Gå til innhold

Tvangsinnleggelse, droppe undersøkelse hos lege?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Legen hadde i utgangspunkt bestemt at jeg skulle tvangsinnlegges på torsdag sist uke. «Jeg må legge deg inn i dag». Men slapp unna på en måte. Ikke forstår jeg hvorfor jeg skulle inn på tvang heller. Han har satt opp ny time til uka. Jeg lurer på om jeg skal unngå å møte opp. «Stemmen» er sint på meg og vil hvertfall ikke at jeg skal møte opp. Jeg vil ikke legges inn på tvang. Hva synes du jeg burde gjøre? 

Anonymkode: 0aa19...62f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hører du stemmer blr du definitivt legges inn 

Anonymkode: 05211...c57

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hører du stemmer blr du definitivt legges inn 

Anonymkode: 05211...c57

For noe tull. Å høre stemmer er ikke så uvanlig som de fleste tror, og man kan være frisk som en fisk selv om man har stemmer i hodet. I dette tilfellet er det nok et tegn på sykdom, men det du påstår er allikevel feil, og slike utsagn bidrar til stigmatisering.

TS: Hva tenker du om frivillig innleggelse? Jeg vet det kan være kjipt, men tvang er enda kjipere, og om legen din har vurdert at dette er nødvendig så kan du gjøre det mye mer komfortabelt for deg selv ved å bli med på det. Det trenger ikke nødvendigvis å være et veldig langt opphold heller, men kanskje du hadde fått godt av et lite avbrekk? Husk at stemmen ikke kan skade deg, og inne på psykiatrisk så kan du få hjelp til å håndtere den. 

• Liker 3
Skrevet
Miranda Bailey skrev (2 minutter siden):

For noe tull. Å høre stemmer er ikke så uvanlig som de fleste tror, og man kan være frisk som en fisk selv om man har stemmer i hodet. I dette tilfellet er det nok et tegn på sykdom, men det du påstår er allikevel feil, og slike utsagn bidrar til stigmatisering.

TS: Hva tenker du om frivillig innleggelse? Jeg vet det kan være kjipt, men tvang er enda kjipere, og om legen din har vurdert at dette er nødvendig så kan du gjøre det mye mer komfortabelt for deg selv ved å bli med på det. Det trenger ikke nødvendigvis å være et veldig langt opphold heller, men kanskje du hadde fått godt av et lite avbrekk? Husk at stemmen ikke kan skade deg, og inne på psykiatrisk så kan du få hjelp til å håndtere den. 

Jeg godtar ikke frivillig innleggelse. Godtar ikke tvang heller, da rømmer jeg! 

Skrevet

Det er dumt å la være å møte opp. Du risikerer politi og lege på døren hjemme. 

Anonymkode: 97bba...b4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du ikke vil legges inn frivillig, blir du tvangsinnlagt. Det er enten eller. 

Anonymkode: b6b9e...c6d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette skjedde meg da jeg nektet å møte opp hos legen. Forferdelig traumatiserende og fryktelig flaut da alle naboene stod ute og fulgte med på at jeg ble båret skrikende ut .

Ta heller å møt opp også forklar hvorfor du mener du ikke trenger å bli innlagt i stedet.

Anonymkode: b6016...9c2

Gjest Wilma89
Skrevet

Hvis du ikke møter og legen tenker oppriktig at du burde legges inn, tar de kontakt med legevakt eller et akutteam. Det opprettes en TLU (tvungen legeundersøkelse) og de vil oppsøke deg hjemme. De forsøker nok noen ganger uten politi, men får de ikke tak i deg, vil de til slutt ha med politi for å få deg vurdert for tvangsinnleggelse. 

Skrevet
Miranda Bailey skrev (18 minutter siden):

Seriøst, du kan ikke skrive sånt.  Når er person hører stemmer i hodet er det et alvorlig tegn på schizofrenlidelse. Da må vedkommende få profesjonell hjelp.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor ønsker du ikke å legges inn? Dra heller til legen din og forklar hva du tenker. Å rømme fra en tvungen innleggelse ender aldri bra. 

Skrevet
Serafin skrev (Akkurat nå):

Seriøst, du kan ikke skrive sånt.  Når er person hører stemmer i hodet er det et alvorlig tegn på schizofrenlidelse. Da må vedkommende få profesjonell hjelp.

Seriøst, les alt som står før du kommenterer. Blir oppriktig oppgitt. Jeg skrev: "I dette tilfellet er det nok et tegn på sykdom". Det første avsnittet var altså ikke en respons til dette innlegget, men til vedkommende som mener at alle som hører stemmer må legges inn. Leser du de andre kommentarene mine så oppfordrer jeg TS til å bli med på en innleggelse. Det er tydelig at hen har godt av det slik som ting er nå. 

Å høre stemmer er forresten et tegn på psykose, men det er også et symptom på en rekke andre psykiske og fysiske lidelser, og som sagt så kan også friske mennesker høre stemmer. Å tenke "schizofreni" med en gang noen nevner hallusinasjoner blir feil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Blir ikke med for det!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blir ikke med for det!

Gjør som du vil, så ordner deg seg nok på et vis

• Liker 1
Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Med vennlig hilsen 

_popcorn_, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...