Gjest Hvemsomhelst Skrevet 22. august 2021 #101 Del Skrevet 22. august 2021 Det er et alvorlig brudd på trafikksikkerheten. Sakset fra NAF: Settes trafikksikkerheten i fare vurderer vi førerkortbeslag og anmeldelse. Vi kan også gi bruksforbud etter Vegtrafikklovens paragraf 36, advarer Kjetil Midtkandal i Utrykningspolitiet. Bruksforbud betyr rett og slett at man ikke får kjøre videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strange Doll Skrevet 22. august 2021 #102 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vil ikke si det er skikkelig uansvarlig, da hadde jeg ikke gjort det! Anonymkode: 9eb5f...a2a På hvilket grunnlag mener du det ikke er uansvarlig å kjøre med en henger som ikke er korrekt sikret? Du visste hengeren var ødelagt, du visste det ville bli konsekvenser om du ble stoppet, men likevel valgte du å gjøre det? Om du ikke ser alvoret i dette er det nok like greit du ikke har lappen tenker jeg. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Bailey Skrevet 22. august 2021 #103 Del Skrevet 22. august 2021 PetterKanin skrev (13 minutter siden): Forskjellen må med og uten sukkerhetswire er retningen gengeren tar. Den stopper som oftest ikke pent og pyntelig på veien i noev av tilfellene. Sammenligningen er og blir for dårlig. Det er irrelevant. Det er ikke lov å kjøre uten korrekt sikring, og å påstå at det ikke er uansvarlig å bryte loven blir for tåpelig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 22. august 2021 #104 Del Skrevet 22. august 2021 Miranda Bailey skrev (Akkurat nå): Det er irrelevant. Det er ikke lov å kjøre uten korrekt sikring, og å påstå at det ikke er uansvarlig å bryte loven blir for tåpelig. Nei, det er ikke irrelevant. Det er ikke lov å kjøre uten korrekt sikring, men man kunne fullt lovlig kjørt en tilsvarende henger uten brems, og følgelig uten sikkerhetswire. Det er vanskelig å se den store forskjellen i aktsomhet her. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #105 Del Skrevet 22. august 2021 Jeg håper alle "lov og orden" hyklerne her inne mister lappen neste gang de kikker på telefonen eller tar seg en slurk kaffe når de kjører. Om de kjører med skrikende bremser, for lite bremseveske, trege stempel, feil lufttrykk i dekk, slitte dempere blablablblbla håper jeg politiet kommer og røkker førerkortet ut av hendene deres.. Dere burde jo vite hva som er symptomene på alt dette når dere freser rundt i disse 1500 kilos stålklompene og lettvint fordømmer folk i øst og vest! Anonymkode: 8b1bb...2cf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 22. august 2021 #106 Del Skrevet 22. august 2021 PetterKanin skrev (14 minutter siden): Nei, det er ikke irrelevant. Det er ikke lov å kjøre uten korrekt sikring, men man kunne fullt lovlig kjørt en tilsvarende henger uten brems, og følgelig uten sikkerhetswire. Det er vanskelig å se den store forskjellen i aktsomhet her. Du glemte kravet om kjetting om tilhenger ikke har brems (og wire). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 22. august 2021 #107 Del Skrevet 22. august 2021 nomore82 skrev (Akkurat nå): Du glemte kravet om kjetting om tilhenger ikke har brems (og wire). Nei, det gjorde jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 22. august 2021 #108 Del Skrevet 22. august 2021 PetterKanin skrev (3 minutter siden): Nei, det gjorde jeg ikke. Du skreiv åpenbart ikke noe om det i sammenligningen din. Så da utelot du det bevisst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 22. august 2021 #109 Del Skrevet 22. august 2021 nomore82 skrev (Akkurat nå): Du skreiv åpenbart ikke noe om det i sammenligningen din. Så da utelot du det bevisst. Det stemmer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 22. august 2021 #110 Del Skrevet 22. august 2021 PetterKanin skrev (1 minutt siden): Det stemmer. Men da skaper du et premiss på falskt grunnlag. For alternativene er ikke mellom en tilhenger som skulle hatt wire fordi den har brems, og en tilhenger som ikke har brems. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 22. august 2021 #111 Del Skrevet 22. august 2021 nomore82 skrev (Akkurat nå): Men da skaper du et premiss på falskt grunnlag. For alternativene er ikke mellom en tilhenger som skulle hatt wire fordi den har brems, og en tilhenger som ikke har brems. Jo, det er det da vitterlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #112 Del Skrevet 22. august 2021 Skulle bare? Heter du Albert Åberg? Skal bare, skal bare… Anonymkode: 8aa08...311 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 22. august 2021 #113 Del Skrevet 22. august 2021 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Jo, det er det da vitterlig. Nei. Så lenge du ikke skriver noe om kjettingen som da er et krav på tilhenger uten brems så prøver du å lure motdebattant til å svare på et lurespørsmål. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 22. august 2021 #114 Del Skrevet 22. august 2021 nomore82 skrev (1 minutt siden): Nei. Så lenge du ikke skriver noe om kjettingen som da er et krav på tilhenger uten brems så prøver du å lure motdebattant til å svare på et lurespørsmål. Nei. Om motdebattant skal diskutere dette temaet skal vedkommende ha kjennskap til reglene som gjelder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 22. august 2021 #115 Del Skrevet 22. august 2021 PetterKanin skrev (4 minutter siden): Nei. Om motdebattant skal diskutere dette temaet skal vedkommende ha kjennskap til reglene som gjelder. Men premisset er fortsatt mangelfullt. Du sier ingenting om kjettingen er til stede eller ikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 22. august 2021 #116 Del Skrevet 22. august 2021 nomore82 skrev (Akkurat nå): Men premisset er fortsatt mangelfullt. Du sier ingenting om kjettingen er til stede eller ikke. Helt riktig. Men det er jo fullt mulig å tenke selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 22. august 2021 #117 Del Skrevet 22. august 2021 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Helt riktig. Men det er jo fullt mulig å tenke selv. Så hvorfor spør du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 22. august 2021 #118 Del Skrevet 22. august 2021 nomore82 skrev (1 minutt siden): Så hvorfor spør du? Fordi jeg lurer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #119 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sikkerhetsvaieren på tilhengeren røk om fredag og i dag kjørte jeg for å hente noe på Finn, hadde da ikke sikkerhetsvaier på hengeren som gjorde at jeg mistet førerkortet i 4 mnd. Kan ikke huske jeg har hørt at dette er grunn til førerkortbeslag før og finner heller ikke noe om det på nettet…. politiet var sikre i sin sak og jeg kom ingen vei med mine begrunnelser, jeg har aldri før fått bot eller prikker, så jeg mistet førerkortet kun pga denne ene gangen! vurderer å gå videre med dette da jeg er rimelig sikker på at førerkortbeslaget er feil! noen her som kan loven angående dette? Jeg hadde forstått en bot, men ikke å miste lappen! jeg er svært avhengig av lappen både i jobb og privat, derfor har jeg alltid kjørt rolig og forsiktig og holdt meg innenfor loven! Anonymkode: 9eb5f...a2a Du sier politiet tok førerkrotet ditt. Jeg antar at du da har samtykket i beslaget. Det bør du sjelden gjøre med mindre vi snakker om åpenbar råkjøring, hastighetsovertredelse eller ruskjøring. Vær klar over at dette kan du gå tilbake på, Politiet plikter etter forvaltningsloven å rådgi deg om videre fremgang. Du kan altså ringe dem og spørre dem hva du skal gjøre, eller kontakte dem pr brev. Jeg ville gjort det siste. Jeg stusser litt på det du sier om 4 måneders beslag. Da antar jeg at det er tingretten som har gitt denne straffen? Evt en politiadvokat har gitt påstand om 4 måneders beslag? Hvor høy bot fikk du? I utregning av beslaget skal det veies hvor stor fare du faktisk utgjorde i gjerningsøyeblikket - var hengeren laste, var det feil med noe annen innretning i tilkobling? Så skal det deretter veies opp mot hvor stort ubekvem og vanskelighet beslaget fører til for deg. Summen av dette gir den endelige beslagstiden, og denne skal settes i straffesak. Ergo, det er tingretten som fastsetter lengden av beslaget - politiet kan kun ta beslag i førerkort inntil en slik sak kommer opp, og det skal skje innen 3 måneder. Så ergo, politiet kan ikke ta beslag i fire måneder med mindre en etterforsking krever dette før saken tas opp, som feks ved en drapssak. Manglende sikring av henger har i noen tilfeller blitt straffet som manglende sikring av gods; det er det ikke. Det er sikring av kjøretøy som ikke er tilstrekkelig, henger er definert som kjøretøy og skal vurderes sammen med bilen som tilsammen utgjør et vogntog av to kjøretøy. Normalt sett fører et slikt lovbrudd til to ting; tilsnakk og bruksforbud. Du må faktisk ha gjort noe grovt mer alvorlig for at det skal bli beslag. Anonymkode: b50c6...ebd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 22. august 2021 #120 Del Skrevet 22. august 2021 PetterKanin skrev (3 minutter siden): Fordi jeg lurer. Vel. Det er jo lov å tenke selv? Åpenbart er det verre å kjøre med en tilhenger med brems UTEN fungerende sikkerhetswire, enn det er å kjøre med tilhenger laget for å ikke ha brems. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå