Gå til innhold

Ny kakeoppskrift


Gjest Primula

Anbefalte innlegg

Nå er jeg lei av å lage bløtkake, sjokoladekake, firkløverkake, ostekake og gulrotkake.

Er det noen som vil dele sin kakeoppsrkift med meg??

Skal ha bursdagsselskap i helga og vil gjerne servere noen nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen forslag.

Ananas-macadamianøttekake

450 g hermetisert knust ananas

1 egg

150 g ristede macadamianøtter, finhakkede

150 g hvetemel

2 ts bakepulver

110 g sukker

90 g kokosmasse

1,25 dl melk

Sil ananasen, klem ut så mye væske som mulig. Bland ananas med egg, rør så inn resten av ingrediensene. Hell i en brødform og stek ved 180-190 grader i ca 50 minutter. La stå 10 minutter for den avkjøles på rist.

Banankake med pasjonsfruktglasur

125 g smør

150 g brunt sukker

2 egg

225 g hvetemel

2 ts bakepulver

½ ts natron

1 ts blandede krydder (kanel, kardemomme ++)

1 kopp most banan

120 g rømme

¼ kopp melk

240 g melis

1 ts smør

2 ss pasjonsfrukt

Visp smør og sukker godt. Visp inn eggene, ett om gangen. Rør inn det tørre, banan, rømme og melk. Hell i en smurt og bakepapirkledt 20 cm springform og stek ved 180-190 grader i 1 time 5 min. La stå 5 minutter og hvelv på rist for avkjøling.

Bland alt til glasuren over svak varme til det kan smøres. Brukes med en gang (stivner fort).

Honning og yoghurtkake

200 g smør

¾ kopp yoghurt naturell

½ ts kanel

½ kopp honning

2 egg

¼ kopp sukker

1 ¾ kopp hvetemel

1 ts bakepulver

1 ss melis

½ ts kanel

Visp smør, yoghurt, kanel og honning sammen i en bolle. Visp egg og sukker til eggedosis og rør det inn i smørblandingen. Bland i siktet mel og bakepulver. Hell over i en smurt og bakepapirkledt liten langpanne og stek ved 200 grader i ca 45 minutter. La stå i formen i 10 minutter før den hvelves over på en rist. Server med et dryss av melis + kanel.

Østerriksk kaffe og valnøttkake

1 ½ ss kaffepulver blandet med 2 ss kokende vann

75 g valnøtthalvdeler

175 g hvetemel

2 ts bakepulver

175 g mykt smør

175 g sukker

3 store egg

1 ss kaffepulver

50 g brunt sukker

1 ss kaffepulver

1 ss sukker

250 g mascarpone

2 dl crème fraîche

Bre alle valnøttene utover et stekebrett og rist dem i ovnen ved 170 grader i 5-8 minutter. Ta vare på 10 stk til pynt og finhakk resten. Sikt mel og bakepulver i en bolle. Bland i smør, sukker og egg og visp godt. Vend inn kaffe og nøtter til slutt. Hell røren i to 20 cm springformer og stek ved 170 grader i 30 minutter.

Bland kaffe og sukker i en bolle og hell i 55 ml kokende vann. Rør godt til kaffe og sukker er oppløst.

Bland mascarpone, crème fraîche, kaffe og sukker godt sammen. Dekk til og sett i kjøleskap til den skal brukes.

Når kakene er stekt stikker du hull med en trepinne overalt og heller over kaffesirupen. La de avkjøles helt og sett sammen med kaffekrem mellom og over hele kaken. Pynt med valnøtter.

Kirsebærkake

1¼ kopp hvetemel

1 ts bakepulver

½ ts natron

1 ts kanel

1 ts muskat

½ kopp brunt sukker

½ kopp olje

2 vispede egg

½ kopp rømme

410 g hermetiske kirsebær

Sikt mel, bakepulver, natron og krydder sammen. Rør inn sukker. Rør inn olje blandet med egg, rømme og kirsebær. Hell i en smurt og bakepapirkledt 20 cm springform. Stek ved 160 grader i ca 40 minutter. La stå i formen 5 minutter før den hvelves på rist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Arkana. Her var det jammen mye godt :sikle:

Tror jeg skal prøve den valnøttkaken, den så helt nydelig ut. Og jeg skal ta vare på oppskriftene til en annen gang. Deilig å prøve noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...