Gå til innhold

Barnas valg av venner, har dere preferanser?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er absolutt vennskap jeg foretrekker, ja. Det er fordi det er greie unger og fordi jeg vet at jeg og foreldrene har ganske like grenser, regler og forventninger. 

Anonymkode: 8ed50...198

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som bor nærme, de som går på samme fritidsaktivitet(er), de som har foreldre jeg kjenner og liker, de som det virker som mitt barn har en god tone med, de som man kan regne med gjør lekser før lek når mitt barn er med hjem; de som går i samme klasse, gjerne motsatt kjønn(skjer ikke), alle disse foretrekker jeg jo kontra fra andre klasser og skoler, mye logistikk. Stort sett er det sammenfallende med mitt barns preferanser, men ettersom de blir større, liker de jo å være hjemme hos de som spiser godteri og brownies og ser på serier hele kvelden og natten. Da tilrettelegger jeg det slik at det blir kun i helgene. 

Anonymkode: 1a7ee...646

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor spør du om jeg er seriøs? Man kan fint spørre om noe sånt og samtidig være seriøs.

Jeg kan jo stille deg et spørsmål tilbake: Pleier du alltid å svare så frekt?

Anonymkode: 1c6c0...a8c

🙄 fasadeforeldre? Lav selvtillit?

Anonymkode: 45695...c77

Skrevet

Nei. Men jeg vet at noen av foreldrene i klassen til gutten min som går i 6.kl helst ønsker at deres barn skal være med barn av foreldre med høyere utdannelse. 

Anonymkode: f15c4...512

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Ja, har preferanser på den måten at jeg ønsker at ungene mine skal være sammen med unger som er snille. De fleste er det, og da legger jeg meg ikke opp i hverken økonomisk status på foreldre, hudfarge eller sånne ting. Men ungene har hatt et par venner som rett og slett har vært slemme. Spesielt en skulle hele tiden komme med sånne små "stikk" mot sønnen min, for liksom å trykke ham ned. Da har jeg oppfordra ham til å finne andre venner, ja.

Skrevet

Nei. Gutten vår leker med den største urokråka og han er skikkelig helt🙈 Men han har mange gode sider og er hjertevarm og snill mot gutten vår selv om jeg blir litt svett når han har vært på besøk. Jeg er bare glad for at ungene har venner ❤️

Anonymkode: e8b11...e4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nei. Men jeg vet at noen av foreldrene i klassen til gutten min som går i 6.kl helst ønsker at deres barn skal være med barn av foreldre med høyere utdannelse. 

Kan faktisk forstå det med høyere utdanning. Merker på sønnens kompiser at foreldrene ikke har høyere utdanning og ikke er så opptatt skolearbeid nå på ungdomsskolen.  Sønnen føler seg flau over å gjøre lekser og øve til prøver og vil være ute med kompiser som gjør som de vil. 

Anonymkode: 89f56...0da

Skrevet

Nei det er ikke fritt fram. Dersom jeg får nyss i at noen i mitt barns omgangskrets har en svært avvikende atferd, er voldelig, har rasistiske holdninger, røyker/ snuser/ alkohol mm. Så tar jeg en prat med barnet mitt om dette å forklarer hvorfor jeg ikke synes de skal tilbringe tid sammen. Barnet forstår alltid hvorfor og er som regel helt enig. Vi har til nå ikke opplevd noen konflikter på hjemmebane knyttet til dette. 

Barna er 11 og 13.

Anonymkode: 388ac...643

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

🙄 fasadeforeldre? Lav selvtillit?

Anonymkode: 45695...c77

🤪

Skrevet

Så lenge barna er små vil jeg prøve veilede, forsiktig dulte, og legge til rette for lekekamerater som jeg ser gjør dem godt. 

Anonymkode: a895b...6ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvorfor spør du om jeg er seriøs? Man kan fint spørre om noe sånt og samtidig være seriøs.

Jeg kan jo stille deg et spørsmål tilbake: Pleier du alltid å svare så frekt?

Hva vet du om hvordan bråkmakere og andre har det hjemme? Kanskje de trenger å komme til åpent hus, ett kjærlig hjem. Og få være med noen.  Så lenge de behandler barnet ditt fint så må barna få velge venner selv!

Anonymkode: dae26...87d

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kan faktisk forstå det med høyere utdanning. Merker på sønnens kompiser at foreldrene ikke har høyere utdanning og ikke er så opptatt skolearbeid nå på ungdomsskolen.  Sønnen føler seg flau over å gjøre lekser og øve til prøver og vil være ute med kompiser som gjør som de vil. 

Hahaha! Kjenner flere som ikke har høyere utdanning og er utrolig flinkenog gode omsorgspersoner og følger opp lekser og alt. Men de som har høyere utdannelse aldri er hjemme eller alltid opptatt! 

Fasadefolk er noe for seg selv!

Anonymkode: dae26...87d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har jo noen favoritter blant sønnen min sine venner (han er sju år, så har ikke den største omgangskretsen ennå), men er bevisst på å ikke forskjellsbehandle.

En kompis som er noen år eldre enn min sønn har vi måtte sette litt grenser for og sagt nei til besøk en del, rett og slett fordi han var her HELE tiden, og fordi han var veldig dominerende ovenfor vår gutt. Men det har gått seg til, nå leker de veldig godt og han kommer på besøk i passelig mengde 😅 tror nok han hadde det litt vanskelig både hjemme og på skolen, men at det er bedre for ham nå. han har faktisk uttrykt takknemlighet for at han får være så mye hos oss. 

Anonymkode: 9a3a5...2c9

Skrevet
OlsenHansen skrev (20 timer siden):

Barnevernsbarn og utlendinger er risikoprosjekt.

Herregud 😅 God trolling du.

Tja. Jeg har nok noen preferanser. Oppfører noen seg helt fullstendig kokobananas uten å ta beskjeder osv blir det nok dessverre ikke gjeninvitasjon. 

Kjipt da det jo kan skyldes diagnose osv - men det blir for slitsomt rett og slett. Utendørs er noe annet, noen fungerer bedre å møte på et aktivitetspunkt for eksempel.

Om han etterhvert får venner som driver med etellerannet kriminelt blir det noen lange samtaler og forsåvidt mer eller mindre «forbud». 

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Preferanser ja, men aldri på tross av barnet så lenge de er i klasse/nabolag.

Hun hadde en veldig god venninne som flyttet fra området. De ønsket å beholde kontakt, og det ville barnet mitt også, men vi foreldre ønsket ikke det. Dette fordi vi mener det er viktigere å bruke tiden på de som er i klasse/nabolag fremfor å pleie et vennskap med 20 min kjøreavstand🤷🏻‍♀️

Anonymkode: ebb57...5d3

Så synd

Anonymkode: 3710f...2b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

🤣🤣 Er dette ikke tøys?

Begge vi foreldre har høy utdannelse, men akkurat de foreldrene hadde jeg unngått 😅😬

Skrevet
OlsenHansen skrev (22 timer siden):

Aldri møtt noen fra disse gruppene som jeg vil at mine barn skal være sammen med. De bidrar i mine øyne med lite positivt og potensielt veldig mye negativt. Ikke dermed sagt at jeg skal nekte dem, men det er preferansen. Skulle ønske jeg selv hadde blitt fortalt disse tingene når jeg var barn. Alle er like løgnen fører bare til at man mister tiltroen til systemet.

Litt spent for hvor du setter grensen for "utlendinger"... Er det språk, hudfarge, kultur eller bare generell mistro fra din side som definerer? 

For min del tenker jeg at noen mitt barn opplever å ha mye til felles med, og foretrekker å være sammen med, stort sett alltid er noen med mye til felles med barnet. 
Det er ikke alltid jeg har så mye til felles med foreldrene, noen snakker også dårlig norsk. Men det påvirker i liten grad min oppfatning av barna. Barna mine kan faktisk ha venner der jeg aldri har behov for å kommunisere direkte med foreldrene.
"Utlendinger" kan være så mangt. Og en del av dem er i Norge fordi de er høyt utdannet med etterspurt kompetanse. (Evt. så er det en del "utlendinger" som har bodd i Norge i mange, mange, år, og som ikke nødvendigvis snakker annerledes enn deg og meg, eller oppfører seg på noe spesielt annen måte. 

Anonymkode: cb8b5...cc6

Skrevet

Sønnen min hadde flere venner med utenlandsk bakgrunn de første årene på barneskolen.  Det var ikke helt enkelt når vi foreldre ikke kunne kommunisere så bra med foreldre for å avtale ting når begge foreldre snakket dårlig norsk.  Etter hvert som ungdomsskoletiden nærmet seg så ble det enda vanskeligere. Hver gang foreldre i sønnens omgangskrets møttes så samkjørte vi rutiner, avtalte grenser (når komme hjem), forsøkte å hjelpe med utfordringer ++. Foreldrene til barna med utenlandsk bakgrunn møtte sjelden opp på fritidsaktiviteter, foreldremøter, dugnader osv. Det gjorde at disse barna i liten grad kunne tilpasse seg og det samme med foreldre.  I tillegg kom kulturelle/religiøse aspekter inn.  Det ble mye konflikter med flere som hele tiden skulle forsvare egen «ære» og skulle stå opp for seg selv.   Konfliktene ble så store at flere foreldre valgte å be barna kutte ut disse barna fordi de var redd for eskalering.   Hadde disse guttene hatt en annen bakgrunn tror jeg fortsatt at foreldre fortsatt hadde sagt nok. Oftest kan ungdommer velge å gå mot foreldrenes ønsker å fortsette å være sammen, men her i gjengen hørte ungdommene på foreldre.  I etterkant har det blitt barnevernsvakta, røyking, drikking++ hos disse, så frykten for eskalering og påvirkning var reell. Nå er gjengen harmonisk, selv om ikke alle driver med samme fritidsaktivitet.   

Skrevet

Nei, altså jeg ønsker jo ikke at hun skal henge med folk som bruker narkotika, stjeler og banker opp/mobber andre. Men jeg har såpas troa på barnet mitt at jeg tenker hun tar gode valg for seg selv. Om hun motbeviser dette, vil jeg nok sette noen restriksjoner. 

Anonymkode: 2c545...20e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...