AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #1 Skrevet 22. august 2021 Hva synes dere om denne dokumentaren om en svensk steinerskole? Anonymkode: f5d97...935
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #2 Skrevet 22. august 2021 Hva synes du? Anonymkode: 26f78...c1f
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #3 Skrevet 22. august 2021 hva er svensk steinerskole? Anonymkode: 91b16...dc8 1
visp Skrevet 22. august 2021 #4 Skrevet 22. august 2021 Jeg syns den var interessant og skjønner virkelig ikke at de har fått holde på som de gjorde. Herregud. 6
Mezzosoprena Skrevet 22. august 2021 #5 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): hva er svensk steinerskole? Anonymkode: 91b16...dc8 Steinerskole, i Sverige... 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #6 Skrevet 22. august 2021 Veldig interessant. Jeg vet det har vært lignende tendenser i noen norske steinerskoler også, men denne var jo veldig langt ute. Filmskaperen har følt seg heldig og spesiell hele livet men innså først nå at det er noen som betalte prisen. HI Anonymkode: f5d97...935 6
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #7 Skrevet 23. august 2021 Hvor er stat og kommune sier jeg! Stakkars barn alså, måtte lære å skrive å lese som ung voksen, for det lærte de ikke på skolen! Han lederen var jo helt bak mål, alt det bullshit som rant utav munnen hans, fy søren asså! Interessant dokumentar, men til de grader tragisk for så mange barn. Anonymkode: a4061...5b1 5
Gliffy Skrevet 23. august 2021 #8 Skrevet 23. august 2021 Utrolig trist å se. Stakkars barn som har vokst opp sånn! Utrolig at ingen har grepet inn, de burde i det minste ha et minimum av en læreplan. Det har jo vært noen uheldige historier fra steinerskolen her til lands også. At noen kan plukke opp bøker skrevet av en fyr som bare diktet opp i det vide og brede, uten å ha noe forskningsmessig belegg, og bruke det som mal for sin pedagogikk fatter jeg bare ikke. Men de ser vel på Rudolf Steiner som en slags profet. Ganske skremmende. 1
Violetta Skrevet 23. august 2021 #9 Skrevet 23. august 2021 Men er det en kostskole? Kommer ikke barna hjem og forteller, hvor er foreldrene?
Gliffy Skrevet 23. august 2021 #10 Skrevet 23. august 2021 Mange av foreldrene er også helt oppslukt i denne steinerfilosofien. Det er også ofte at barn ikke sier fra hjemme, de kan være flaue og tro at de fortjener den behandlingen de får. Det var jo det de fortalte barna på denne skolen, at deres medfødte egenskaper gjorde at de fortjente det. 2
Djungelvrål Skrevet 23. august 2021 #11 Skrevet 23. august 2021 Violetta skrev (1 time siden): Men er det en kostskole? Kommer ikke barna hjem og forteller, hvor er foreldrene? Ungene lærer det de vil og når de vil. Ingen karakterer og ingen eksamen. Ingen lekser og enhjørninger flyter på rosa skyer. 1
Violetta Skrevet 24. august 2021 #12 Skrevet 24. august 2021 Peonjenta skrev (8 timer siden): Ungene lærer det de vil og når de vil. Ingen karakterer og ingen eksamen. Ingen lekser og enhjørninger flyter på rosa skyer. Nei det fikk jeg med meg, men bor de på skolen?
Gliffy Skrevet 24. august 2021 #13 Skrevet 24. august 2021 1 hour ago, Violetta said: Nei det fikk jeg med meg, men bor de på skolen? Nei, de bor ikke på skolen. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #14 Skrevet 24. august 2021 Jeg fatter bare ikke hvordan de som sier de ble mobbet plasserte sine egne barn på den samme skolen. Anonymkode: 4807a...b2e
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #15 Skrevet 24. august 2021 Tror skolen er ganske annerledes i dag. Det er mye bra i Steiner skoler også. Mye vekt på kunst, natur og læring i eget tempo. Anonymkode: f5d97...935 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #16 Skrevet 26. august 2021 Trist å se hvordan elevene ble behandla den gangen. Håper at skolen har utvikla seg til det bedre i dag. Jeg tror egentlig steinerskole er et bra konsept for mange barn/ungdommer. Jeg synes ikke alle skal bli pressa til å gå på offentlige skoler, men at det også skal eksistere friskoler. Anonymkode: b7325...4d1 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #17 Skrevet 4. september 2021 En sterk historie om hvor galt det går når narsissismen får råde…. Og de sårbare barna må slite i årevis med traumer. Det er interessant at konens død vekket emosjonene i Per. Så er det altså håp om at den uforanderlige kan endre seg bare luten er sterk nok. Honnør til regissøren for en fantastisk godt fortalt historie. Anonymkode: fd295...58a 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #18 Skrevet 4. september 2021 Virker som en sekt hele skolen. Anonymkode: 5ab9b...6d9 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #19 Skrevet 4. september 2021 Denne dokumentaren kunne vært om min egen oppvekst og skolegang på Steinerskolen her i Norge. Eneste forskjellen er at skolen min hadde en læreplan, så vi fikk jo stort sett god nok lærdom. Det vil si, ihvertfall de skoleflinke av oss. Jeg var heldig sånn sett. Det gikk nok verre med de som slet med lærevansker og dysleksi. Da var helseeurytmi svaret. Ellers stemmer alt, synet på barna, mobbingen, beskyttelsen av lærerne, yndlingselever, det sekteriske, hvis du kritiserer skolen, er du en fiende av skolen osv. Jeg hulket meg gjennom hele dokumentaren. Og det verste er at jeg gjorde nøyaktig det samme som han i dokumentaren som ble mobbet og sendte sin sønn til sin gamle skole. Mitt barn falt utenfor på nøyaktig samme måte som jeg gjorde og da jeg tok det opp med skolen ble jeg møtt av en mur. Null hjelp å få enda læreren var psykisk og fysisk voldelig mot elevene. Ikke en unnskyldning fra skolen engang. Takk og lov tok jeg barnet mitt ut fra skolen. Da forsvant alle barnets problemer. Det tragiske er jo at Steinerskolen også har så mye vakkert ved seg, som sang, musikk, legender, mytologi, håndverk, kunst og kultur. Barna får en rik indre verden og det var pga dette at jeg lot mitt barn gå der, selv om jeg selv fikk store psykiske problemer selv av å bli mobbet og utestengt av både lærere og elever under min tid der. Jeg ønsket så sterkt å tro at skolen hadde forandret seg, men det hadde den ikke. Jeg kjenner jeg blir kvalm når Steinerskoleforbundet tar sånn avstand fra dokumentaren og hevder at dette ikke handler om en Steinerskole. Jo, det gjør det! Og jeg har snakket med flere andre tidligere elever som også har grått seg gjennom dokumentaren pga gjenkjennelse med sin egen barndom på Steinerskolen. Anonymkode: 75f8f...1cf 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #20 Skrevet 4. september 2021 Kjenner en mann som gikk på denne skolen og elsket det. Så det er vel ulike erfaringer. Selv har jeg svært dårlig erfaring med norsk offentlig skole. Anonymkode: 96b0f...22e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå