AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #1 Skrevet 22. august 2021 Hei. I de aller fleste landene så blir "standarddialekta", altså den dialekta som ligner mest på standardspråket snakka i hovedstadsområdet. Som f.eks. standard fransk blir snakka i Paris-området, standard norsk blir snakka i Oslo-området, standard svensk blir snakka i Stockholm-området, standard spansk blir snakka i Madrid-området og standard engelsk blir snakka i London-området. Men sånn er det ikke i Tyskland. Standard tysk dialekt har jeg hørt ikke blir snakka i Berlin-området, men i Hannover-området istedenfor. Standard tysk dialekt hører man ikke i hovedstaden Berlin, men i Hannover og storbyene i nærheten som Braunschweig, Gottingen, Magdeburg, Dessau og Halle Saale. Og det er jo langt fra hovedstaden Berlin! Hvorfor er det egt sånn i Tyskland at de standardspråket snakkes et sted langt vekk fra hovedstaden? Kan noen språkeksperter her svare meg på det? Anonymkode: 5e0de...6a1
Gjest WhisperingWind Skrevet 22. august 2021 #3 Skrevet 22. august 2021 Hva har det med Barn og familie å gjøre 🧐
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #4 Skrevet 22. august 2021 Kan det ha noe med at landet var delt i flere tiår, forskjell mellom Vest-Tyskland og DDR? Berlin ligger som kjent i øst. Anonymkode: 15a4e...077 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #5 Skrevet 22. august 2021 Grunnen til at jeg poster på Barn og familie er fordi det er mest trafikk her, så sjansene for å få svar er størst hvis jeg poster her. Ts Anonymkode: 5e0de...6a1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #6 Skrevet 22. august 2021 Det er standardtysk i Berlin også, men ikke fullt å "fin" som i Hannover. I sør snakker man derimot mer dialekt enn i nord Anonymkode: 15a93...2b5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #7 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Grunnen til at jeg poster på Barn og familie er fordi det er mest trafikk her, så sjansene for å få svar er størst hvis jeg poster her. Ts Anonymkode: 5e0de...6a1 Tråden blir flyttet Anonymkode: 1dd8b...8ac 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #8 Skrevet 22. august 2021 Jeg har hørt at bairisk, altså den dialekta som snakkes i Bayern fylke helt sør i Tyskland på en måte er "Tysklands trøndersk", altså en meget brei dialekt som skiller seg markant og enormt fra standard tysk. Men snakker de like brei bairisk i München som er administrasjonssenteret i Bayern, eller snakker de tilnærma standard tysk der? München er jo tross alt Tysklands tredje største by og et av landets viktigste byer. Ts Anonymkode: 5e0de...6a1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #9 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hei. I de aller fleste landene så blir "standarddialekta", altså den dialekta som ligner mest på standardspråket snakka i hovedstadsområdet. Som f.eks. standard fransk blir snakka i Paris-området, standard norsk blir snakka i Oslo-området, standard svensk blir snakka i Stockholm-området, standard spansk blir snakka i Madrid-området og standard engelsk blir snakka i London-området. Men sånn er det ikke i Tyskland. Standard tysk dialekt har jeg hørt ikke blir snakka i Berlin-området, men i Hannover-området istedenfor. Standard tysk dialekt hører man ikke i hovedstaden Berlin, men i Hannover og storbyene i nærheten som Braunschweig, Gottingen, Magdeburg, Dessau og Halle Saale. Og det er jo langt fra hovedstaden Berlin! Hvorfor er det egt sånn i Tyskland at de standardspråket snakkes et sted langt vekk fra hovedstaden? Kan noen språkeksperter her svare meg på det? Anonymkode: 5e0de...6a1 Men det stemmer jo ikke helt med at standardnorsk blir snakket i Oslo. Norsk slik det opprinnelig høres ut er så langt fra Oslo-dialekten man kan komme…. Anonymkode: c30b8...158 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #10 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men det stemmer jo ikke helt med at standardnorsk blir snakket i Oslo. Norsk slik det opprinnelig høres ut er så langt fra Oslo-dialekten man kan komme…. Anonymkode: c30b8...158 Standard norsk i dag er den østlandske dialekta som folk flest i dag teller som normalisert norsk språk og som man hører aller mest på norsk TV, ikke gammelnorsk! 😅 Ts Anonymkode: 5e0de...6a1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #11 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har hørt at bairisk, altså den dialekta som snakkes i Bayern fylke helt sør i Tyskland på en måte er "Tysklands trøndersk", altså en meget brei dialekt som skiller seg markant og enormt fra standard tysk. Men snakker de like brei bairisk i München som er administrasjonssenteret i Bayern, eller snakker de tilnærma standard tysk der? München er jo tross alt Tysklands tredje største by og et av landets viktigste byer. Ts Anonymkode: 5e0de...6a1 Østerrisk er også sett på som rart har jeg hørt🤣 Anonymkode: a6f17...81c
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #12 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Standard norsk i dag er den østlandske dialekta som folk flest i dag teller som normalisert norsk språk og som man hører aller mest på norsk TV, ikke gammelnorsk! 😅 Ts Anonymkode: 5e0de...6a1 Det er vel ikke alle som er enige i det. Det er mest vanlig å si at vi ikke har noe standardnorsk Anonymkode: 15a93...2b5 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #13 Skrevet 22. august 2021 Apropos tyske dialekter, jeg vil gjerne lære litt mer om dialektene i Tyskland! 😃 Snakker de brei dialekt eller tilnærma standard tysk i storbyer som Hamburg, Frankfurt am Main, Düsseldorf, Köln og München? Vel, München ligger tross alt i Bayern, et fylke (delstat) som er kjent for å ha en ekstrem markant dialekt, men byen er jo tross alt et av Tysklands viktigste og største byer. Ts Anonymkode: 5e0de...6a1
minister-mio Skrevet 22. august 2021 #14 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Grunnen til at jeg poster på Barn og familie er fordi det er mest trafikk her, så sjansene for å få svar er størst hvis jeg poster her. Ts Anonymkode: 5e0de...6a1 Det er en skikkelig dårlig grunn
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #15 Skrevet 22. august 2021 Og som nevnt over, stemmer det heller ikke at de ikke snakker høgtysk i Berlin. Anonymkode: 15a93...2b5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #16 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Apropos tyske dialekter, jeg vil gjerne lære litt mer om dialektene i Tyskland! 😃 Snakker de brei dialekt eller tilnærma standard tysk i storbyer som Hamburg, Frankfurt am Main, Düsseldorf, Köln og München? Vel, München ligger tross alt i Bayern, et fylke (delstat) som er kjent for å ha en ekstrem markant dialekt, men byen er jo tross alt et av Tysklands viktigste og største byer. Ts Anonymkode: 5e0de...6a1 Høgtysk i nord, dialekter i sør. Anonymkode: 15a93...2b5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #17 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høgtysk i nord, dialekter i sør. Anonymkode: 15a93...2b5 Ligger egt hovedstaden Berlin i det nordlige høgtysk-området eller det sørlige dialekt-området? Ts Anonymkode: 5e0de...6a1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #18 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ligger egt hovedstaden Berlin i det nordlige høgtysk-området eller det sørlige dialekt-området? Ts Anonymkode: 5e0de...6a1 Kan du ikke lese de svarene du får over? De snakker høgtysk i Berlin. Din påstand om at de ikke gjør det stemmer ikke. Anonymkode: 15a93...2b5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #19 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Standard norsk i dag er den østlandske dialekta som folk flest i dag teller som normalisert norsk språk og som man hører aller mest på norsk TV, ikke gammelnorsk! 😅 Ts Anonymkode: 5e0de...6a1 Bergensk er vel egentlig nærmere klassisk riksmål enn Oslo-dialekt er? Anonymkode: 58f68...84f
Nicathv Skrevet 22. august 2021 #20 Skrevet 22. august 2021 (endret) dobbeltinnlegg Endret 22. august 2021 av Nicathv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå