Gå til innhold

Er helt knust, mistet førerkortet pga jeg kjørte med tilhenger uten sikkerhetsvaier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skrev ikke dette for å ha en diskusjon om hvor lite eller hvor mye uansvarlig jeg var, jeg skrev dette for å høre om de hadde rett til å ta førerkortet!

jeg mener dette ikke kvalifiserer til førerkortbeslag, maks en bot!

Anonymkode: 9eb5f...a2a

Det er ikke hva du mener som bestemmer straffen, heldigvis. Og du kan heller ikke styre hva vi snakker om på dette åpene forumet.

Anonymkode: adce2...0fc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Da er du i det minste konsekvent.

Da får jeg være det da. Bryr meg litt om andres sikkerhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (4 minutter siden):

Hengeren kan man like gjerne få i fronten på bilen om den er tilkoblet med sikkerhetswire. De hopper gjerne jævlig høyt og gjerne sidelengs når parkeringsbremsen plutselig aktiveres i fart.

Du forsvarer uansvarlighet med "uhell skjer uansett"? Virkelig? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miranda Bailey skrev (Akkurat nå):

Du forsvarer uansvarlighet med "uhell skjer uansett"? Virkelig? 

Nei, det gjør jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du hatt en anstendig bil (MB) og/eller hatt på deg bukse og jakke eller dress så hadde dette gått bra.

I forhold til offentlige tjenestemenn og kvinner, så må du vise klasse/sosial posisjon eller så tar de deg.

Det er sosiologi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Nei, det gjør jeg ikke. 

Hva prøvde du å få fram i kommentaren din da? Å kjøre bil innebærer en viss risiko, men det betyr absolutt ikke at det er greit å være uansvarlig for det om. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva prøvde du å få fram i kommentaren din da? Å kjøre bil innebærer en viss risiko, men det betyr absolutt ikke at det er greit å være uansvarlig for det om. 

Jeg prøvde å få frem at det ikke er særlig tryggere med en tilhenger med sikkerhetswire som løsner fra hengerfestet enn en tilhenger uten sikkerhetswire som løsner fra hengerfestet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke selv er enig i at du skal miste førerkortet pga dette, så bare trekk samtykket. Dette er absolutt ikke noe åpenbart at du skal miste førerkortet pga dette. Det koster deg ikke en krone å ikke samtykke. Det er faktisk anbefalt å ikke samtykke, siden du kun har fordeler ved å ikke gjøre det.

Anonymkode: 7b7fe...94b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (4 minutter siden):

Jeg prøvde å få frem at det ikke er særlig tryggere med en tilhenger med sikkerhetswire som løsner fra hengerfestet enn en tilhenger uten sikkerhetswire som løsner fra hengerfestet. 

Forskjellen er at dersom en ulykke oppstår så vil første situasjonen være et uheldig uhell, mens siste vil være resultat av uaktsomhet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg skrev ikke dette for å ha en diskusjon om hvor lite eller hvor mye uansvarlig jeg var, jeg skrev dette for å høre om de hadde rett til å ta førerkortet!

jeg mener dette ikke kvalifiserer til førerkortbeslag, maks en bot!

Anonymkode: 9eb5f...a2a

Minner om han karakteren her som sladdet rundt og mistet førerkortet pga det. Han var også uenig i at dette kan medføre beslag. 

Hva du mener er knakende likegyldig. Du trenger egentlig verken tenke, reflektere eller mene så mye om det. Du trenger bare forholde deg til det. Det er en av de få tingene i livet som ikke trenger så mye tankevirksomhet. 

Om du trekker samtykket skal tingretten vurdere beslaget. Om du der sier at du trakk samtykket pga du er prinsipielt uenig, tror jeg dommeren bil si noe av det samme på en veldig formell måte. 

Men til spørsmålet ditt, så ja. De hadde både rett og plikt til å ta førerkortet ditt. De snakket med en jurist som satt på en oversikt over når førerkort kan beslaglegges. 

Anonymkode: 94b85...3c4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miranda Bailey skrev (7 minutter siden):

Forskjellen er at dersom en ulykke oppstår så vil første situasjonen være et uheldig uhell, mens siste vil være resultat av uaktsomhet. 

For den evt. skadde er det nokså likegyldig. Og vi er vel ikke aktsomme for å unngå straff?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

For den evt. skadde er det nokså likegyldig. Og vi er vel ikke aktsomme for å unngå straff?

Tja, jeg hadde nok hatt litt mer sinne inni meg om jeg var offeret i en situasjon hvor gjerningsmannen hadde handlet uaktsomt, enn om det bare hadde vært et kjipt uhell. Uansett, mitt poeng var bare å få fram hvorfor dette var uansvarlig gjort av TS, ettersom hen ikke evner å se det selv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg hadde nok hatt litt mer sinne inni meg om jeg var offeret i en situasjon hvor gjerningsmannen hadde handlet uaktsomt, enn om det bare hadde vært et kjipt uhell. Uansett, mitt poeng var bare å få fram hvorfor dette var uansvarlig gjort av TS, ettersom hen ikke evner å se det selv. 

Og jeg forteller deg hvorfor du tar feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg forteller deg hvorfor du tar feil.

Tar feil? Så du mener at TS ikke handlet uansvarlig? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar feil? Så du mener at TS ikke handlet uansvarlig? 

Ikke i det vesentlige, nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (47 minutter siden):

Nå er det jo slik at det er lov å kjøre tilhengere uten brems uten sikkerhetswire, så jeg kan ikke se den voldsomme uaktsomheten her, selv om det var uaktsomt. Jeg ville nok prøvd saken, med mindre hengeren var tingt lastet eller du holdt høyhastighet da du ble stanset.

Det er korrekt at det er lov å kjøre tilhenger uten brems, men da er det en del tilleggskrav som du sikkert er kjent med som nok ikke var tilstede her.

En tilhenger som er utformet teknisk for å kjøres med wire festet til draget og bremsene er ikke lenger teknisk godkjent om denne wirene ikke er der eller ikke lenger fungerer som tiltenkt.

Så TS har altså fått beslaglagt førerkortet med bakgrunn i at tilhengeren ikke lenger var teknisk godkjent.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, PetterKanin said:

Nå har det heldigvis ingenting å si hva du mener. 

Anonymkode: e0328...905

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bruke din analogi: Det er ikke uansvarlig å kjøre i beruset tilstand, eller å kjøre over fartsgrensen, fordi ulykker kan oppstå selv når man er edru og følger fartsgrensene. Du ser hvor tåpelig det høres ut, ikke sant? 

Når det er sagt så er både dine og mine personlige meninger irrelevante. Loven er som den er, og det er ikke greit å bryte den bare fordi man er uenig. Da får du heller gjøre en innsats i å endre den. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (Akkurat nå):

Det er korrekt at det er lov å kjøre tilhenger uten brems, men da er det en del tilleggskrav som du sikkert er kjent med som nok ikke var tilstede her.

En tilhenger som er utformet teknisk for å kjøres med wire festet til draget og bremsene er ikke lenger teknisk godkjent om denne wirene ikke er der eller ikke lenger fungerer som tiltenkt.

Så TS har altså fått beslaglagt førerkortet med bakgrunn i at tilhengeren ikke lenger var teknisk godkjent.

Joda, typegodkjenning er underlagt visse krav. Det er imidlertid slik at du får kjøpt små varehengere der den eneste forskjellen er at den leveres med eller uten brems.

Kjøretøyet skal være i forskriftmessig stand. Det var det ikke.

Det skal også være i forsvarlig stand. Det er det vanskelig å se at det ikke var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, typegodkjenning er underlagt visse krav. Det er imidlertid slik at du får kjøpt små varehengere der den eneste forskjellen er at den leveres med eller uten brems.

Kjøretøyet skal være i forskriftmessig stand. Det var det ikke.

Det skal også være i forsvarlig stand. Det er det vanskelig å se at det ikke var. 

Vet du og hvilke tekniske krav som stilles til tilhenger uten brems?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...