Gå til innhold

Barnas valg av venner, har dere preferanser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I den grad dere har mulighet til å påvirke barnas valg, er det noen barn dere helst vil/helst ikke vil at barna skal tilbringe mye tid sammen med? Hvorfor/hvorfor ikke? Eller er det fritt fram?

Anonymkode: 1c6c0...a8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I den grad dere har mulighet til å påvirke barnas valg, er det noen barn dere helst vil/helst ikke vil at barna skal tilbringe mye tid sammen med? Hvorfor/hvorfor ikke? Eller er det fritt fram?

Er du seriøs? Vet om noen som er sånn her. Barna vil leke sammen, men mor gå bak ryggen på barnet og avtaler med andre som passer fasaden hennes bedre..Selv om barna vil noe annet.

Anonymkode: dae26...87d

• Liker 6
Skrevet

Ja, jeg har selvsagt preferanser og ønsker. Og det går på hvordan barna oppfører seg, om de hører etter, hvor oppegående foreldrene er etc.

Det er ikke slik at jeg nekter vennskap, men det er klart at jeg hadde foretrukket greie Geir fremfor Intrigemaker Ingrid.. 

Anonymkode: 39b5f...60e

• Liker 17
Skrevet (endret)

Nei har egentlig ikke preferanser så lenge de han er med behandler han bra så er jeg strålende fornøyd. Jo eldre han er jo mer folk som ikke er "bra" eller passer visse "preferanser" vil han treffe, min jobb er å få han til å være sterk nok til å ta egne valg uavhengig av hva de andre gjør. 

Han er flink til å kjenne igjen atferd som ikke er ok og han holder seg unna de som er utagerende og som oppfører seg på en ustabil måte. Det er ikke hans måte å være på så han velger seg som regel venner som er lik han selv, han er snill og grei og de fleste han er med er og det. 

Vi har og en avtale om at hvis han er ute på noe han ikke vil være med på lenger så sender han meg en melding der han spør om "Per" har kommet, eller no slikt da vet jeg han vil hjem og så ringer jeg å sier han må kommer eller skriver at "Per" sitter her og venter.. Har ikke skjedd enda men greit å ha en liten plan. :)

Å ja normal høflighet og slikt er jo forventet det trodde jeg nesten sa seg selv. Kan du ikke oppføre deg og innrette deg etter regler her i huset (som det ikke er mange av) så kan du la vær å komme.

Endret av FrøkenMånestråle
La til noe... :)
  • Liker 1
Skrevet

Barnevernsbarn og utlendinger er risikoprosjekt.

• Liker 2
Skrevet

Preferanser kan jeg ha. Uttrykker jeg dem til barna mens de er forholdsvis små? Nei! Fra de er små har vi snakket om ulik oppførsel, at noen gjør sånn eller slik, at hjemme hos oss gjør vi sånn, vi har snakket om at de må høre etter selv om de har besøk, at vi forventer at de oppfører seg når de er borte, og besøket får beskjed om hvilke regler som gjelder her. Jeg synes egentlig foreldre som totalt ignorerer egne barns oppførsel er verre enn barna selv....

Når de blir tenåringer har de stort sett såpass ballast at de selv ser hvordan ulike venner påvirker dem. Forbud virker totalt mot sin hensikt, så bevisstgjøring fra de er små har vært greia her. Man kan selvfølgelig legge til rette for at de tilbringer mer tid med dem som gir noe positivt, men lenger enn det kan man ikke gå synes jeg. Barna må lære å veie for og mot og ta egne valg, og de er ikke flinke til det hvis de skal gjøre det første gang alene som 12-åringer!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg legger meg aldri opp i hvilke venner barna mine har. Vi har et åpent hjem, og de vet at de når som helst kan ha hvem som helst med hjem fra skolen. En del av det å vokse opp og lære seg å klare seg selv er også å lære å forholde seg til alle slags mennesker, og ikke bare de mamma godkjenner. Selvsagt er det jo noen barn jeg synes det er hyggeligere og enklere å ha besøk av enn andre, men det er ikke noe jeg forteller barna mine og jeg bruker heller ikke ikke egne preferanser for å påvirke hvem de er sammen med eller inviterer med seg hjem. Jeg tenker også at det kanskje er de barna som sliter mest med å oppføre seg ordentlig som har mest behov for å bli sett og inkludert og at heller enn å slutte å invitere dem er det bedre å være tydeligere på hva som er reglene i hjemmet og følge litt ekstra med på dem. 

Endret av Arkana
  • Liker 4
Skrevet

Sønnen min velger venner selv, men det er et par ville gutter i klassen hans som jeg ikke alltid orker å ha her flere dager på rad. Da kan jeg si f.eks. "Hvis du skal være sammen med Mats i dag også så må dere leke ute eller hjemme hos ham." Funker fint det.

Anonymkode: d0bcd...936

• Liker 1
Skrevet

Ja, de barna der det bare blir krangling eller de prøver å sjefe over mine barn når de kommer på besøk, blir sjelden invitert. De som tilsynelatende har mer lyst til å stjele fra godteskapet enn å leke, er heller ikke høyt prioritert. 

Barn som klarer å leke sammen med mitt barn uten rop/skrik/krangling og som i tillegg har et minimum av manerer, kan gjerne være der hele dagen eller ligge over hver helg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du seriøs? Vet om noen som er sånn her. Barna vil leke sammen, men mor gå bak ryggen på barnet og avtaler med andre som passer fasaden hennes bedre..Selv om barna vil noe annet.

Anonymkode: dae26...87d

Hvorfor spør du om jeg er seriøs? Man kan fint spørre om noe sånt og samtidig være seriøs.

Jeg kan jo stille deg et spørsmål tilbake: Pleier du alltid å svare så frekt?

• Liker 1
Skrevet

Har nektet sønnen å ha med seg to stk hit. De var så frekke og ufyselige, tok for seg i kjøleskapet og fikk sønnen til å gjøre dumme ting.  Når de ikke fikk være her så forsvant lekingen.. Veldig glad for at de ikke er venner mer.

Anonymkode: 89f56...0da

• Liker 1
Skrevet

Preferanser ja, men aldri på tross av barnet så lenge de er i klasse/nabolag.

Hun hadde en veldig god venninne som flyttet fra området. De ønsket å beholde kontakt, og det ville barnet mitt også, men vi foreldre ønsket ikke det. Dette fordi vi mener det er viktigere å bruke tiden på de som er i klasse/nabolag fremfor å pleie et vennskap med 20 min kjøreavstand🤷🏻‍♀️

Anonymkode: ebb57...5d3

Skrevet

Joda, jeg har preferanse om at barna har venner innen gangavstand, som de kan gå til når de har lyst, for da er det lettere å finne på ting. 

Men i virkeligheten er det jo sånn at jeg i veldig liten grad kan styre hvem barna går godt overens med. Og jeg vil jo gjerne at de skal ha ORDENTLIGE venner, og ikke bare inkluderes når det passer de andre. 
(Har ikke oppfordret til økt kontakt med de som kun inviterer med vårt barn når de vinner noe på det selv.) 

Bidrar gjerne til tettere kontakt med de barnet mitt trives med, og etterspør kontakt med. 
Forsøker å ha relativt "åpent hus" og invitere med hjem. 
Merker at det er lettere å "organisere ting" hvis vi har kontakt med foreldrene. Men ser også at hvis barna vil være sammen, så klarer de å organisere selv. 

Vi har forsøkt å påvirke barna i retning av å kjenne de som bor nærmest, ved å lage gå-grupper. Men vi er også åpne med barna om at de ikke må være bestevenner med alle i gå-gruppen. Det er mulig å gå til skolen sammen og være snille med hverandre på veien, og så ikke være sammen på skolen og fritiden, liksom. 

Anonymkode: cb8b5...cc6

Skrevet
OlsenHansen skrev (1 time siden):

Håper ikke du har barn. For de intolerante og uintelligente holdningene er det synd blir spredd videre. 

Anonymkode: e24d1...184

Skrevet

Jeg er  skeptisk til enkelte av barna her i nabolaget. Det har kosta å oppdra ungen så jeg er skeptisk til barn som er dårlig oppdradd og kan ha negativ påvirkning. kan ikke styre hvem gutten leker med ute, men nekter absolutt besøk av barn jeg syns han burde holde seg unna.

Anonymkode: 5d565...e07

Skrevet
2 hours ago, OlsenHansen said:

Så rar holdning. Svært mange både barnevernsbarn og utlendinger er overdrevent veltilpassede og høflige, for å dekke over hvor bedritne kår de kommer fra.

• Liker 1
Skrevet

Vi har latt barna velge vennene sine som de vil. Men så er det jo enkelte vennskap vi har framsnakket litt ekstra da, fordi vi ser at barna går veldig godt sammen og de vennene er kjekke og greie barn som ikke lager bråk eller har negativ påvirkning på våre barn. 

Anonymkode: 34f68...8d0

Skrevet

Ja vi har preferanser. Vi vil at våre barn er best venner med de med samme religion og kultur som vi har.

Anonymkode: 4c04f...57d

Skrevet

Ja, vi prøver å styre det litt. Vi legger ikke akkurat til rette for at de skal omgås enkelte unger. Det er jo noen man tidlig merker at kan komme til å havne på skråplanet. Slike det er mye trøbbel med allerede når de er små. Framfor alt påvirker vi dem til å være kritiske i sine valg av venner og unngå intrigemakere og slike med utagerende eller svært avvikende oppførsel. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så rar holdning. Svært mange både barnevernsbarn og utlendinger er overdrevent veltilpassede og høflige, for å dekke over hvor bedritne kår de kommer fra.

Aldri møtt noen fra disse gruppene som jeg vil at mine barn skal være sammen med. De bidrar i mine øyne med lite positivt og potensielt veldig mye negativt. Ikke dermed sagt at jeg skal nekte dem, men det er preferansen. Skulle ønske jeg selv hadde blitt fortalt disse tingene når jeg var barn. Alle er like løgnen fører bare til at man mister tiltroen til systemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...