AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #1 Del Skrevet 22. august 2021 Hei. I de aller fleste landene så blir "standarddialekta", altså den dialekta som ligner mest på standardspråket snakka i hovedstadsområdet. Som f.eks. standard fransk blir snakka i Paris-området, standard norsk blir snakka i Oslo-området, standard svensk blir snakka i Stockholm-området, standard spansk blir snakka i Madrid-området og standard engelsk blir snakka i London-området. Men sånn er det ikke i Tyskland. Standard tysk dialekt har jeg hørt ikke blir snakka i Berlin-området, men i Hannover-området istedenfor. Standard tysk dialekt hører man ikke i hovedstaden Berlin, men i Hannover og storbyene i nærheten som Braunschweig, Gottingen, Magdeburg, Dessau og Halle Saale. Og det er jo langt fra hovedstaden Berlin! Hvorfor er det egt sånn i Tyskland at de standardspråket snakkes et sted langt vekk fra hovedstaden? Kan noen språkeksperter her svare meg på det? Anonymkode: 5e0de...6a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maydis8 Skrevet 22. august 2021 #2 Del Skrevet 22. august 2021 Feil underforum 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WhisperingWind Skrevet 22. august 2021 #3 Del Skrevet 22. august 2021 Hva har det med Barn og familie å gjøre 🧐 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #4 Del Skrevet 22. august 2021 Kan det ha noe med at landet var delt i flere tiår, forskjell mellom Vest-Tyskland og DDR? Berlin ligger som kjent i øst. Anonymkode: 15a4e...077 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #5 Del Skrevet 22. august 2021 Grunnen til at jeg poster på Barn og familie er fordi det er mest trafikk her, så sjansene for å få svar er størst hvis jeg poster her. Ts Anonymkode: 5e0de...6a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #6 Del Skrevet 22. august 2021 Det er standardtysk i Berlin også, men ikke fullt å "fin" som i Hannover. I sør snakker man derimot mer dialekt enn i nord Anonymkode: 15a93...2b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #7 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Grunnen til at jeg poster på Barn og familie er fordi det er mest trafikk her, så sjansene for å få svar er størst hvis jeg poster her. Ts Anonymkode: 5e0de...6a1 Tråden blir flyttet Anonymkode: 1dd8b...8ac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #8 Del Skrevet 22. august 2021 Jeg har hørt at bairisk, altså den dialekta som snakkes i Bayern fylke helt sør i Tyskland på en måte er "Tysklands trøndersk", altså en meget brei dialekt som skiller seg markant og enormt fra standard tysk. Men snakker de like brei bairisk i München som er administrasjonssenteret i Bayern, eller snakker de tilnærma standard tysk der? München er jo tross alt Tysklands tredje største by og et av landets viktigste byer. Ts Anonymkode: 5e0de...6a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #9 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hei. I de aller fleste landene så blir "standarddialekta", altså den dialekta som ligner mest på standardspråket snakka i hovedstadsområdet. Som f.eks. standard fransk blir snakka i Paris-området, standard norsk blir snakka i Oslo-området, standard svensk blir snakka i Stockholm-området, standard spansk blir snakka i Madrid-området og standard engelsk blir snakka i London-området. Men sånn er det ikke i Tyskland. Standard tysk dialekt har jeg hørt ikke blir snakka i Berlin-området, men i Hannover-området istedenfor. Standard tysk dialekt hører man ikke i hovedstaden Berlin, men i Hannover og storbyene i nærheten som Braunschweig, Gottingen, Magdeburg, Dessau og Halle Saale. Og det er jo langt fra hovedstaden Berlin! Hvorfor er det egt sånn i Tyskland at de standardspråket snakkes et sted langt vekk fra hovedstaden? Kan noen språkeksperter her svare meg på det? Anonymkode: 5e0de...6a1 Men det stemmer jo ikke helt med at standardnorsk blir snakket i Oslo. Norsk slik det opprinnelig høres ut er så langt fra Oslo-dialekten man kan komme…. Anonymkode: c30b8...158 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #10 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men det stemmer jo ikke helt med at standardnorsk blir snakket i Oslo. Norsk slik det opprinnelig høres ut er så langt fra Oslo-dialekten man kan komme…. Anonymkode: c30b8...158 Standard norsk i dag er den østlandske dialekta som folk flest i dag teller som normalisert norsk språk og som man hører aller mest på norsk TV, ikke gammelnorsk! 😅 Ts Anonymkode: 5e0de...6a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #11 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har hørt at bairisk, altså den dialekta som snakkes i Bayern fylke helt sør i Tyskland på en måte er "Tysklands trøndersk", altså en meget brei dialekt som skiller seg markant og enormt fra standard tysk. Men snakker de like brei bairisk i München som er administrasjonssenteret i Bayern, eller snakker de tilnærma standard tysk der? München er jo tross alt Tysklands tredje største by og et av landets viktigste byer. Ts Anonymkode: 5e0de...6a1 Østerrisk er også sett på som rart har jeg hørt🤣 Anonymkode: a6f17...81c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #12 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Standard norsk i dag er den østlandske dialekta som folk flest i dag teller som normalisert norsk språk og som man hører aller mest på norsk TV, ikke gammelnorsk! 😅 Ts Anonymkode: 5e0de...6a1 Det er vel ikke alle som er enige i det. Det er mest vanlig å si at vi ikke har noe standardnorsk Anonymkode: 15a93...2b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #13 Del Skrevet 22. august 2021 Apropos tyske dialekter, jeg vil gjerne lære litt mer om dialektene i Tyskland! 😃 Snakker de brei dialekt eller tilnærma standard tysk i storbyer som Hamburg, Frankfurt am Main, Düsseldorf, Köln og München? Vel, München ligger tross alt i Bayern, et fylke (delstat) som er kjent for å ha en ekstrem markant dialekt, men byen er jo tross alt et av Tysklands viktigste og største byer. Ts Anonymkode: 5e0de...6a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 22. august 2021 #14 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Grunnen til at jeg poster på Barn og familie er fordi det er mest trafikk her, så sjansene for å få svar er størst hvis jeg poster her. Ts Anonymkode: 5e0de...6a1 Det er en skikkelig dårlig grunn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #15 Del Skrevet 22. august 2021 Og som nevnt over, stemmer det heller ikke at de ikke snakker høgtysk i Berlin. Anonymkode: 15a93...2b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #16 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Apropos tyske dialekter, jeg vil gjerne lære litt mer om dialektene i Tyskland! 😃 Snakker de brei dialekt eller tilnærma standard tysk i storbyer som Hamburg, Frankfurt am Main, Düsseldorf, Köln og München? Vel, München ligger tross alt i Bayern, et fylke (delstat) som er kjent for å ha en ekstrem markant dialekt, men byen er jo tross alt et av Tysklands viktigste og største byer. Ts Anonymkode: 5e0de...6a1 Høgtysk i nord, dialekter i sør. Anonymkode: 15a93...2b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #17 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høgtysk i nord, dialekter i sør. Anonymkode: 15a93...2b5 Ligger egt hovedstaden Berlin i det nordlige høgtysk-området eller det sørlige dialekt-området? Ts Anonymkode: 5e0de...6a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #18 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ligger egt hovedstaden Berlin i det nordlige høgtysk-området eller det sørlige dialekt-området? Ts Anonymkode: 5e0de...6a1 Kan du ikke lese de svarene du får over? De snakker høgtysk i Berlin. Din påstand om at de ikke gjør det stemmer ikke. Anonymkode: 15a93...2b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #19 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Standard norsk i dag er den østlandske dialekta som folk flest i dag teller som normalisert norsk språk og som man hører aller mest på norsk TV, ikke gammelnorsk! 😅 Ts Anonymkode: 5e0de...6a1 Bergensk er vel egentlig nærmere klassisk riksmål enn Oslo-dialekt er? Anonymkode: 58f68...84f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicathv Skrevet 22. august 2021 #20 Del Skrevet 22. august 2021 (endret) dobbeltinnlegg Endret 22. august 2021 av Nicathv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå