PetterKanin Skrevet 22. august 2021 #121 Del Skrevet 22. august 2021 nomore82 skrev (1 minutt siden): Vel. Det er jo lov å tenke selv? Åpenbart er det verre å kjøre med en tilhenger med brems UTEN fungerende sikkerhetswire, enn det er å kjøre med tilhenger laget for å ikke ha brems. Hvorfor mener du dette er åpenbart? Har du sett hva som kan skje når tilhenger som faller av tilhengerfestet plutselig får fill bremseeffekt? Det har jeg. Jeg ville ikke vært nærmere enn jeg var. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 22. august 2021 #122 Del Skrevet 22. august 2021 PetterKanin skrev (2 minutter siden): Hvorfor mener du dette er åpenbart? Har du sett hva som kan skje når tilhenger som faller av tilhengerfestet plutselig får fill bremseeffekt? Det har jeg. Jeg ville ikke vært nærmere enn jeg var. Svaret på spørsmålet ditt er åpenbart. Alternativ 1 er at tilhengeren skulle hatt bremsewire og ikke har det, og faller av kroken. Denne tilhengeren vil da ikke få full bremseeffekt og kjøre avgående på egenhånd og først stoppe når den treffer noe eller mister farten. Alternativ 2 er at tilhengeren er laget uten brems og dermed møter kravene som det gir. Som blant annet forteller meg at løsner den av kroken så faller den fortsatt ikke av. Samtidig som at aktuell vekt er under 300kg eller fart på 60kmt eller lavere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 22. august 2021 #123 Del Skrevet 22. august 2021 nomore82 skrev (1 minutt siden): Svaret på spørsmålet ditt er åpenbart. Alternativ 1 er at tilhengeren skulle hatt bremsewire og ikke har det, og faller av kroken. Denne tilhengeren vil da ikke få full bremseeffekt og kjøre avgående på egenhånd og først stoppe når den treffer noe eller mister farten. Alternativ 2 er at tilhengeren er laget uten brems og dermed møter kravene som det gir. Som blant annet forteller meg at løsner den av kroken så faller den fortsatt ikke av. Samtidig som at aktuell vekt er under 300kg eller fart på 60kmt eller lavere. Det et ikke slik at den kjettingen er en garanti for at hengeren ikke faller av. Det er f.eks mange tilhengerfester uten festeanordning for krok, slik at kjetting må legges rundt kule (fullt lovlig om man ikke har annet feste). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 22. august 2021 #124 Del Skrevet 22. august 2021 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Det et ikke slik at den kjettingen er en garanti for at hengeren ikke faller av. Det er f.eks mange tilhengerfester uten festeanordning for krok, slik at kjetting må legges rundt kule (fullt lovlig om man ikke har annet feste). Korrekt. Men da har man i det minste gjort det en kan og kjøretøyet er sikret i tråd med regelverket. Noe en tilhenger med brems laget for sikkerhetswire, uten sikkerhetswire, ikke er det. Altså åpenbart svar på spørsmålet ditt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 22. august 2021 #125 Del Skrevet 22. august 2021 nomore82 skrev (1 minutt siden): Korrekt. Men da har man i det minste gjort det en kan og kjøretøyet er sikret i tråd med regelverket. Noe en tilhenger med brems laget for sikkerhetswire, uten sikkerhetswire, ikke er det. Altså åpenbart svar på spørsmålet ditt. I tråd med regelverket, ja. Men om man gjør det er det fortsatt ikke gitt at det er noe bedre enn ikke å gjøre det. Altså er det vanskelig å peke på noen grov uaktsomhet her, kun uaktsomhet. Og det skal tvilsomt straffes med førerkortbeslag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hippogriff Skrevet 22. august 2021 #126 Del Skrevet 22. august 2021 theTitanic skrev (1 time siden): Det har skjedd meg at hengeren har hoppet av og bare hengt i sikkerhetsvaieren, og den gjør all verdens forskjell på hele hendelsesforløpet. Naturligvis sjekket jeg at hengeren var forsvarlig festet og når jeg løftet forran på hengeren lettet bilen bak; et tegn på at den sitter godt. Men festet var slitt og vanskelig, og satt tydeligvis ikke godt nok likevel. Det blir litt sprett i en tom henger på humpete grusveier. Plutselig hoppet den rett av. Så, sikkerhetsvaier er ikke bare til pynt. Ville ikke kjørt noe sted uten. Men gjorde vaieren egentlig da jobben sin? Skal ikke den utløse hengerens bremser, og så ryke? Jeg forstår heller ikke diskusjonen mellom de som kjekler om hvorvidt dette er uansvarlig eller ikke siden det også er tillatt å kjøre med tilhenger uten bremser. For er det ikke slik at det fins særegne sikkerhetskrav for kjøring med tilhenger uten bremser, bl a egne hastighetsgrenser, nettopp fordi det ikke er like trygt som å ha bremser på tilhengeren? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 22. august 2021 #127 Del Skrevet 22. august 2021 Hippogriff skrev (6 minutter siden): Men gjorde vaieren egentlig da jobben sin? Skal ikke den utløse hengerens bremser, og så ryke? Jeg forstår heller ikke diskusjonen mellom de som kjekler om hvorvidt dette er uansvarlig eller ikke siden det også er tillatt å kjøre med tilhenger uten bremser. For er det ikke slik at det fins særegne sikkerhetskrav for kjøring med tilhenger uten bremser, bl a egne hastighetsgrenser, nettopp fordi det ikke er like trygt som å ha bremser på tilhengeren? Nettopp. Dersom tilhengeren er uten brems så kan du ligge i fartsgrensen opp Tim 80kmt dersom aktuell tilhengervekt er under 300kg. Er aktuell tilhengervekt over 300kg så er farten begrenset til 60kmt. I tillegg er det krav om to kjettinger mellom draget og tilhengerkroken, og disse samt alle delene på de skal ha bruddstyrke tilsvarende tiltatt totalvekt på tilhengeren. Eller mer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 22. august 2021 #128 Del Skrevet 22. august 2021 Hippogriff skrev (6 minutter siden): Men gjorde vaieren egentlig da jobben sin? Skal ikke den utløse hengerens bremser, og så ryke? Jeg forstår heller ikke diskusjonen mellom de som kjekler om hvorvidt dette er uansvarlig eller ikke siden det også er tillatt å kjøre med tilhenger uten bremser. For er det ikke slik at det fins særegne sikkerhetskrav for kjøring med tilhenger uten bremser, bl a egne hastighetsgrenser, nettopp fordi det ikke er like trygt som å ha bremser på tilhengeren? Det finnes særegne krav til hastighet og aktuell totalvekt for tilhenger uten bremser. Men frem til de når den vektgrensen kan du kjøre i samme hastighet. TS kjørte med tom tilhenger, mest sannsynlig en med aktuell totalvekt under 300Kg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hippogriff Skrevet 22. august 2021 #129 Del Skrevet 22. august 2021 PetterKanin skrev (1 minutt siden): Det finnes særegne krav til hastighet og aktuell totalvekt for tilhenger uten bremser. Men frem til de når den vektgrensen kan du kjøre i samme hastighet. TS kjørte med tom tilhenger, mest sannsynlig en med aktuell totalvekt under 300Kg. Ja, men hun var på vei for å hente noe og skulle dermed fylle opp hengeren, noe som ville gjort den tyngre? Og igjen - hva med de andre tilleggskravene for tilhenger uten brems. Tenker at dette ikke blir sammenlignbart jeg altså? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #130 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg håper alle "lov og orden" hyklerne her inne mister lappen neste gang de kikker på telefonen eller tar seg en slurk kaffe når de kjører. Om de kjører med skrikende bremser, for lite bremseveske, trege stempel, feil lufttrykk i dekk, slitte dempere blablablblbla håper jeg politiet kommer og røkker førerkortet ut av hendene deres.. Dere burde jo vite hva som er symptomene på alt dette når dere freser rundt i disse 1500 kilos stålklompene og lettvint fordømmer folk i øst og vest! Anonymkode: 8b1bb...2cf En kikker ikke på mobilen mens en kjører. En drikker heller ikke kaffe, brus, melk eller noen annet mens bilen er i fart. En konsentrerer seg om kjøringen Anonymkode: 4e893...bd9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 22. august 2021 #131 Del Skrevet 22. august 2021 Hippogriff skrev (1 minutt siden): Ja, men hun var på vei for å hente noe og skulle dermed fylle opp hengeren, noe som ville gjort den tyngre? Og igjen - hva med de andre tilleggskravene for tilhenger uten brems. Tenker at dette ikke blir sammenlignbart jeg altså? At ts var på vei til å hente noe er irrelevant, førerkortbeslag ble utført da ts kjørte med tom tilhenger. Hva med de andre kravene? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #132 Del Skrevet 22. august 2021 Med en gang jeg så at du skrev at du viste at Hengeren ikke var i forsvarlig stand, så har jeg NULL sympati for deg. Om du ikke hadde bremser på bilen, hadde du enda tatt bilen med deg og kjørt nedover en nedoverbakke? Lov og bruke hodet. Du mistet lappen fordi du er uforsvarlig. Enkelt å greit, vell fortjent. Anonymkode: f9848...401 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 22. august 2021 #133 Del Skrevet 22. august 2021 47 minutter siden, AnonymBruker said: Du sier politiet tok førerkrotet ditt. Jeg antar at du da har samtykket i beslaget. Det bør du sjelden gjøre med mindre vi snakker om åpenbar råkjøring, hastighetsovertredelse eller ruskjøring. Vær klar over at dette kan du gå tilbake på, Politiet plikter etter forvaltningsloven å rådgi deg om videre fremgang. Du kan altså ringe dem og spørre dem hva du skal gjøre, eller kontakte dem pr brev. Jeg ville gjort det siste. Jeg stusser litt på det du sier om 4 måneders beslag. Da antar jeg at det er tingretten som har gitt denne straffen? Evt en politiadvokat har gitt påstand om 4 måneders beslag? Hvor høy bot fikk du? I utregning av beslaget skal det veies hvor stor fare du faktisk utgjorde i gjerningsøyeblikket - var hengeren laste, var det feil med noe annen innretning i tilkobling? Så skal det deretter veies opp mot hvor stort ubekvem og vanskelighet beslaget fører til for deg. Summen av dette gir den endelige beslagstiden, og denne skal settes i straffesak. Ergo, det er tingretten som fastsetter lengden av beslaget - politiet kan kun ta beslag i førerkort inntil en slik sak kommer opp, og det skal skje innen 3 måneder. Så ergo, politiet kan ikke ta beslag i fire måneder med mindre en etterforsking krever dette før saken tas opp, som feks ved en drapssak. Manglende sikring av henger har i noen tilfeller blitt straffet som manglende sikring av gods; det er det ikke. Det er sikring av kjøretøy som ikke er tilstrekkelig, henger er definert som kjøretøy og skal vurderes sammen med bilen som tilsammen utgjør et vogntog av to kjøretøy. Normalt sett fører et slikt lovbrudd til to ting; tilsnakk og bruksforbud. Du må faktisk ha gjort noe grovt mer alvorlig for at det skal bli beslag. Anonymkode: b50c6...ebd Endelig et fornuftig svar Man taper ikke førerretten i 4 måneder "i grøftekanten", der får man et forenklet forelegg. Dersom politiet mener du har vært grovt uaktsom kan de ta beslag i førerkortet ditt (gjøres ofte, nesten rutinemessig, ved ulykker) og dette må du samtykke i, og så anmelde forholdet. Ut fra beskrivelsen i HI virker det som at du IKKE samtykket, men ble manipulert til å gjøre det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hippogriff Skrevet 22. august 2021 #134 Del Skrevet 22. august 2021 (endret) PetterKanin skrev (31 minutter siden): At ts var på vei til å hente noe er irrelevant, førerkortbeslag ble utført da ts kjørte med tom tilhenger. Hva med de andre kravene? Det er det som gjør at dette ikke blir sammenlignbart. Du fremstiller det som at det ikke er uforsvarlig å kjøre en tilhenger med bremser uten vaier, under henvisning til at det er tillatt å kjøre tilhenger uten bremser og at vaier da ikke er nødvendig - uten å nevne at det da er andre krav som skal innfris nettopp for å kompensere for at det er MINDRE trygt enn en henger med bremser (og vaier). Fiffig måte å forsøke å vinne en runde kverulering på, det skal du ha, men faktum er vel at det gir et helt misvisende bilde på saken i tillegg til at det fordummer debatten. Endret 22. august 2021 av Hippogriff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #135 Del Skrevet 22. august 2021 Til pass for deg, du har åpenbart ikke fulgt med i timene! Anonymkode: 7fce8...8ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 22. august 2021 #136 Del Skrevet 22. august 2021 Anonymous 91 skrev (3 timer siden): Forskjell på brems og sikkerhetavaier. Er ikke noe jeg diskuterer med deg uansett. Det er ikke det jeg skrev det til men TS. Eller er du TS kanskje? I praksis ikke. En sikkerhetsvaier utløser som regel håndbrekket på tilhengeren. Den er ment å sikre at tilhengeren ikke triller ukontrollert. Det betyr også at den stopper relativt ukontrollert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #137 Del Skrevet 22. august 2021 SS skrev (4 timer siden): En bot for å risikere andres liv i trafikken? Ehh, ja 🤔🤯 eller er du ikke klar over at det er diverse bøtenivåer for div. trafikkovertredelser, som kan risikere andres liv 🙄🤯 men men, det var dette med å være den smarteste skuffen men kniven i osv. da 🤪 ( og til alle som mener, og må være så idioter at de må påpeke at ordtaket ikke er sånn, så vet jeg det ikke 🤪😂 ) Anonymkode: 27ffb...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 23. august 2021 #138 Del Skrevet 23. august 2021 (endret) Hippogriff skrev (8 timer siden): Det er det som gjør at dette ikke blir sammenlignbart. Du fremstiller det som at det ikke er uforsvarlig å kjøre en tilhenger med bremser uten vaier, under henvisning til at det er tillatt å kjøre tilhenger uten bremser og at vaier da ikke er nødvendig - uten å nevne at det da er andre krav som skal innfris nettopp for å kompensere for at det er MINDRE trygt enn en henger med bremser (og vaier). Fiffig måte å forsøke å vinne en runde kverulering på, det skal du ha, men faktum er vel at det gir et helt misvisende bilde på saken i tillegg til at det fordummer debatten. Denne lenken lagt rundt kula vil ikke kompensere for noe som helst. Den vil være der så lenge hengeren ikke faller av. Faller hengeren av vil den gjøre det samme. Endret 23. august 2021 av PetterKanin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 23. august 2021 #139 Del Skrevet 23. august 2021 PetterKanin skrev (1 time siden): Denne lenken lagt rundt kula vil ikke kompensere for noe som helst. Den vil være der så lenge hengeren ikke faller av. Faller hengeren av vil den gjøre det samme. Ja, om du bare legger løkka rundt stanga så vil den nok dèt, men om den får en dobbel runde vil den ikke falle av. Det har vert på nyhetene om nettopp det. Derfor har jeg alltid dobbel runde på vaieren. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #140 Del Skrevet 25. august 2021 On 8/22/2021 at 10:07 PM, Hippogriff said: Det er det som gjør at dette ikke blir sammenlignbart. Du fremstiller det som at det ikke er uforsvarlig å kjøre en tilhenger med bremser uten vaier, under henvisning til at det er tillatt å kjøre tilhenger uten bremser og at vaier da ikke er nødvendig - uten å nevne at det da er andre krav som skal innfris nettopp for å kompensere for at det er MINDRE trygt enn en henger med bremser (og vaier). Fiffig måte å forsøke å vinne en runde kverulering på, det skal du ha, men faktum er vel at det gir et helt misvisende bilde på saken i tillegg til at det fordummer debatten. Her er det du som kverulerer. Anonymkode: ea0b2...016 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå