Gå til innhold

De utvalgte barna på NRK

Fremhevede innlegg

Skrevet
Violetta skrev (På 23.8.2021 den 20.14):

Men er det en kostskole? Kommer ikke barna hjem og forteller, hvor er foreldrene? 

De var vel nesten uten unntak ansatt i lærerkollegiet ved den samme skolen. 

Anonymkode: db328...cfc

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Kjenner en mann som gikk på denne skolen og elsket det. Så det er vel ulike erfaringer. Selv har jeg svært dårlig erfaring med norsk offentlig skole. 

Anonymkode: 96b0f...22e

Det var vel litt av poenget til han som laget dokumentaren. Han var jo en av favorittene til læreren og en av de barna som var "innafor". Han husket det jo som helt supert å gå på den skolen, og ble overrasket når så mange hadde helt andre opplevelser. 

Skrevet

Er det flere som merket de rare spasmene til de to lærerene Pär og Merethe? Hva kan slike spasmer skyldes? Psykisk sykdom? Rus? 

Skrevet
minister-mio skrev (7 timer siden):

Er det flere som merket de rare spasmene til de to lærerene Pär og Merethe? Hva kan slike spasmer skyldes? Psykisk sykdom? Rus? 

Eller bare alderdom. 

Anonymkode: 36a72...001

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eller bare alderdom. 

Anonymkode: 36a72...001

Ja kanskje, iallefall i Pers tilfelle

Skrevet
minister-mio skrev (21 timer siden):

Ticks heter det…

Skrevet
Ellen Andrea skrev (5 timer siden):

Ticks heter det…

Jeg syntes ikke det så ut som tics (som det i så fall heter)

Skrevet
On 9/5/2021 at 12:42 AM, AnonymBruker said:

Denne dokumentaren kunne vært om min egen oppvekst og skolegang på Steinerskolen her i Norge. Eneste forskjellen er at skolen min hadde en læreplan, så vi fikk jo stort sett god nok lærdom. Det vil si, ihvertfall de skoleflinke av oss. Jeg var heldig sånn sett. Det gikk nok verre med de som slet med lærevansker og dysleksi. Da var helseeurytmi svaret.

Ellers stemmer alt, synet på barna, mobbingen, beskyttelsen av lærerne, yndlingselever, det sekteriske, hvis du kritiserer skolen, er du en fiende av skolen osv. Jeg hulket meg gjennom hele dokumentaren. Og det verste er at jeg gjorde nøyaktig det samme som han i dokumentaren som ble mobbet og sendte sin sønn til sin gamle skole. Mitt barn falt utenfor på nøyaktig samme måte som jeg gjorde og da jeg tok det opp med skolen ble jeg møtt av en mur. Null hjelp å få enda læreren var psykisk og fysisk voldelig mot elevene. Ikke en unnskyldning fra skolen engang.

Takk og lov tok jeg barnet mitt ut fra skolen. Da forsvant alle barnets problemer. Det tragiske er jo at Steinerskolen også har så mye vakkert ved seg, som sang, musikk, legender, mytologi, håndverk, kunst og kultur. Barna får en rik indre verden og det var pga dette at jeg lot mitt barn gå der, selv om jeg selv fikk store psykiske problemer selv av å bli mobbet og utestengt av både lærere og elever under min tid der. Jeg ønsket så sterkt å tro at skolen hadde forandret seg, men det hadde den ikke.

Jeg kjenner jeg blir kvalm når Steinerskoleforbundet tar sånn avstand fra dokumentaren og hevder at dette ikke handler om en Steinerskole. Jo, det gjør det! Og jeg har snakket med flere andre tidligere elever som også har grått seg gjennom dokumentaren  pga gjenkjennelse med sin egen barndom på Steinerskolen.

Anonymkode: 75f8f...1cf

Sterkt å lese, takk for at du deler!

Min egen opplevelse fra Steiner er utenfra. Det første er at jeg gikk på vgs i Oslo hvor flere kom fra Steinerskolen (de hadde da gått barneskole og ungdomsskolen der). Jeg har alltid tenkt at de var langt foran akademisk, og vet de fikk solide utdannelser etterpå. Men i ettertid har skjønt at de også kom fra svært ressurssterke familier på vestkanten, så jeg tror de kanskje uansett hadde klart seg veldig bra. Etter å ha sett dokumentaren tror jeg nok også de kan ha vært heldige og vært "utvalgte" og fått mye oppmuntring for at de var pene/flinke, osv.

Min andre opplevelse er som lærervikar på Steinerskolen i Bærum. Her var jeg kun 1 dag altså, men mitt inntrykk herfra var veldig positivt. Hadde 7. klasse i norsk og opplevde at de lå langt foran. De hadde absolutt lærebøker og alt virket veldig som en helt vanlig barneskole. Men igjen - de hadde nok ressurssterke foreldre preget skolen.

Noen som vet hvilke Steinerskoler i Norge som anses for å være bra og ikke bra, forresten? I utgangspunkter mener jeg det kan være mye positivt ved en sånn skole, f. eks mye ute i naturen og lite bruk av skjerm. Men det må være klare rammer, læreplan og en skoleledelse som ikke lukker øynene for mobbing, som et minimum.

Anonymkode: 12985...159

• Liker 2
  • 1 måned senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2021 den 0.42):

Denne dokumentaren kunne vært om min egen oppvekst og skolegang på Steinerskolen her i Norge. Eneste forskjellen er at skolen min hadde en læreplan, så vi fikk jo stort sett god nok lærdom. Det vil si, ihvertfall de skoleflinke av oss. Jeg var heldig sånn sett. Det gikk nok verre med de som slet med lærevansker og dysleksi. Da var helseeurytmi svaret.

Ellers stemmer alt, synet på barna, mobbingen, beskyttelsen av lærerne, yndlingselever, det sekteriske, hvis du kritiserer skolen, er du en fiende av skolen osv. Jeg hulket meg gjennom hele dokumentaren. Og det verste er at jeg gjorde nøyaktig det samme som han i dokumentaren som ble mobbet og sendte sin sønn til sin gamle skole. Mitt barn falt utenfor på nøyaktig samme måte som jeg gjorde og da jeg tok det opp med skolen ble jeg møtt av en mur. Null hjelp å få enda læreren var psykisk og fysisk voldelig mot elevene. Ikke en unnskyldning fra skolen engang.

Takk og lov tok jeg barnet mitt ut fra skolen. Da forsvant alle barnets problemer. Det tragiske er jo at Steinerskolen også har så mye vakkert ved seg, som sang, musikk, legender, mytologi, håndverk, kunst og kultur. Barna får en rik indre verden og det var pga dette at jeg lot mitt barn gå der, selv om jeg selv fikk store psykiske problemer selv av å bli mobbet og utestengt av både lærere og elever under min tid der. Jeg ønsket så sterkt å tro at skolen hadde forandret seg, men det hadde den ikke.

Jeg kjenner jeg blir kvalm når Steinerskoleforbundet tar sånn avstand fra dokumentaren og hevder at dette ikke handler om en Steinerskole. Jo, det gjør det! Og jeg har snakket med flere andre tidligere elever som også har grått seg gjennom dokumentaren  pga gjenkjennelse med sin egen barndom på Steinerskolen.

Anonymkode: 75f8f...1cf

Du er absolutt ikke alene om dette. Veldig store deler av det som kom frem i dokumentaren er gjenkjennelig fra Steinerskoler her i Norge, også i våre dager. Jeg har en sønn som har blitt utsatt for mobbing og grov psykisk vold fra både elever, lærere og foreldre ved skoen. Han har utviklet alvorlig psykiske problemer etter alt som har skjedd på Steinerskolen. 

Du er ille ute om du kommer med kritikk mot skolen. Og de har likesinnede plassert rundt om kring i høye stillinger i samfunnet, så du aner ikke hvem du møter på. Det er som lukkede sekter/foreninger hvor like støtter like. Dette er vel også en av årsakene til at det er nærmest umulig å nå frem om du går imot dem. Og ja, du blir møtt av en mur og det er vanskelig å  bevise hva de har gjort mot deg. Oppstår det problemer som man tar opp, vil de ha alt muntlig i form av personlige samtaler og møter. På denne måten er det vanskelig å dokumentere hva som egentlig har skjedd og de kan komme unna med det de utsetter enkelte elever for. De kan utbrodere de sykeste historier om deg uten å ha noe å vise til og foreldre og lærere tror på det. De er vel såkalt klarsynte, så alt som kommer ut av dem må være sant. Foreldre som ikke har opplevd motgang sluker blindt alt som blir sagt. 

Skolinspektionen i Sverige har satt i gang full granskning av alle Waldorfskoler i Sverige etter dokumentaren, så vi får se hva det kommer ut av dette. Vi ble også tiltrukket av alt det vakre, men ganske snart fant vi ut vi betalte i dyre dommer for krenkelser av vår sønn. Flott at Jasper Lake tar dette opp så alvorlig. De har kommet lenger og er også mer kritiske i Sverige enn her og de tør å stå opp og fortelle om uretten. 

• 2 uker senere...
Skrevet

HI her.

Har selv en kunstutdannelse og der er det mange som har gått på steinerskole. Men felles for dem er jo også at de kommer fra hjem som er over gjennomsnittet ressurssterke.

Filmskaperen Jasper Lake følte selv at han fikk være med på noe stort og at de var utvalgt til spesielle ting. Mens andre ble mobbet, fryst ut, skadet og lærte ikke helt grunnleggende almennkunnskap.

Anonymkode: f5d97...935

• Liker 1
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

HI her.

Har selv en kunstutdannelse og der er det mange som har gått på steinerskole. Men felles for dem er jo også at de kommer fra hjem som er over gjennomsnittet ressurssterke.

Filmskaperen Jasper Lake følte selv at han fikk være med på noe stort og at de var utvalgt til spesielle ting. Mens andre ble mobbet, fryst ut, skadet og lærte ikke helt grunnleggende almennkunnskap.

Anonymkode: f5d97...935

Tror ikke man ser det man ikke ble utsatt for selv. Vi pratet om dette med å bli valgt sist i fotball på jobben i dag. Det var to helt ulike opplevelser folk hadde. Enten var de av de som alltid ble valgt tidlig, og de hadde ikke tenkt noe spesielt over det. Eller så hadde man blitt valgt sist minst en gang og husker det som en helt forferdelig opplevelse. 

Man ser ikke så langt når man er barn, så det er lett at det ikke blir lagt merke til alle de som har det dårlig i sitt eget miljø. 

Anonymkode: 3835a...5b9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...