Gå til innhold

Er helt knust, mistet førerkortet pga jeg kjørte med tilhenger uten sikkerhetsvaier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Miranda Bailey skrev (1 minutt siden):

For å bruke din analogi: Det er ikke uansvarlig å kjøre i beruset tilstand, eller å kjøre over fartsgrensen, fordi ulykker kan oppstå selv når man er edru og følger fartsgrensene. Du ser hvor tåpelig det høres ut, ikke sant? 

Når det er sagt så er både dine og mine personlige meninger irrelevante. Loven er som den er, og det er ikke greit å bryte den bare fordi man er uenig. Da får du heller gjøre en innsats i å endre den. 

Det er en veldig dårlig og misforstått sammenligning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nomore82 skrev (1 minutt siden):

Vet du og hvilke tekniske krav som stilles til tilhenger uten brems?

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil ikke si det er skikkelig uansvarlig, da hadde jeg ikke gjort det!

Anonymkode: 9eb5f...a2a

Du har sett på en video at tilhenger kan havne i grøfta dersom det ikke er sikkerhetsvaier.

Hva om tilhengeren hadde truffet en annen bil der det f.eks. satt en hel (barne)familie? 

"Ikke uansvarlig". Neivel....

Anonymkode: 7d122...67a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Sikkerhetsvaieren på tilhengeren røk om fredag og i dag kjørte jeg for å hente noe på Finn, hadde da ikke sikkerhetsvaier på hengeren som gjorde at jeg mistet førerkortet i 4 mnd. Kan ikke huske jeg har hørt at dette er grunn til førerkortbeslag før og finner heller ikke noe om det på nettet…. 

politiet var sikre i sin sak og jeg kom ingen vei med mine begrunnelser, jeg har aldri før fått bot eller prikker, så jeg mistet førerkortet kun pga denne ene gangen! 

vurderer å gå videre med dette da jeg er rimelig sikker på at førerkortbeslaget er feil!

noen her som kan loven angående dette? Jeg hadde forstått en bot, men ikke å miste lappen!

jeg er svært avhengig av lappen både i jobb og privat, derfor har jeg alltid kjørt rolig og forsiktig og holdt meg innenfor loven!

Hvis du samtykket til beslaget, sender du en mail om at du trekker tilbake samtykke. Du vil få en tlf av en som prøver å overtale deg. Bare henvis til advokat (dette må du skaffe deg) og legg på. Om noen mnd kanskje til og med 6mnd, blir saken henlagt pga for lite ressurser eller fordi det alt har gått 4mnd. I mellomtiden kjører du bil som normalt. Det kan bli en fight, regner med du vinner den lett.

Dette gjorde jeg når jeg ble stoppet i alt for høy fart. Saken ble henlagt. Og jeg fikk tilbake de 10.000 jeg betalte i bot. (Betalte fordi inkasso er faen med mer på, en politiet selv)

Lykke til. Husk vaier neste gang :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Ja.

Good. Da er det ingen indikasjoner her på at tilhengeren var i forskriftsmessig stand og det pleier politiet å slå kraftig ned på. Spesielt når fører åpenbart vet om det og bevisst velger å gjøre det allikevel.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men har sett på video om andre som har det.

jeg visste jeg kunne få bot men ikke miste førerkortet!

Ja, den røk om fredag men har ikke fått somlet meg til å kjøpe ny enda. Skulle hente noe på Finn 

Du vet at du får bøter fordi du må forstå at du er farlig i trafikken? Du forstår ikke at dine handlinger kan ta liv, derfor tar politiet førerkortet ditt. Jeg syntes ikke du skal ta en kamp om det, du forstår det ikke selv, og da syntes jeg det er godt du ikke har førerkort. Det er sånne som deg som forårsaker ulykker (selv om du ikke har fått noe tidligere betyr ikke det at du er en god sjåfør, det kan hende du bare har vært heldig/trygge sjåfører rundt deg).

Anonymkode: 2d63b...9ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hengeren var tom og kjørte i 60 i 60 done, var på vei for å hente noe

Hadde den vært like tom på tilbaketuren? 

Anonymkode: 7d122...67a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansvarlig og du setter andre i fare! Vel fortjent! 

Anonymkode: 3de39...6bd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (Akkurat nå):

Good. Da er det ingen indikasjoner her på at tilhengeren var i forskriftsmessig stand og det pleier politiet å slå kraftig ned på. Spesielt når fører åpenbart vet om det og bevisst velger å gjøre det allikevel.

Likevel er det vanskelig å se at den ikke var i forsvarlig stand. Og da er det også vanskelig å se grunnlaget for flrerkortbeslag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Likevel er det vanskelig å se at den ikke var i forsvarlig stand. Og da er det også vanskelig å se grunnlaget for flrerkortbeslag.

Uenig.

Et kjøretøy som ikke er i teknisk forskriftsmessig  stand er heller ikke i forsvarlig stand.

Loven sier klart at begge deler må innfris for at et kjøretøy skal være lovlig å kjøre. Både forskriftsmessig og forsvarlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de spør om du samtykker til førekortbeslag, så er det de spør om: "Kan vi dille med dette i 6 måneder, eller vil du ha svar innen kort tid?" Eneste grunn til å si ja, er hvis du skal på fire måneders ferie, og trenger førerkortet mer etter. Alle fagforeninger for yrkessjåfører og alle advokater sier det samme. Med mindre det er hundre 100% åpenbart at du mister lappen, OG du trenger den mindre NÅ enn senere, samtykker du ikke. 

Om manglende wire er nok til førerkortbeslag må du snakke med advokat om. Så politiet inni hengeren? Skadepotensialet er helt klart mindre i en tom henger, enn hvis den var lastet opp til 3.5 tonn. 

Hva sa du til politiet? Å ikke vite om noe du skal sjekke før kjøring er ikke et veldig godt forsvar, men å innrømme forsett er heller ikke positivt for saken din. 

Man mister ikke førerkort for at kjøretøyet ikke er i forskriftsmessig stand. Man mister det fordi det ikke er i forsvarlig stand. Typegodkjenning og slikt er ikke veldig relevant. Man må se på skadepotensialet og sannsynligheten for skade. 

Men en god advokat og å trekke tilbake samtykket er det smarteste du kan gjøre hvis du er avhengig av førerkort. Kanskje bør du også investere i et nytt lastsikringsskurs og noen kjøretimer for å terpe på daglig kontroll av tilhenger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig.

Et kjøretøy som ikke er i teknisk forskriftsmessig  stand er heller ikke i forsvarlig stand.

Loven sier klart at begge deler må innfris for at et kjøretøy skal være lovlig å kjøre. Både forskriftsmessig og forsvarlig.

Loven definerer forsvarlig og forskriftsmessig forskjellig. Så jo, et kjøretøy i forsvarlig stand trenger ikke være i forskriftsmessig stand.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Det har skjedd meg at hengeren har hoppet av og bare hengt i sikkerhetsvaieren, og den gjør all verdens forskjell på hele hendelsesforløpet. Naturligvis sjekket jeg at hengeren var forsvarlig festet og når jeg løftet forran på hengeren lettet bilen bak; et tegn på at den sitter godt. Men festet var slitt og vanskelig, og satt tydeligvis ikke godt nok likevel. Det blir litt sprett i en tom henger på humpete grusveier. Plutselig hoppet den rett av. Så, sikkerhetsvaier er ikke bare til pynt. Ville ikke kjørt noe sted uten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Settes trafikksikkerheten i fare, kan førerkortbeslag vurderes. Kjører man uten sikkerhetswire, settes trafikksikkerheten i fare, derfor kan førerkortbeslag begrunnes i ditt tilfelle.

Anonymkode: b33b0...984

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig.

Du mener begrepene betyr det samme?

Blinklyspæren min går - bilen er i forsvarlig stand - ikke forskriftsmessig = Den kan kjøres til verksted for egen maskin

Bremselysene mine funker ikke - Ikke forsvarlig - ikke forskriftsmessig = Kan ikke kjøres da det medfører fare

Det er selvsagt ikke lov å kjøre en bil som er i forsvarlig, men ikke forskriftsmessig stand. Jeg får fortsatt bot for å kjøre med ødelagt blinklys, eller annen administrativ reaksjon. Men straffen er noe helt annet enn hvis den ikke var forsvarlig, da snakker vi langt strengere reaksjoner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (4 minutter siden):

Det er en veldig dårlig og misforstått sammenligning. 

"Hengeren kan man like gjerne få i fronten på bilen om den er tilkoblet med sikkerhetswire.", "Jeg prøvde å få frem at det ikke er særlig tryggere med en tilhenger med sikkerhetswire som løsner fra hengerfestet enn en tilhenger uten sikkerhetswire som løsner fra hengerfestet. "

Du argumenterer for at uhell kan skje selv med sikkerhetswire, og at det derfor ikke er uansvarlig å kjøre uten. Analogien min er korrekt, med mindre du har formulert deg feil. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Miranda Bailey skrev (Akkurat nå):

"Hengeren kan man like gjerne få i fronten på bilen om den er tilkoblet med sikkerhetswire.", "Jeg prøvde å få frem at det ikke er særlig tryggere med en tilhenger med sikkerhetswire som løsner fra hengerfestet enn en tilhenger uten sikkerhetswire som løsner fra hengerfestet. "

Du argumenterer for at uhell kan skje selv med sikkerhetswire, og at det derfor ikke er uansvarlig å kjøre uten. Analogien min er korrekt, med mindre du har formulert deg feil. 

Forskjellen må med og uten sukkerhetswire er retningen gengeren tar. Den stopper som oftest ikke pent og pyntelig på veien i noev av tilfellene. 

Sammenligningen er og blir for dårlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajarRun skrev (4 minutter siden):

Du mener begrepene betyr det samme?

Nei jeg mener ikke at begrepene betyr det samme.

Men lovverket stiller krav til at kjøretøyet er både forskriftsmessig og forsvarlig stand før det brukes.

https://lovdata.no/lov/1965-06-18-4/§23

Sitat

Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerhetsvaieren på tilhengeren røk om fredag og i dag kjørte jeg for å hente noe på Finn, hadde da ikke sikkerhetsvaier på hengeren som gjorde at jeg mistet førerkortet i 4 mnd. Kan ikke huske jeg har hørt at dette er grunn til førerkortbeslag før og finner heller ikke noe om det på nettet…. 

politiet var sikre i sin sak og jeg kom ingen vei med mine begrunnelser, jeg har aldri før fått bot eller prikker, så jeg mistet førerkortet kun pga denne ene gangen! 

vurderer å gå videre med dette da jeg er rimelig sikker på at førerkortbeslaget er feil!

noen her som kan loven angående dette? Jeg hadde forstått en bot, men ikke å miste lappen!

jeg er svært avhengig av lappen både i jobb og privat, derfor har jeg alltid kjørt rolig og forsiktig og holdt meg innenfor loven!

Dette kunne skjedd de fleste. Enig med deg i at dette er drøyt av politiet,  slik maktmisbruk er blitt dessverre blitt normen fra politiet.  Håper du får lappen tilbake! 

En klekkellig bot hadde vært ok.

Endret av Utsiden
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...