Gjest Gjest Skrevet 22. september 2005 #1 Skrevet 22. september 2005 Hører mange foreldre som maser på ungene om å gjøre leksene med en gang de kommer hjem fra skolen. Når ungene våre har besøk med hjem etter skolen må de gjøre leksene hos oss for det har moren deres gitt beskjed om. Hos oss gjøres leksene en stund etter de har komt hjem. Føler at de trenger en stund å koble av først, kanskje litt mat og deretter spør jeg litt forsiktig om de har mye lekser til i morgen? Da springer de som regel på eget intiativ på hvert sitt rom og gjør leksene som jeg ser over om kvelden. Er de borte på besøk gjør de leksene uten problem om kvelden før leggetid. Føler at det med å mase rett etter skoletid føles som et ork for ungene, de er jo slitne og trenger å komme nedpå litt de og. Jeg er nesten alene her vi bor om å gjøre det slik, så ungene føler det litt rart når de er på besøk hos andre og får beskjed om å gjøre leksene der før de går hjem... Hvordan gjør dere dette? Tenker først og fremst på unger i småklassene.
Gjest Emera Skrevet 22. september 2005 #2 Skrevet 22. september 2005 Min gjør lekser etter middag. Leksene gjøres ved kjøkkenbordet, mens jeg rydder etter maten. Så kan jeg følge med underveis. Jeg synes også det er greit med at hun får en pause fra skolearbeid når hun kommer hjem. Men det er greit å få leksene gjort før venninnene kommer rennende. Det er alltid verre når leksene skal gjøres rett før sengetid (hender at det blir sånn), for da er hun så trøtt.
Gjest Gjesta Skrevet 22. september 2005 #3 Skrevet 22. september 2005 Tredjeklassingen bruker bare fem minutter på leksene, så han må gjøre dem med en gang han kommer hjem, det er like greit. Sjuendeklassingen har arbeidsplan og må være ferdig med den hver fredag. Så hun kan gjøre dem akkurat når hun vil, og har selv ansvar for at alt er gjort innen fristen.
LilleBille Skrevet 22. september 2005 #4 Skrevet 22. september 2005 Hos oss har de alltid startet med leksene med en gang de kom hjem fra skolen - evt. etter litt mat. Det samme har vært regelen om de har hatt med seg noen hjem - sånn gjorde de det på barneskolen - og dette er nå så innarbeidet at det meste fortsatt gjøres etter skoletid - selv om noe tas på kvelden etter trening osv. nå på ungdomsskolen.
Elodi Skrevet 23. september 2005 #6 Skrevet 23. september 2005 Når de kommer fra skolen spiser de gjerne litt, og så er det lekser. Synes dette er greit, for da er det unnagjort og de har fri resten av dagen
Kanutte Skrevet 23. september 2005 #7 Skrevet 23. september 2005 Med en gang han kommer hjem fra skolen. Han har jo allerede koblet av fra skolearbeid på SFO.
Charmina Skrevet 23. september 2005 #8 Skrevet 23. september 2005 Med engang han kommer hjem fra skolen. Han har halvdagsplass på SFO. Da har han akkurat spist der før han kommer hjem.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2005 #9 Skrevet 24. september 2005 Nå er jeg hjemme på dagtid og vi spiser middag klokken 14.00 og etter det er det rett på leksene. Å gjøre dem om kvelden er jeg noe tvilende til...........for uansett om de har gjort jobben sin så lurer jeg på hvor mye som har festet seg av lærdom når de er så trøtte. Er det viktigste at de gjør leksene sine eller er det viktigst at de sitter igjen med lærdom????? Så jeg er kritisk og spør kun de foreldrene som tillater at ungene gjør leksene rett før leggetid eller senere på kvelden.
Nella Skrevet 24. september 2005 #10 Skrevet 24. september 2005 Vi er 3 søsken og har alltid mått gjøre de rett etter middag. Når vi gikk på småskolen hadde vi jo da ihvertfall vært hjemme et par timer først og fått i oss mat. Det fungerte bra i alle år Da var resten av ettermiddagen/kvelden fri til å være ute med venner eller gjøre andre ting. Lekser på kvelden er gjort kun helt unntaksvis og det er ikke mye nyttig å gjøre lekser da når man er trøtt.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2005 #11 Skrevet 24. september 2005 Nå er jeg hjemme på dagtid og vi spiser middag klokken 14.00 og etter det er det rett på leksene. Å gjøre dem om kvelden er jeg noe tvilende til...........for uansett om de har gjort jobben sin så lurer jeg på hvor mye som har festet seg av lærdom når de er så trøtte. Er det viktigste at de gjør leksene sine eller er det viktigst at de sitter igjen med lærdom????? Så jeg er kritisk og spør kun de foreldrene som tillater at ungene gjør leksene rett før leggetid eller senere på kvelden. ← Klart det viktigste er at de sitter igjen med lærdom. Men hos oss fungerer det aller best når ungene får bestemme litt selv når de vil gjøre lekser. Å mase på dem blir helt feil. Og ja, derfor gjøres ofte leksene om kvelden. De sliter kanskje litt mer med å få det inn, men jeg føler de husker bedre da. Kan nevne at eldstejenta leste før hun begynte på skolen og førsteklassingen leser nå. De er vel nokså lettlærte, men jeg legger stor vekt på at de skal gjøre lekser når de selv er motiverte.
exita Skrevet 24. september 2005 #12 Skrevet 24. september 2005 Ser helst at de gjør det så snart de er kommet hjem, men det er jo ikke bestandig vi er hjemme og kan hjelpe dem da, så da blir de gjort litt senere. Her på skolen har de sagt til oss at det er ikke krise hvis de avogtil ikke får gjort leksene, da er det bare å skrive det på ukeplanen, så prøve å få de gjort en annen dag.
Gjest Leola Skrevet 24. september 2005 #13 Skrevet 24. september 2005 Min drøm er lengre skoledager og null lekser.
Gjest Violetta Skrevet 24. september 2005 #14 Skrevet 24. september 2005 Min drøm er lengre skoledager og null lekser. ←
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2005 #15 Skrevet 24. september 2005 Det blir ofte til at sønnen min, som går i syvende, gjør leksene en stund før leggetid. For ham fungerer dette fint, han jobber bra, og får ting med seg. Har han dager med spesielt mye lekser på han gjøre det unna (i alle fall endel) tidligere på dagen, for å unngå at læringa forsvinner i trøtthet. Man kan ikke sette en linje og tro at det er den som er best å følge for alle unger, de er like forskjellige som oss voksne. (Jeg er student, og opplever forresten for min del at jeg jobber best litt sent på kvelden)
Gjest Gjesta Skrevet 24. september 2005 #16 Skrevet 24. september 2005 Min drøm er lengre skoledager og null lekser. ← Kjempeenig!!! Hvilken voksen syns det er kult å ta med seg jobben hjem?
*Ariel* Skrevet 25. september 2005 #17 Skrevet 25. september 2005 4.klassingen gjør de med en gang han kommer hjem fra skolen, 1.klassingen når hun kommer hjem fra SFO. Noen ganger vil hun ikke fordi hun synes leksene er kjedelige, da får hun gjerne vente til etter middag i stedet.
Thomasine Skrevet 26. september 2005 #18 Skrevet 26. september 2005 Eldste lillegutt gjør leksene med en gang han kommer hjem fra SFO. Der har han lekt og hatt det gøy i ca. 3 timer og da er det greit å gjøre leksene!! Leksene gjøres ved kjøkkenbordet mens jeg lager middag. På den måten kan jeg høre ham i leseleksa og hjelpe ham med en gang han trenger hjelp!! Slik var det hjemme hos meg da jeg var liten også. Det er viktig at alle leksene blir gjort hver uke!
Gjest Mayamor Skrevet 26. september 2005 #19 Skrevet 26. september 2005 Her spiser de en varm lunsj når de kommer hjem fra skolen (vi spiser sen middag). Så er det rett på lekser. Med alle aktivitetene er det en nødvendighet. 4 klassingen sitter mellom 15-30 minutter med sine. 6 klassingen 1,5 - 2 timer med sine. Synes det er alt for mye for 6 klassingen. Har barna med seg venner hjem; sitter de sammen og gjør leksene først. Er selv glad dersom barna kommer hjem fra venner med ferdige lekser. Som mor synes jeg det er greit å ta del av læringen. Så lekser er jeg ikke i mot, men hva med å begrense dem en smule...? Mayamor
metteflette Skrevet 26. september 2005 #20 Skrevet 26. september 2005 Har 2 klassing, og her er det litt mat før lekselesing. Så kan hun springe ut til vennine etterpå. Hun er altfor trett rundt barnetv tid til å gjøre lekser. Når hun gikk på SFO var et et mareritt, sliten og trett etter en lang dag... Nå komme hun rett hjem og da er det mye enklere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå