt veldig ung, og ble urolig når "mor " og "søskenflokken " (barna) ikke var samlet, men kunne heller ikke få gå inn til barna og sove der, for da bare herjet den. Det ga seg ikke før den var noen måneder. Ble litt slitsomme kvelder, for jeg måtte leke med den og distrahere den fra at resten av flokken manglet. Et øyeblikk uten oppmerksomhet, og den sto og remjet utenfor rommet til barna. 

Forhåpentligvis er ikke din så altfor ung som vår var, for akkurat det var ganske tøft en stund. Jeg var like sliten som da jeg hadde spebarn etterhvert. Ikke ro en eneste kveld og natt.😅

Uansett, tid, ro og trygghet, så tok det ikke så lang tid før ingen kunne ane at vår katt var født vill iallefall. Og den var vettskremt i starten. 

Anonymkode: c095e...8fb

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke noen tro på tvang. Det kattungen trenger, er ro og stabilitet, og så få bestemme selv når den vil hilse på sin nye familie. La dyret får ta alt i sitt eget tempo. Kattungen kommer når den er klar, den trenger tid og tålmodighet.

Å sette maten et bestemt sted er ikke veldig tvang. Du kan jo være langt unna de første gangene den spiser og så prøve nærmere etterhvert.

Skrevet

Til og med kattunger som er vandt til folk, kan finne på å gjemme seg i er nytt hjem. Fortsett med det du gjør. Prøv å gjøre den trygg på deg og den du er. Kattunger er lett påvirkelige :) 

Anonymkode: 04258...499

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette. Viktigst av alt er at pus forstår at den kan stole på dere, det skjer ikke gjennom tvang. Ta tiden til hjelp, vær mye sammen med den og vær trygg og forutsigbar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...